Kako znati jeste li tradicionalna ili moderna čarter tvrtka? Ako razmišljate o potpunoj modernizaciji i reorganizaciji vaše tvrtke, donosimo vam nekoliko osnovnih razlika kako biste lakše uvidjeli je li vam i koliko reorganizacija poslovanja potrebna.
Tradicionalno ili moderno – pitanje je sad? Čarter tvrtke kao i mnoge druge u svojem poslovanju znaju isticati ova dva pojma kao činjenicu kojom opisuju svoje poslovanje. Ali što to zapravo znači, kako prepoznati u koju grupu spadate te koje su prednosti, ali i mane ako ste se opredijelili biti tradicionalna ili moderna čarter tvrtka?
Sve je više tvrtki koje žele ući u novu digitalnu eru te modernizirati svoje poslovanje. Je li to moguće učiniti, ali ipak zadržati svoje tradicionalne vrijednosti? Što zapravo podrazumijevaju tradicionalne vrijednosti?
Kao savjetnici mnogim čarterima i kao platforma koja sudjeluje u svim pitanjima vezano za čarter poslovanja, često se susrećemo s ovakvim tipom nedoumica.
Sigurno je kako kao tradicionalna tvrtka nećete sa svojim tradicionalizmom ostati na razini na kojoj ste bili prije 20 godina sa svojim načinom poslovanja; ali se postavlja pitanje o prednostima i nedostatcima u oba načina poslovanja.
Nova vremena donose i potrebu za konstantnim prilagodbama, koje su neophodne kako bi svaka tvrtka ispunila svoj potpuni potencijal. Kao i svim ostalim sektorima ni u turizmu ovo nije nepoznanica. Možda čak i više nego drugdje, jer se nekako ovdje trendovi najviše mijenjaju. Prošlih smo godina bili svjedoci velike fluktuacije i procesa prilagodbe u turizmu, osobito onom nautičkom.
Međutim, tu se postavlja pitanje - koliko se prilagoditi?
Potpuna ili čak i djelomična modernizacija ne odgovara svakom čarteru podjednako. One tradicionalne čarter tvrtke u Hrvatskoj, osnovane su uglavnom osamdesetih ili ranih devedesetih godina prošlog stoljeća.
Izuzetno uvjereni u tradiciju i stabilnost svog poslovanja, nerijetko kritiziraju moderne čartere i njihov način poslovanja kao nestabilne i ranjive. Sukladno tome i oklijevaju kada treba napraviti određene promjene.
No, i novonastale čarter tvrtke se mogu prepoznati kao tradicionalne, i to prema svojoj strogoj hijerarhijskoj strukturi. Ako se izričito zna “tko je na vrhu, a tko na dnu piramide” u vašem poslovanju, vaša je tvrtka tradicionalna. Ako ste manja čarter tvrtka vaši zaposlenici imaju detaljno definirane radne dužnosti, dok u većim tvrtkama to imaju čitavi odjeli.
Nerijetko, odnosi u ovakvim čarter tvrtkama su fiksni i teško promjenjivi. Je li tako i kod vas?
Donosite li odluke i planove od kojih se izuzetno teško odmičete i niste spremni na izmjenu istih? Jesu li i u vašem čarteru svi odnosi i radne pozicije strogo definirane, te nitko nije spreman niti smije “uskočiti” gdje je potrebno? Sve ovo vas karakterizira kao jednu tradicionalnu čarter tvrtku.
S druge strane, u modernim čarter tvrtkama neke stroge organizacije poslovanja gotovo i nema. Istina, pravila postoje, ali nisu nepromjenjiva. Događaju se situacije u kojima je potrebna međusobna suradnja i gdje, ovisno o opsegu posla, zaposlenici rade i ono što im nije u strogom opisu radnog mjesta. Osobito kod malih timova u malim tvrtkama.
Ako je vlasnik onaj koji ugovara iznajmljivanje i prodaju jahti, vrlo se lako može dogoditi preuzimanje njegovih radnih obaveza od strane ostalih zaposlenika. Te su situacije trenutne i privremene, a dogode se zbog povećanja obujma posla. Mali tim zaposlenika većinom međusobno usko surađuje te pomažu jedni drugima razriješiti nastale situacije.
Vrlo su često tvrtke sa modernijim pristupom poslovanju, nove i brzorastuće. Rijetko koja od njih ima i natruhe tradicionalnih principa poslovanja. U današnjem okruženju koje se stalno mijenja, a osobito onom međunarodnom, smatraju kako tradicionalan način poslovanja jednostavno nije održiv. Većinom se fokusiraju na online poslovanje, i konstantno rastu jer su uvidjeli sve njegove prednosti.
Ono čime se ove moderne čarter tvrtke odlikuju su “soft skills”, meke vještine, odnosno ljudske vještine, kao što su:
Sve od navedenog potrebno je kako bi jedan tim funkcionirao s gostima, ali i međusobno, gdje granice nisu strogo određene i gdje su zaposlenici spremni razriješiti svaki problem koji nastane zajedničkim snagama.
Moderne čarter tvrtke također imaju i sve uvjete za uvođenje inovacija, a često to i čine. Otvorene su za isprobavanje novih sistema rada ili alata, kako bi se poslovanje svima olakšalo, a radni procesi dodatno ubrzali.
Možemo reći kako je njihov glavni koncept poslovanja zapravo diversifikacija aktivnosti te umrežavanje, a sve u cilju svladavanja novih izazova. Meke vještine i mogućnost prilagodbe svakoj situaciji je ono što moderne čarter tvrtke održava konkurentima.
Zašto? Dok je tradicionalna tvrtka vjerojatno još u procesu gdje tek kreće s odlukom što učiniti u novonastaloj situaciji, moderna tvrtka se adaptirala i već to učinila.
Još je nekolicina pitanja koja se postavlja kako bi se odredio smjer u kojem se kreće vaša čarter tvrtka - onom tradicionalnom ili onom modernom; koliko ste vi spremni na svladavanje novih izazova te kakve pristupe koristite i razmišljate li izvan okvira?
Ono što određuje smjer u kojem se kreće vaše poslovanje ili koji je zapravo ustroj vaše čarter tvrtke to možemo sagledati kroz nekoliko parametara kao što su:
Moderne čarter tvrtke se uvijek prvenstveno fokusiraju na tim, te po potrebi mijenjaju i sam tijek obavljanja posla. Prilagođavaju zaposlenike potrebama posla i obrnuto.
Osim što se ne drže ustaljenih pravila, njihovi menadžeri imaju stalnu potrebu za poboljšanjem vještina - kako svojih tako i čitavog tima zaposlenika, kao i potrebu za stalnim unaprjeđivanjem poslovanja.
Kao menadžer trebate uvijek biti spremni na kompromis, umrežavanje, stvaranje veza, aktivno slušanje i razumijevanje, ali i sve to znati prenijeti na svoj tim koji vodite. Jednostavno je - koliko ste vi fleksibilni toliko će i vaš tim to biti.
Moderne čarter tvrtke su ujedno i uvijek spremne na organiziranje edukacija za svoj tim ukoliko je to potrebno kako bi se određene vještine dodatno usavršile. Sve to s ciljem unapređivanja svog poslovanja jer su svjesni koliko je sve povezano i koliko je bitno istaknuti svoj čarter u mnoštvu.
S druge strane, u tradicionalnim organizacijama sve je unaprijed određeno i fiksno. Nema mogućnosti za edukacije ili prilagodbu, jer se već zna “tko što radi” i tu nema odmaka niti kompromisa.
Jeste li tvrtka koja jako puno drži do hijerarhije u svojoj strukturi? Zna li svatko u svakom trenutku i u svakoj minuti u danu što mu je raditi te ne odstupa ni malo od toga? Vaš tim radi svoje radne zadatke i nitko ne sudjeluje u zajedničkom odlučivanju ili zajedničkim projektima? Ako ste na svako pitanje potvrdno odgovorili, znate već - vaša tvrtka je tradicionalna.
I ako ste povrh svega ovoga vi jedina osoba koja donosi odluke i za sve vas se mora pitati za odobrenje - vaša je tvrtka također tradicionalna.
Ne mislite li kako je vrijeme za posvetiti se više timskom radu, a manje građenju rigidne hijerarhije? Organizacija poslovanja je esencijalno, ali stroga hijerarhija te nemogućnost zaposlenika za rast i napredovanje, su loši oblici vođenja tvrtke. Kao i nemogućnost zaposlenika za sudjelovanju u zajedničkom rastu u tvrtke niti u ikakvim drugim odlukama.
Međutim, ako ipak odražavate sastanke sa svojim zaposlenicima na kojima razmjenjujte ideje, ako ste otvoreni za brainstorming te timsko svladavanje izazova i slično, onda ste svi zajedno dio jedne moderne organizacije sa tradicionalnim temeljima.
Često tradicionalne čarter tvrtke, zbog neiskustva uprave i nedostatka potrebnih znanja i vještina, stvaraju međusobne odnose temeljene na strahu.
Takvi odnosi nerijetko dovode i do puno većih problema, pa je održavanje morala zaposlenika u ovakvim okruženjima veliki izazov.
Moderne čarter tvrtke izazov morala zaposlenika mnogo lakše svladavaju, jer u njima postoji mnogo veća sloboda, fleksibilnost te različitost pristupa rješavanju problema.
I ono što je ključno - moderne čarter tvrtke većinom rješavanju problema pristupaju zajednički, kao tim.
Iako menadžeri različitih tvrtki upravljanju rizikom pristupaju različito, ono se pokazalo kvalitetno i kod modernih i kod tradicionalnih čarter tvrtki.
Za adekvatno upravljanje rizikom je potrebno iskustvo i znanje, pa se s izazovima rizika može vrlo lako nositi.
Međutim, ako vi u vašoj čarter tvrtki problemu rizika pristupate hrabrije, tj. stvarate okruženje u kojem je jednostavno bez dodatne edukacije nositi se s bilo kojim izazovom, onda upravljate modernom čarter tvrtkom.
Preferirate li više obaviti posao u točno određenom roku ili biti konkurentni na tržištu? Moderne čarter tvrtke na prvo mjesto stavljaju ovo drugo, te stalno prate što radi konkurencija.
Kada je riječ o poslovnim politikama, tradicionalne čarter tvrtke držat će se strogo unaprijed određenog plana.
Ako se u vašoj tvrtki pravila plovidbe, turističke sezone ili nautičkog turizma provode u točno određeno vrijeme i točno određenim intenzitetom, vi ste tradicionalna čarter tvrtka.
Međutim, ako ste uvijek spremni, u cilju povećanja učinkovitosti, mijenjati pravila, rasporede, način rada, te prihvatiti tehnološke inovacije - vaša tvrtka posluje na moderan način.
S druge strane tradicionalne čarter tvrtke se vrlo rijetko odlučuju na veće tehnološke promjene, pa čak i one manje. Vrlo su ustaljeni u svojim navikama te im tehnologije koje zaposlenicima olakšavaju rad, niti alati koji mogu olakšati cjelokupno poslovanje, ne predstavljaju ništa.
Vjerujemo kako će svaki iskusan menadžer koji posjeduje određene vještine i znanja, biti potaknut na razmišljanje - postoji li nešto još bolje za vašu čarter tvrtku?
Sigurno i sami znate kako se ne trebate strogo držati principa samo jedne poslovne filozofije te se držati toga kao ste tradicionalna tvrtka ili moderna te se ne odmicati od tog uvjerenja i načina rada. Nekad se kombinacija dvije kvalitetne radne filozofije pokaže vrlo uspješnim rješenjem.
Kontaktirajte nas ako ste potrazi za poboljšanjem svog čarter poslovanja ili implementacije alata u svoje poslovanje te trebate pomoć oko digitalnog marketinga.
Prijavite se i na naš newsletter kako biste na vrijeme dobili sve informacije koje vam trebaju!
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.
Glas, ton i poruke vašeg brenda nisu samo riječi na listu papira, web stranici ili na društvenim mrežama - oni su osobnost vašeg brenda. Duša vašeg brenda, ako hoćete. Svaki posao, uključujući i čarter poslovanja, mora jasno komunicirati svoj specifičan identitet. Identitet koji ide dalje od „imamo prekrasne jahte i prekrasno more”.
Online stranice za putovanja poput Expedie imaju svoja predviđanja temeljena na ponašanju korisnika. Zanimljivo je vidjeti kako ljudi rezerviraju, putuju, što ih zanima i kako se njihove preferencije mijenjaju. Pogledajmo kamo i kako će ljudi putovati sljedeće godine.
Kako izgleda trenutni "nautički pejzaž"? Gdje se točno nalazi čarter industrija u Hrvatskoj? Je li više usmjerena na prihod ili ima na umu kako su gosti u čarteru razlog njenog uspjeha i postojanja? Pogledajmo kako doći do “gost je na prvom mjestu” načina razmišljanja.