Potreban vam je određeni budžet za nabavku novog ili rabljenog prijevoznog sredstva? Saznajte koji način financiranja je najpovoljniji za vaš čarter.
Današnji način života je karakteriziran dinamikom, što često zahtijeva određeni oblik prijevoza koji će nas najlakše i najbrže dovesti od točke A do točke B ili nam pružiti lijepe trenutke u ugodnom društvu. Izbora prijevoznog sredstva ili plovila također ne nedostaje. Stoga je jasno kako će se prije ili kasnije pojedine radne organizacije kao i pojedinci naći u situaciji nabave nekog prijevoznog sredstva. Novog, rabljenog, kakvog bilo… kupnja iziskuje iznos sredstava kojima je potrebno platiti prodajnu cijenu.
Tu se nameće potreba osiguranja budžeta za realizaciju. Ako nema dovoljno vlastitih sredstava predviđenih za ovu namjenu, idući korak je kredit za kupnju vozila, a u sve većoj mjeri se kupci na tržištu okreću nabavi putem leasinga.
Koliko god u određenim situacijama - pogotovo kriznima - gotovina ima svoje prednosti jer omogućava dobivanje određenih rabata, za poduzetnike je financijski povoljnija nabava vozila ili plovila putem leasinga. Sve češće je tako i kod fizičkih osoba kod kojih ovaj način financiranja polako ali sigurno uzima svoje mjesto na tržištu u odnosu na do sada prevladavajuće gotovinske i auto kredite.
Što je razlog? U prvom redu:
Konkretno, leasing je ugovorni odnos na temelju kojeg najmodavac prenosi na najmoprimca, kao zamjenu za najamninu, pravo na korištenje nekog sredstva za dogovoreno razdoblje. Riječ je o modernom načinu financiranja za pravne i za fizičke osobe, i naglasak je primarno na korištenju. Razlikujemo dva osnovna modela leasinga koja se nude kao izbor: operativni i financijski.
Operativni leasing je ugovor o najmu koji primatelju leasinga pruža mogućnost korištenja objekta leasinga na ugovoreno razdoblje. Za korištenje objekta leasinga primatelj leasinga plaća određenu naknadu koja ne mora uzimati u obzir cjelokupnu vrijednost objekta - dio vrijednosti objekta može predstavljati ostatak vrijednosti koji se ne otplaćuje u mjesečnim najamninama.
Ovaj model leasinga ne ulazi u dugoročne obveze u poslovnim knjigama korisnika, ne povećava stupanj zaduženosti i ne može se na objekt leasing obračunavati amortizacija. Istekom ugovora o leasingu objekt leasinga se vraća leasing društvu koje je njegov pravni i ekonomski vlasnik. Postoji mogućnost da primatelj leasinga otkupi objekt leasinga nakon isteka ugovora, ali isključivo po cijeni koja predstavlja tržišnu cijenu tog objekta u trenutku otkupa.
Financijski leasing je ugovorni odnos u kojem primatelj leasinga za korištenje objekta najma plaća određenu naknadu koja uzima u obzir cjelokupnu vrijednost objekta leasinga. Kod ove vrste leasinga, primatelj leasinga je ekonomski vlasnik objekta leasinga ili posjednik koji ima isključivo pravo korištenja objekta leasinga, a leasing društvo je pravni vlasnik.
Objekt leasinga se vodi kao imovina i amortizira u poslovnim knjigama primatelja leasinga. Učešće u financijskom leasingu umanjuje iznos financiranja i na njega se ne obračunava kamata. Ugovorom o financijskom leasingu je predviđen otkup objekta leasinga, što znači da vlasništvo nad objektom leasinga s plaćanjem zadnje rate leasinga prelazi u vlasništvo primatelja leasinga.
Što se tiče ponude leasinga za plovila, na hrvatskom tržištu je već 10ak godina prisutna situacija da se za mikro i male poslovne klijente u pravilu odobrava samo financijski leasing i to uz učešće u financiranju ne manje od 20 što u praksi ide i do 30%.
U ponudi postoje operativni i financijski leasing no u praksi dominira potonji tip kod kojeg je cilj vlasništvo nad plovilom. Na taj način se u startu daje važnost ozbiljnim klijentima s poznatom poviješću poslovanja koji idu u proširenje operative, iako i start up kompanije s dobrim planom i sekundarnim osiguranjem imaju što tražiti u ovoj vrsti financijskog poslovanja.
Financira se nabava novih i rabljenih plovila svih tipova - jahte, jedrilice, katamarani, motorni brodovi, brodice, jet ski, plovila za posebne namjene - uz fiksnu ili varijabilnu kamatnu stopu, u eurima ili kunama i na rok do 84 mjeseca.
Pojedine leasing kuće nude mogućnost odgođenog plaćanja dijela učešća po povratu PDV-a. Također se financira sale & lease back uvoz plovila kod koje leasing kuća kupuje plovilo i onda ga iznajmi prodavatelju na određen rok.
Iako je naša tema leasing plovila, naravno da poduzetnicima treba i kopneno prijevozno sredstvo. Upravo ćemo isto uzeti kao primjer izračuna obje vrste leasinga u odnosu na kredit za segment pravnih osoba.
Riječ je o kupnji 4 godine starog Audija A4 sa prijeđenih 150.000 km i cijenom od 124.000,00 HRK s domaćeg tržišta koje će i nakon 8 godina imati određenu tržišnu vrijednost. Uz pretpostavku kako su troškovi osiguranja, servisiranja, goriva i dijelova za svaki model financiranja isti te će navedeno vozilo godišnje prijeći do 25.000 km, izračun za pravnu osobu nam kaže slijedeće:
Razlike su u modelima financiranja koja za sobom povlače i različite načine odbitka PDVa. Taj porez se može u iznosu od 50% odbiti i za nabavu usluga i dobara povezanih sa upotrebom prometnog sredstva.
Razlika kod obračuna PDV-a je tolika jer se kod operativnog leasinga plaća PDV na uslugu leasinga i objekt nije u vlasništvu korisnika, a kod financijskog leasinga je objekt u vlasništvu korisnika i može ga pravdati u cijelosti ukoliko koristi prometno sredstvo za osnovnu djelatnost. Isti slučaj je i s amortizacijom jer objekt nije u vlasništvu korisnika, niti će biti po otplati.
Zaključno treba napomenuti kako je važno dobro proanalizirati svaku konkretnu situaciju i ciljeve koji se žele postići prilikom donošenja odluke o načinu financiranja. Iz navedenih primjera se može zaključiti kako nabava prometnih sredstava putem leasinga definitivno ima svojih snažnih argumenata za razmatranje. Naravno kod nabave plovila za komercijalnu turističku upotrebu to je praktički jedini izbor, obzirom na visoku vrijednost objekta nabave.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Strategija nije samo plan – ona je smjer, vizija i dosljednost u provođenju odluka. Ipak, mnoge tvrtke upadaju u zamku kratkoročnih rješenja i improvizacije, što ih dugoročno vodi u kaos i stagnaciju. Saznajte kako je strategija evoluirala od antičke Grčke do suvremenih poslovnih modela - zašto su provjereni modeli strateškog planiranja, poput onih koje naglašava Andreja Fazlić, bitni za održiv rast? I kakvu ulogu u svemu tome igra organizacijska kultura.
Čarter industrija u Hrvatskoj izuzetno je konkurentna. Svaki čarter ili vlasnik flote bore se za pažnju potencijalnih gostiju, a klasični pristupi više nisu dovoljni. Oni koji razumiju što funkcionira u digitalnom marketingu, znaju i kako spojiti strategiju s očekivanjima modernih putnika. Donosimo vam nekoliko marketing trikova - konkretne taktike koje privlače prave goste i pretvaraju ih u zadovoljne klijente.
Većina čarter gostiju zna što može očekivati – preuzimanje broda, standardna oprema, unaprijed definirana ruta. No, upravo tu leži prilika. Prava personalizacija ne znači samo ispunjavanje želja, već otkrivanje potreba koje gosti ni sami nisu prepoznali. Mali, nenametljivi detalji mogu stvoriti osjećaj ekskluzivnosti, čak i kod onih koji su već prošli desetke plovidbi. Kako se istaknuti u industriji u kojoj svi nude sličnu uslugu? Otkrijte kako se istaknuti personalizacijom koja ne djeluje forsirano, već kao prirodan nastavak očekivanja gostiju.
Ne trebate biti najveći kako biste bili najbolji. Male čarter tvrtke imaju fleksibilnost i osobni pristup koji velike tvrtke često ne mogu ponuditi. Da, velike flote dominiraju tržištem, ali male čarter tvrtke imaju svoje adute. Saznajte kako pametnom strategijom i učinkovitim marketingom uspješno konkurirati.