Prvo je radila kao član posade, onda je upoznala i perspektivu brodara. Nakon toga je bila čarter menadžer da bi krajem 2019., tik prije početka pandemije, odlučila svoju viziju pristupa nautičkom čarteru ostvariti kroz vlastiti brend.
Danas je direktorica Otium Yachtsa, brenda specijaliziranog za čarter jahti s posadom. Od konkurencije je odvajaju visoki kriteriji rada te čvrst odnos s brodarima temeljen na povjerenju. Custom made plovila u njenoj ponudi većinski su u obiteljskom vlasništvu što čini veliku razliku za nju kao njihovu zastupnicu, ali i za samog gosta.
Tko su i po čemu su drugačiji gosti koji odmor provode uz Otium Yachts, što je „kumovalo“ izvanrednim rezultatima koje je postigla u svega 3 (i to izazovne) godine, iskreno, izravno i sa strašću govori Ivana Klarić Poljak, žena koja je svoju ljubav prema radu s ljudima, kreiranju autentičnih odmora i naravno, moru, pretvorila u uspješan i prepoznatljiv brend.
Pokretanje novog brenda je planirano te započeto krajem 2019 godine. Kada su nastupili problemi i neizvjesnost potaknuta pandemijom, više nije bilo povratka!
Prije toga sam bila u partnerstvu koje je sporazumno raskinuto. Bila je to vrlo teška odluka, no želja za osamostaljenjem i da radim „po svom“ bila je (iza)zov kojem više nisam mogla odoljeti. Hrabrost je došla od činjenice da sam u prethodnih 15 godina iskustva u nautičkom turizmu ostvarila sjajne kontakte s vlasnicima plovila i partnerima u industriji, tako da nisam bila još jedno novo ime na čarter sceni.
Moje iskustvo u industriji se najvećim dijelom odnosilo na predstavljanje određenih plovila kao ekskluzivni zastupnik na tržištu. Ponajviše sam radila B2B – s putničkim agencijama i čarter brokerima koji su kroz godine navikli na određeni nivo usluge od mene i od plovila koje sam predstavljala.
Predstavljati plovilo na tržištu za mene znači stajati iza pružene čarter usluge na spomenutom plovilu. S vlasnikom plovila i kapetanom moram dijeliti iste vrijednosti prema poslu, definirati što to znači uspješno pružena usluga smještaja na plovilu. Naravno, važno je i da zajedno idemo u smjeru rasta i razvoja.
Tu kompromis nije moguć. Kvaliteta pružene usluge kao i dugoročno razvijanje suradnje i kvalitetnog odnosa s poslovnim partnerima glavna je strategija rada i razvoja agencije Otium Yachts u dijelu u kojem nastupa kao ekskluzivni zastupnik plovila.
U mom slučaju poduzetništvo i nije bila odluka koliko jedina opcija. Kroz godine rada u čarter industriji stekla sam određena znanja i vještine. Razvila sam i specifičan stav o tome kako čarter usluga treba izgledati od trenutka kada klijent postavi upit do traženja povratne informacije od gosta nakon pružene usluge.
Istina je da postoji mnogo konkurencije u nautičkom turizmu u Hrvatskoj. Ono što sam prepoznala ja, prepoznali su i mnogi drugi. No, ono u čemu se ljudi razlikuju jest u kojoj mjeri je osoba voljna konstantno se usavršavati, educirati i poduzimati akcije. Za takve će uvijek biti posla i oni će uvijek pronalaziti prilike. Vjera u sebe i ljubav prema ovom poslu bile su mi najveća motivacija u vrijeme izazova. Svaki uspješan čovjek ovo zna i svi nam govore isto. Ja sam uspješne slušala i od njih sam učila. Vjerujem da su svima alati učenja dostupni. Oni koji istinski žele napredovati, uvijek pronađu načina.
Mogla bih roman o tome napisati! Koliko sam samokritična toliko sam i kritična. Ponekad mislim da imam nemoguće standarde i da bih trebala biti fleksibilnija i spremnija na kompromise. Onda shvatim da bi me to vratilo na početak. Kada su u pitanju temeljne vrijednosti kompromisi nisu opcija za mene niti za moj tvrtku.
Ono što je najbitnije u cijeloj ovoj priči jest da sam započela novi brend kao zastupnik brodara kojima je čarter osnovni, a u većini slučajeva i jedini posao. Posao od kojeg žive oni i njihove obitelji, a zatim i njihovi članovi posade. Odgovornost je ogromna, često zna na mene djelovati zastrašujuće pa se zapitam jesam li mogla raditi posao bez tolikog pritiska.
U nove izazove sam krenula s brodarima s kojima imam poslovni odnos puno „stariji“ od mog novog branda. U početku sam se pitala bi li imali više šanse s nekim već poznatim imenima umjesto da ostanu sa mnom i prolaze još jedan novi početak. A kada tome svemu pridodam COVID pandemiju, izazova je bilo na pretek u zadnje tri godine.
Puno je čimbenika utjecalo na to. Ponajprije, u to sam vrijeme više ulagala u marketing, počela sam Otium Yachts promovirati na društvenim mrežama, na tjednoj sam bazi objavljivala blogove. Također, u to sam vrijeme aktivno najavljivala i objašnjavala rebranding svojim postojećim kontaktima i suradnicima pa su kolege i poslovni partneri vjerojatno htjeli vidjeti što to nova spremam!
Digitalni alati pomogli su nam stvoriti svijest o brendu, pozicionirati se na društvenim mrežama među konkurentima u čarter industriji i postati vidljiviji našim potencijalnim gostima. U tome nam je veliku ulogu odigrala marketinška agencija Zona Plus, koja je od početka ažurno vodila naše društvene mreže. To je dovelo do povećanog broja pratitelja i zasigurno, povećanju broja bookinga.
Ove godine Otium Yachts tim obogaćen je dvjema novim zaposlenicama koje su omogućile daljnji razvoj poslovanja i učinkovitije obavljanje naše usluge. Rezultati su odlični i zadovoljstvo mi je promatrati razvoj tvrtke. Velika je odgovornost, ali i izazov zapošljavati ljude, delegirati, popuštati kontrolu u određenim segmentima. Istovremeno, posebno je zadovoljstvo promatrati kako Otium Yachts postaje više od samo moje priče - postaje dijelom života drugih ljudi koji pronalaze mjesto i svojim doprinosom obogaćuju brend.
Kako sam već prethodno navela, brodarima koje zastupam charter je osnovni/ obiteljski posao, a ne nešto što rade za dodatnu zaradu ili posao „sa strane“. Povjerenje koje mi pružaju kao ekskluzivnom zastupniku je nešto što ne shvaćam olako. Također, zadnjih 17 godina sam jako puno uložila u svoj posao te stekla određenu reputaciju. Moram imati povjerenje da brodar štiti moje interese jednako kao što sam ja spremna štititi njegove. Naša državna statistika se često referira na 2019 godinu kao rekordnu – svijet je tada bio drugačije (ljepše) mjesto, bilo je jako puno posla i budućnost je izgledala svijetla barem što se turizma u HR tiče.
Onda se dogodio COVID, 2020 godine nismo odradili niti 15% onog prometa u usporedbi sa 2019, a daleko je više posla bilo zbog svih otkaza, odgoda, pregovora, neizvjesnosti. Bila je to jako zahtjevna godina. Jako se puno kompromisa i ustupaka trebalo napraviti za naše kupce, ali je trebalo znati i reći NE i zaštititi svoje i interese brodara.
Tu sam imala maksimalnu podršku brodara, pokazali su visok stupanj razumijevanja i sklonosti na suradnju, bez većih „potresa“ smo uspjeli postići kompromise sa svim svojim partnerima i klijentima (kupcima).
Sve to je dodatno učvrstilo međusobno povjerenje i iz svega smo izašli jači. Učvrstilo je to moj stav o izgradnji dugoročnih odnosa sa istomišljenicima gdje je osnovno načelo povjerenje.
Kao i u mnogim drugim područjima u životu, smatram da u poslovnom svijetu, ukoliko izostaje ljudska povezanost, kvalitetna suradnja i povjerenje, posao dugoročno ne može opstati.
Sve naše brodove, kapetane i posadu poznajemo osobno kako bismo na najbolji način mogli gostu preporučiti brod u skladu s njegovim stilom, željama i očekivanjima. Svaki naš gulet, motorni jedrenjak ili luksuzna jahta su u obiteljskom vlasništvu, a vlasnik je najčešće ujedno i kapetan.
Vlasnici tih jahti strastveni su u onome što rade te im je uistinu stalo prenijeti gostu dio te strasti prema moru i brodovima kroz uslugu koju pružaju.
Gosti takvo gostoprimstvo osjećaju i cijene. Kako surađujemo s brodarima, tako surađujemo i sa svim popratnim dionicima koji naposljetku čine kompletan doživljaj, od svih partnera očekujemo prvoklasnu uslugu.
Kroz godine smo ostvarili odličnu suradnju s određenim pružateljima popratnih usluga poput transfera, vodiča, restorana.
Ako gost dođe nezadovoljan iz restorana na jahtu, sve se to odražava na sam čarter i na posadu. Nažalost, određeni restorani imaju cijene koje ne opravdavaju vrijednost za novac ili su cash only politika. Kad se to dvoje spoji, imamo problem i gosta koji će na neki način posadu držati odgovornom. Zato ništa ne prepuštamo slučaju već informiramo gosta i nudimo mu rješenje u vidu preporuke određenog restorana ili u destinacijama gdje to ne možemo, savjetujemo da ostane na brodu kako bismo izbjegli rizik da se s kopna vrati nezadovoljan.
Naši gosti su većinom grupe obitelji i prijatelja iz inozemstva, ponekad su to i poduzetnici koji dolaze sa svojim poslovnim partnerima. Obično su to gosti iz SAD-a, Velike Britanije, Australije, u zadnje vrijeme i „latino“ zemalja. Uglavnom dolaze ljetovati u Hrvatsku s ciljem da iskuse ljepotu plovidbe Jadranskim morem i uživaju lagodni boravak na brodu s posadom koja je tu za njih 24/7.
Najviše zamjeraju visokim cijenama popratnih usluga, pogotovo ako ne osjećaju vrijednost za novac. Također, kartično plaćanje još nije široko prihvaćeno, a takvi gosti ne vole razmišljati o tome raspolažu li s dovoljno gotovog novca.
Brodar mora redovno održavati svoje plovilo, razumjeti očekivanja gosta, pratiti trendove na tržištu, ulagati u obrazovanje zaposlenika i planirati dugoročno zadržati članove posade, a ne planirati samo sezonsko zapošljavanje.
Brodar kojem je osnovni posao čarter, ima uredno plovilo i shvaća da je servis na plovilu presudan za uspjeh čartera. To čini ogromnu razliku za zastupnika plovila, a i za gosta, jer je dobra usluga praktički zagarantirana, a zastupniku je to posao gotovo bez rizika.
Višestruko se povećao broj plovila u odnosu na vrijeme otkada sam prisutna u ovom poslu, time je i negativan pritisak na okoliš veći. Međutim, nisam primijetila da su stvari išle na gore, barem za sada ne. Što ne znači da ne treba podizati svijest o važnosti očuvanja okoliša kao i raditi na tome da se očuva ljepota i čistoća i mora.
Trenutno Hrvatska i dalje spada pod zemlje s najčišćim morem. Vrlo je važno da se to očuva, ne samo zbog poslova, već i zbog zdravlja cjelokupnog morskog ekosustava na čijim temeljima počiva izvorni mediteranski život.
Potrebno je da država, ali i ljudi kao kolektiv zajednički usmjere napore ka očuvanju našeg okoliša i prilagodbi prema održivim načinima poslovanja, koji bi dugoročno smanjili zagađivanje našeg mora.
Ključ uspjeha u čarteru u odnosu na uspjeh u bilo kojem drugom poslu, ne razlikuje se značajno. Veliku ulogu igra znanje koje se s vremenom pretvara u iskustvo, a iskustvo je najveća vrijednost u svakom poslu.
Izdvaja vas iz gomile i vaš je najveći adut. Ne smijemo zanemariti ni povjerenje, u sebe, zaposlenike, partnere.
Koliko god bili sposobni, sami ne možemo uspjeti u poslu i od velike je važnosti da oko sebe imamo ljude u koje vjerujemo i u koje se možemo pouzdati. Isto tako, ne možemo dugoročno biti uspješni radeći određeni posao, ako ga ne volimo. Ljubav prema poslu gura nas i onda kada ne ide sve glatko. Uz konstantnu želju za rastom i razvojem, vjerom u sebe i u ljude s kojima radite, te uz veliku ljubav prema onome što radite, uspjeh je prirodan rezultat.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.
Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.
Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?
Jeste li ikada razmišljali o tome kako vas ljudi pronalaze? Znate li što je to lokalni SEO? Znate li i koliko je važan? Dajemo vam odgovor na to pitanje, kao i smjernice kako da uvijek ostanete relevantni. Barem na lokalnoj razini.