Kako se jedan trenutak nepažnje ili slučajan i naoko bezazlen splet okolnosti može pretvoriti u priličan problem uz dugotrajne i opsežne posljedice.
Svake godine čarter tvrtke imaju mnoštvo gostiju, što entuzijasta koji žele iskusiti nešto novo, to i iskusnih zaljubljenika u plovidbu i hrvatski Jadran. Posjedujete li važeću dozvolu za voditelja brodice, tim bolje, jer biti skiper i unajmiti brod u nekom od hrvatskih čartera je definitivno najbolji način za uživanje u odmoru. No činjenica je kako, bez obzira na to što se svi sudionici u plovidbi, moraju maksimalno pridržavati pravila i voditi računa o sigurnosti, vrlo često se događaju manje ili veće štete na unajmljenim plovilima.
Nastale štete nerijetko zadaju glavobolje skiperima, ne samo u trenutku kada je šteta nastala nego i po završetku sezone te eventualnom povratku u matičnu zemlju. Važnost osiguranja skipera te samog osiguranja plovila je neupitno, kao što je i važna podrška od strane vašeg agenta za osiguranje. Koliko je sve to važno, sigurno će znati oni koji su ikada imali nezgodu s plovilom na hrvatskom Jadranu.
Vezano uz to donosimo vam jednu stvarnu priču koja slikovito opisuje važnost ove teme.
Bečki šef policije, Dr. Gerhard Pürstl, postao je dio pravnog spora nakon što je kao skiper na motornoj jahti unajmljenoj u Hrvatskoj, prouzročio minimalnu štetu drugom plovilu. U nastavku saznajte sve što dr. Pürstl ima reći o događaju i posljedicama koje su prouzročile međunarodni pravni spor.
Dr. Gerhard Pürstl je godinama u Hrvatskoj unajmljivao motorne jahte, kod iste čarter tvrtke i to na svoje najveće zadovoljstvo. Jahte su uvijek bile izvrsno održavane, te su prije svega imale osiguranje od odgovornosti i kasko osiguranje. Ističe i to kako nitko tko se imalo razumije u plovidbu, a kamoli neki iskusan skiper, ne bi pristao na najam plovila bez sigurnosti u ugovornom jamstvu te da je isto plovilo na odgovarajući način i osigurano.
Naravno kako pri rezervaciji plovila nitko ne misli na to kako bi se mogla dogoditi nezgoda, ali ipak je potrebno odgovarajuće osigurateljno pokriće. Skiper obično ne može provjeriti je li unajmljena jahta zaista osigurana ili ne, osobito ako je osiguranje sklopljeno kod nekog hrvatskog osiguravajućeg društva. U stvarnosti, nitko ne zna kada će i pod kojim uvjetima polica osiguranja biti oslobođena usluge ili ima samo ograničenu odgovornost. Nije moguće znati ni da li je čarter tvrtka na vrijeme platila premije ili da li je polica još uvijek važeća. Dakle, u praksi niti jedan gost čartera ne može znati detaljne podatke ugovora o osiguranju niti njegove uvjete.
Problem nastaje jer ste kao skiper, osobno odgovorni oštećeniku za bilo kakvu vašom krivicom prouzročenu štetu bez gornje granice za istu tu štetu. Pravna situacija u ovakvim slučajevima može vrlo brzo postati neugodna, čak i ako postoji puno osiguranje i ako se čini kako je nakon nastanka štete cijeli proces prošao u redu.
Ako se pitate kako je moguća neka takva situacija, iskustvo koje je g. Pürstl imao na hrvatskoj obali slikovito pokazuje do kuda mogu sezati posljedice nakon nastanka štete.
Početkom lipnja 2014. godine, krenuo je sa svojom unajmljenom 19 metarskom jahtom i posadom od 9 članova prema vezu na otoku Murteru. Na vezu je također bila privezana i jahta od otprilike 23m, skoro potpuno nova, a u vlasništvu tvrtke sa sjedištem na Malti.
Tijekom manevara privezivanja, iznenadni nalet vjetra potpuno je neočekivano zahvatio pramac plovila kojim je upravljao Pürstl i gurnuo ga prema pramcu druge jahte. Posada susjednog broda nije odgovorila bokobranima, pa je Pürstlovo plovilo iako adekvatno zaštićeno bokobranima na trupu, ogradom dodirnulo pramac druge jahte, u obliku slova V ispod ruba palube.
Pürstl kaže kako je njegovo čarter plovilo bilo u redu, a kontakt s ogradom primijetio je jedan od članova njegove posade, ali kako sa njihovog broda nije uočena nikakva šteta na susjednoj jahti nije se previše obazirao. Tek kasnije ga je skiper susjednog broda, Švicarac s prebivalištem u Monaku, zamolio da se ukrca na njegovu jahtu i pokazao mu prekinutu horizontalnu ogrebotinu na pramcu, koja je navodno proizašla iz gore navedenog manevara.
Ogrebotina je bila ukupne dužine oko dva do tri metra, a na mjestima sigurno toliko duboka da je ne bi bilo baš tako jednostavno ukloniti poliranjem. S obzirom na to kako se radilo o šteti koja je nastala u visini ograde Pürstlovog broda, uzrok štete mu se činio vjerojatnim, pa je odmah predložio prijavu štete lučkom kapetanu.
Skiper jahte u vlasništvu malteške tvrtke isprva je htio riješiti stvar samo privatnim izvješćem o nesreći, ali Pürstl navodi kako je inzistirao na službenom zapisu. Proces službenog zapisnika nije se pokazao jednostavnim, jer lučki kapetan u početku nije htio proces ni staviti na papir "zbog smiješne ogrebotine".
Tek nakon Pürstlovog inzistiranja i činjenice kako nije propustio istaknuti da se nepostojanje policijskog zapisnika u Hrvatskoj smatra povredom radne dužnosti te može dovesti do oslobađanja osiguratelja odgovornosti od njegove obveze, a ujedno i najave kako će razgovor snimiti mobitelom, lučki kapetan bio je spreman sastaviti zapisnik o nesreći.
Kao oštećenje zabilježene su ‘ogrebotine na gelcoatu’. Pürstl je tada snimio i dvije fotografije nastale ogrebotine mobitelom te je na kraju putovanja predao izvješće o nesreći svojoj čarter tvrtki i također elektroničkim putem dostavio fotografije štete. Kaže kako je pomislio kako je zapravo dobro imati osiguranje od odgovornosti, te nakon toga zaboravio na incident.
Gotovo deset mjeseci kasnije Pürstla su neočekivano kontaktirali iz hrvatskog osiguranja, tražeći od njega dodatne fotografije ili točan opis štete te on navodi kako je udovoljio njihovom zahtjevu. Početkom svibnja 2015. godine, nazvao ga skiper sa malteške jahte s riječima kako se morao javiti te se požalio kako osiguravajuća kuća koja je priznala štetu, kasni s plaćanjem iznosa štete.
Skiper ga je tada obavijestio kako je dao sanirati štetu u sardinskom brodogradilištu, predujmio cijeli iznos štete i sada inzistira na nadoknadi. Pürstl mu je u razgovoru obećao potaknuti svog pružatelja čartera na brzo podmirivanje potraživanja, ali je također i bio zbunjen kada je druga strana u nesreći iznenada počela govoriti o gubitku od preko 30.000 eura.
Pürstl je dugi niz godina bio redoviti korisnik Yacht-Pool međunarodnog osiguranja, ne samo kao vlasnik svog privatnog broda, već i kao skiper te je odmah kontaktirao dr. Friedricha Schöchla, tvorca polica osiguranja od odgovornosti skipera. U razgovoru mu je potvrđeno kako će Yacht-Pool uskočiti kao osiguravatelj u slučaju da hrvatski osiguravatelj odgovornosti ne bude mogao pružiti naknadu. Dr. Schöchl je odmah i osobno kontaktirao čarter tvrtku koju je koristio Pürstl, kako bi ih potaknuo na vršenje pritiska na svog hrvatskog osiguratelja kako bi se šteta čim prije podmirila.
Skiper malteškog broda je Pürstlu početkom lipnja 2015. poslao ponudu hrvatskog osiguravatelja za naknadu štete u iznosu od 3.700 eura te ga pitao za mišljenje. Naravno, Pürstl je odgovorio kako zbog nedostatka relevantne stručnosti nije u mogućnosti komentirati. Nije imao informaciju o navodnom razmjeru štete, nikada nije ni vidio troškovnik, niti dobio nikakvu mogućnost poduzeti mjere temeljene na dokazima. Jednostavno je dobio račun za brod koji je u potpunosti popravljen i suočio se s ponudom štete od strane osiguravatelja odgovornosti.
Već krajem lipnja od malteške tvrtke, koju zastupa bečki odvjetnik, zamoljen je priznati skoro 40.000 eura kao iznos štete, inače će biti tužen od strane nadležnog suda u Beču. Taj je zahtjev bio popraćen računom za popravak od strane talijanske tvrtke, za kojeg je Pürstl smatrao kako je prštao od netransparentnosti, čak više nego neugodna situacija u kojoj se nalazio.
Multinacionalna situacija, u kojoj je mjesto nesreće Hrvatska, druga strana švicarski stanovnik Monaka, vlasnik tvrtka na Malti, brodogradilište popravka na Sardiniji, osiguravatelj odgovornosti u Hrvatskoj, a mjesto nadležnosti suda Beč, nikako nije mogla biti jednostavna.
Nakon ove situacije Pürstl je odmah kontaktirao dr. Schöchla, koji ga je bez previše razmišljanja uvjeravao kako će se i on o svom trošku sa svojim odvjetnicima boriti u tom predmetu. Zaista, nekoliko dana kasnije ga je kontaktirao bečki odvjetnik u ime Yacht-Poola i potvrdio kako će ga zastupati u ovom sporu. Samo par tjedana nakon toga, dobio je i zahtjev za naknadu nastale štete, kojeg na sudu u Beču trenutno osporava odvjetnik.
Suđenje još uvijek trajalo u travnju 2021.g. te su se ukupni troškovi u međuvremenu povećali na gotovo 80.000 eura zbog sudskih troškova. I dalje je to nepovoljna situacija, ali s uvijek pouzdanim Yacht-Poolom u pozadini, puno je lakše izdržati čitavu situaciju, nego biti sam, navodi Pürstl.
Pürstl bi, poučen cijelim iskustvom kojem se još ne nazire kraj, želio dati nekoliko savjeta svim čarter skiperima ili onima koji to žele postati. Naglašava kako je bitno nikada ne kretati u čarter bez ugovorenog osiguranja od odgovornosti i potpunog kasko osiguranja. U konačnici, čarter tvrtka je odgovorna za takvu obvezu osiguranja iz ugovora.
Kaže kako nikada ne bi trebali zaboraviti na dodatnu zaštitu kroz osiguranje od odgovornosti skipera. S jedne strane, to dobro dođe kada osiguravatelj odgovornosti ne mora ili ne može platiti, npr. zbog nesolventnosti.
Također je izvrsno i kasko osiguranje za štetu na unajmljenoj jahti u slučaju grubog nemara, budući da čarteri redovito isključuju odgovornost u takvom slučaju, a takvo što se može dogoditi. Nije teško previdjeti plitko područje, loše se usidriti ili negdje zapeti, podcijeniti vremenske situacije i slično, te se nakon toga suočiti s milijunskim potraživanjem.
Pürstl također savjetuje da za svaki incident na moru koji dovodi do tjelesnih ozljeda i/ili materijalne štete, inzistirate na bilježenju službenog zapisnika od strane odgovornog lučkog kapetana. Bez službenog priznanja, osiguravatelji se redovito oslobađaju naknade te ne biste trebali tolerirati ignoriranje, dokumentirajte proces zapisivanja štete pomoću zvučne ili video snimke.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.
Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.
Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?
Jeste li ikada razmišljali o tome kako vas ljudi pronalaze? Znate li što je to lokalni SEO? Znate li i koliko je važan? Dajemo vam odgovor na to pitanje, kao i smjernice kako da uvijek ostanete relevantni. Barem na lokalnoj razini.