U svom čarteru ste sigurno barem jednom imali raspravu oko tendera. Nitko više nije bio siguran što se smije, a što ne. Koje je sigurno područje plovidbe, smije li prevoziti putnike i sl. Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe napokon rješava pitanje područja plovidbe tendera, ali donosi reda i u nekim drugim segmentima plovidbe.
Od 21. ožujka 2025. stupio je na snagu novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe (NN 52/2025) koji na precizniji način između ostalog definira područje plovidbe tendera. Točnije, u članku 49 stavak 9 kaže da
“Plovni objekt koji pripada drugom pomorskom objektu i upisan su ili označeni kao dio opreme matičnog objekta, smiju ploviti u području do 500 metara od pomorskog objekta kojem pripadaju, osim kada prevoze osobe i stvari s pomorskog objekta do najbližeg mjesta priveza ili između sidrišta i luke kojoj sidrište pripada.”
Drugim riječima – tender (plovni objekt) koji je upisan kao dio opreme matičnog broda smije:
Podsjetimo koja su to plovila koja se mogu okarakterizirati da pripadaju drugom pomorskom objektu i koja mogu biti upisana ili označena kao dio opreme matičnog broda. Prema Pomorskom zakonu (NN 17/2019 i Izmjenama i dopunama pomorskog zakona koji između ostalog donosi definiciju broda, brodice, jahte...) to su plovila koja pripadaju drugom pomorskom objektu, a nisu brodica.
7. brodica jest plovni objekt namijenjen za plovidbu morem koji je ovlašten prevoziti najviše 12 putnika, čija je duljina trupa veća od 2,5 metra, a manja ili jednaka 15 metara, ili ukupne snage porivnih uređaja veća od 5 kW.
Pojam brodica ne obuhvaća:
Dakle plovila koja mogu biti upisana kao dio opreme broda su duljine manje od 2,5 metra, ili ukupne snage porivnih uređaja manje od 5kW. Dakle, standardni pomoćni čamci u čarteru koji idu kao dio opreme matičnog plovila.
Sva druga plovila koja prelaze duljinu od 2,5 metra i porivnu snagu veću od 5 kW ne mogu se okarakterizirati kao dio matičnog broda i moraju biti upisana u upisnik brodova.
Prema novom pravilniku takvi plovni objekti nemaju ograničenja u plovidbi i smiju ploviti u skladu s odobrenim područjem plovidbe.
Plovni objekt koji je smješten na drugom pomorskom objektu, a upisan je u upisnik brodova, u svrhu obavljanja radova, sporta ili razonode, smije ploviti bez ograničenja u skladu s odobrenim područjem plovidbe.
Mnogo je nesporazuma bilo oko tendera u čarteru, posebice onih većih koji se često koriste na katamaranima i na većim jahtama. Zbog nejasnoća u pravilnicima tender (bez obzira na veličinu i snagu porivnih uređaja) se nije smatrao zasebnim plovilom, a mnoge čarter tvrtke ga nisu dodatno registrirale kao brodicu jer je već bio “dio opreme”.
Nadzorna tijela su to tumačila različito, što je za rezultat imalo kazne i probleme na terenu.
Ako skiper vozi goste tenderom većim od 2,5 metra i s motorom porivne snage veće od 5kW, a kao takav nije imao vlastiti upis i papire, čarter tvrtka je mogla dobiti kaznu – iako je to isti tender koji npr. dolazi s katamaranom kao standardna oprema.
Novi pravilnik o sigurnosti plovidbe samo jasnije definira područje plovidbe ovakvih plovila. Što vi trebate napraviti?
Udovoljava li propisima iz Pomorskog zakonika i ako ne spada u kategoriju brodice, te ako nije nigdje do sada naveden – službeno ga evidentirajte kao opremu matičnog broda.
Skiperi i gosti moraju znati da tender koji je upisan kao dio opreme:
Ako u svojoj floti imate tender koji prelazi u kategoriju brodice tada svakako trebate imati važeću registraciju i potrebnu dokumentaciju (kao i važeće police osiguranja).
Iako novi pravilnik o sigurnosti plovidbe jasnije definira određene stavke, nije za zgorega napomenuti da:
Plovni objekti i osobna plovila moraju u svakom trenutku ploviti na način da svojom plovidbom i radnjama ne predstavljaju opasnost za ljudske živote, imovinu, obalu, morski okoliš te sigurnost plovidbe drugih plovnih objekata i osobnih plovila, u skladu s prevladavajućim okolnostima i stanju te prostornim i drugim ograničenjima.
Uz sve prethodno navedeno, novi pravilnik definira i neka ograničenja na koja treba paziti:
Zabrana plovidbe preblizu obale i kupališta:
Zabrana vezivanja za objekte koji nisu za privez: npr. plutače, svjetionike, plovne znakove, cjevovode i sl.
Sve ovo treba jasno komunicirati i gostima i skiperima – jer iako su to “tehnički detalji”, krivo tumačenje može voditi do kazni.
Za čarter tvrtke, tenderi su neizostavan dio rada. Ove promjene u novom Pravilniku o sigurnosti pomorske plovidbe ne donose ništa spektakularno novo – ali napokon stavljaju točku na rasprave tipa "ali tender smije, a ne smije" koje muče čarter tvrtke već godinama.
Ako znate što imate u floti i kako je registrirano, nema mjesta za zabunu ni kazne. Ključ je u jasnoći: provjerite papire, uskladite upute i ne zaboravite da su gosti često neinformirani – zato je odgovornost na vama da im pružite točne informacije.
Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe možete uvijek pronaći na čarter.hr Info, kao i ostale informacije na jednom mjestu. Službena uputa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture se još uvijek očekuje.
Ne propustite se prijaviti na naš redoviti newsletter, za još više informacija i alata o čarter i nautičkoj industriji.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.
U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.
Digitalni marketing u yacht čarter industriji nije pitanje trendova nego odgovornog poslovanja. U ovom članku Selma Ćubara razbija ključne zablude – od iluzije o online platformama do pogrešnog razumijevanja brenda i lojalnosti gosta. Jasno, konkretno i poticajno, ovaj tekst otvara prostor za konstruktivan razgovor među agentima, fleet operaterima i svima koji vjeruju da odnos s gostom nije trošak – nego temelj dugoročnog uspjeha.
Zašto se neki gosti vraćaju godinama u isti čarter, a drugi ga zaborave čim se iskrcaju? Nije stvar ni u popustima ni u floti. Stvar je u emocijama, detaljima i povezanosti. Ako želite graditi čarter koji gosti ne napuštaju nakon jedne sezone, već se vraćaju, i dovode i svoje prijatelje - čitajte dalje.