Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.
Hrvatska, s više od 1000 otoka, biserno čistim morem i bogatom nautičkom tradicijom, prirodno je pozicionirana kao jedna od najpoželjnijih destinacija za nautički turizam na svijetu. No, iza ove sjajne slike kriju se duboki problemi koji već godinama opterećuju čarter industriju. Nedavno provedeno istraživanje među čarter tvrtkama, koju smo organizirali na platformi čarter.hr, otkrilo je ključne izazove koji prijete održivosti i konkurentnosti ovog sektora. U razdoblju od 29.10.-11.11.2024. proveli smo anonimni upitnik među hrvatskim čarter tvrtkama o zadovoljstvu čarter sezonom 2024. s ciljem identificiranja ključnih izazova, prioriteta i trendova u industriji nautičkog čartera za sezonu 2024. U nastavku vam donosimo glavne zaključke kao i smjernice u kojima vidimo priliku za poboljšanje industrije.
Jedan od najčešće spominjanih problema u upitniku su neopravdano visoki troškovi marina i vezova, koje, prema riječima ispitanika, ne prati odgovarajuća kvaliteta usluga.
Cijene marina svake godine rastu, dok sanitarni prostori i osnovne usluge stagniraju ili čak nazaduju. Gosti nam se žale na loš omjer cijene i kvalitete, što ih odvraća od ponovnog dolaska
Ovo nezadovoljstvo nije samo pitanje percepcije. Rast cijena marina i usluga, bez odgovarajuće nadogradnje kvalitete, ima direktan učinak na goste, koji sve češće biraju konkurentske destinacije poput Grčke i Turske, gdje za isti novac dobivaju više.
Još jedan gorući problem je dumping cijena, koji destabilizira tržište i ugrožava pošteno poslovanje. Velike flote i crni čarter, prema ispitanicima, često ruše cijene do razine koja ne omogućuje normalno poslovanje manjim tvrtkama.
Dumping cijene ne uništavaju samo nas kao čarter tvrtke, već i reputaciju destinacije.
Gosti koji dobiju snižene cijene često dobiju i sniženu kvalitetu usluge, što se dugoročno reflektira na cijelu industriju.
Nelojalna konkurencija u obliku crnog čartera dodatno narušava tržište, jer omogućuje rad bez ikakvih pravila ili zakonskih obveza, dok oni koji posluju pošteno gube bitku na cijeni.
I dok se pitamo kako je u 2024. moguće da postoji ovakav oblik čartera, ispitanici potvrđuju svojim iskustvom na terenu da crni čarter unatoč pravilniku i drakonskim kaznama i dalje egzistira na Jadranu.
Poseban segment analize otkrio je nezadovoljstvo promocijom nautičkog turizma, posebice od strane županijskih turističkih zajednica. Prema rezultatima ankete, čarter tvrtke osjećaju da nautika nije prioritet u strategijama lokalnih turističkih zajednica, što dodatno otežava privlačenje kvalitetnih gostiju.
Turističke zajednice jednostavno ne prepoznaju potencijal nautike. Umjesto da promoviraju nautiku kao luksuzni, ali održivi oblik turizma, njihov fokus je na masovni turizam. To je ogromna propuštena prilika
Jedan od zanimljivih, ali ujedno i kontroverznih prijedloga iz ankete bio je "ograničenje broja plovila" kao način rješavanja problema konkurencije i tržišnih pritisaka. Iako razumijemo osjećaj frustracije iza ovog prijedloga, smatramo da administrativno ograničavanje broja plovila ne bi bilo produktivno, već bi dugoročno moglo donijeti više štete nego koristi.
Umjesto toga, potrebno je razmotriti druge, održivije načine za uređenje tržišta. Jer, kako pokazuje analiza, čarter industrija ne pati toliko zbog samog broja plovila, već zbog nelojalne konkurencije, nedovoljne kontrole i nepostojanja jasnih standarda koji bi osigurali pravedne uvjete za sve.
Kako bismo riješili problem nelojalne konkurencije i osigurali zdravu industriju, vidimo moguća rješenja u nekoliko konkretnih inicijativa:
Uređenje tržišta ima puno veći potencijal od administrativnog ograničavanja broja plovila. Umjesto da se ograniči rast industrije, uređenjem stvaramo prostor za razvoj kvalitetnih i održivih poslovnih modela, eliminiramo loše aktere i podižemo ukupnu razinu usluge.
Izbacivanje nelojalnih i nekvalitetnih subjekata omogućuje da tržište ostane zdravo, a akteri koji posluju zakonito mogu zadržati svoju konkurentnost i profitabilnost.
Ovaj problem ne može riješiti jedan pojedinac ili institucija. Pozivamo cijelu industriju, uključujući čarter tvrtke, državne institucije i lokalne zajednice, da zajednički radimo na ovim inicijativama.
Platforma čarter.hr spremna je sudjelovati u ovom procesu i nastaviti postavljati važna pitanja. Ako želimo urediti tržište, trebamo zajedno utjecati na institucije kako bismo stvorili jasna pravila igre. Jer samo uređenim tržištem možemo osigurati bolju budućnost hrvatskog nautičkog turizma.
📥 Cjelokupne rezultate upitnika preuzmite ovdje
Zajedno možemo postaviti temelje za pravednije, održivije i konkurentnije tržište!
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.
Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?
Jeste li ikada razmišljali o tome kako vas ljudi pronalaze? Znate li što je to lokalni SEO? Znate li i koliko je važan? Dajemo vam odgovor na to pitanje, kao i smjernice kako da uvijek ostanete relevantni. Barem na lokalnoj razini.
Imate ideju, ali nedostaje vam milijun-dva (ili dvadeset)? Očito je vrijeme je za nove investicije. Ivica Žuro nam donosi najbitnije informacije o aktualnim financijskim programima i kreditima za poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. Od otpisa glavnice do zelenih inicijativa - saznajte kako postaviti temelje za uspjeh u idućoj godini.