Tenderi pod povećalom: Nova pravila plovidbe koja čarter tvrtke moraju znati


U svom čarteru ste sigurno barem jednom imali raspravu oko tendera. Nitko više nije bio siguran što se smije, a što ne. Koje je sigurno područje plovidbe, smije li prevoziti putnike i sl. Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe napokon rješava pitanje područja plovidbe tendera, ali donosi reda i u nekim drugim segmentima plovidbe.

Od 21. ožujka 2025. stupio je na snagu novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe (NN 52/2025) koji na precizniji način između ostalog definira područje plovidbe tendera. Točnije, u  članku 49 stavak 9 kaže da

“Plovni objekt koji pripada drugom pomorskom objektu i upisan su ili označeni kao dio opreme matičnog objekta, smiju ploviti u području do 500 metara od pomorskog objekta kojem pripadaju, osim kada prevoze osobe i stvari s pomorskog objekta do najbližeg mjesta priveza ili između sidrišta i luke kojoj sidrište pripada.” 

Drugim riječima – tender (plovni objekt) koji je upisan kao dio opreme matičnog broda smije: 

  • ploviti do 500 metara udaljenosti od matičnog plovila, 
  • ploviti bez ograničenja kada prevozi osobe i stvari s matičnog broda do kopna, marine, restorana, sidrišta, luke itd. 

 

Podsjetimo koja su to plovila koja se mogu okarakterizirati da pripadaju drugom pomorskom objektu i koja mogu biti upisana ili označena kao dio opreme matičnog broda. Prema Pomorskom zakonu (NN 17/2019 i Izmjenama i dopunama pomorskog zakona koji između ostalog donosi definiciju broda, brodice, jahte...) to su plovila koja pripadaju drugom pomorskom objektu, a nisu brodica.  

7. brodica jest plovni objekt namijenjen za plovidbu morem koji je ovlašten prevoziti najviše 12 putnika, čija je duljina trupa veća od 2,5 metra, a manja ili jednaka 15 metara, ili ukupne snage porivnih uređaja veća od 5 kW.

Pojam brodica ne obuhvaća: 

  • plovila koja pripadaju drugom pomorskom objektu u svrhu prikupljanja, spašavanja ili obavljanja radova 
  • plovila namijenjena isključivo za natjecanja 
  • kanue, kajake, gondole i pedaline 
  • daske za jedrenje i daske za jahanje na valovima 
     

Dakle plovila koja mogu biti upisana kao dio opreme broda su duljine manje od 2,5 metra, ili ukupne snage porivnih uređaja manje od 5kW. Dakle, standardni pomoćni čamci u čarteru koji idu kao dio opreme matičnog plovila. 
 
Sva druga plovila koja prelaze duljinu od 2,5 metra i porivnu snagu veću od 5 kW ne mogu se okarakterizirati kao dio matičnog broda i moraju biti upisana u upisnik brodova.  
Prema novom pravilniku takvi plovni objekti nemaju ograničenja u plovidbi i smiju ploviti u skladu s odobrenim područjem plovidbe. 

Plovni objekt koji je smješten na drugom pomorskom objektu, a upisan je u upisnik brodova, u svrhu obavljanja radova, sporta ili razonode, smije ploviti bez ograničenja u skladu s odobrenim područjem plovidbe.

Zašto je situacija oko tendera toliko važna? 

Mnogo je nesporazuma bilo oko tendera u čarteru, posebice onih većih koji se često koriste na katamaranima i na većim jahtama. Zbog nejasnoća u pravilnicima tender (bez obzira na veličinu i snagu porivnih uređaja) se nije smatrao zasebnim plovilom, a mnoge čarter tvrtke ga nisu dodatno registrirale kao brodicu jer je već bio “dio opreme”. 
Nadzorna tijela su to tumačila različito, što je za rezultat imalo kazne i probleme na terenu. 
 
Ako skiper vozi goste tenderom većim od 2,5 metra i s motorom porivne snage veće od 5kW, a kao takav nije imao vlastiti upis i papire, čarter tvrtka je mogla dobiti kaznu – iako je to isti tender koji npr. dolazi s katamaranom kao standardna oprema. 
 
Novi pravilnik o sigurnosti plovidbe samo jasnije definira područje plovidbe ovakvih plovila. Što vi trebate napraviti? 

1. Provjerite je li tender kojeg dajete u najam s matičnim plovilom upisan kao oprema 

Udovoljava li propisima iz Pomorskog zakonika i ako ne spada u kategoriju brodice, te ako nije nigdje do sada naveden – službeno ga evidentirajte kao opremu matičnog broda. 

2. Uključite obavijest o korištenju tendera u skiperske upute 

Skiperi i gosti moraju znati da tender koji je upisan kao dio opreme: 

  • ne smije ploviti više od 500 metara od matičnog plovila 
  • smije slobodno prevoziti putnike i stvari s matičnog plovila na kopno, sidrište ili luku 

3. Registrirajte tendere duljine veće od 2,5 m i s više od 5 kW snage motora (ako već niste) 

Ako u svojoj floti imate tender koji prelazi u kategoriju brodice tada svakako trebate imati važeću registraciju i potrebnu dokumentaciju (kao i važeće police osiguranja).  
 

Podsjetnik - ostala pravila koja vrijede i dalje 

Iako novi pravilnik o sigurnosti plovidbe jasnije definira određene stavke, nije za zgorega napomenuti da: 

Plovni objekti i osobna plovila moraju u svakom trenutku ploviti na način da svojom plovidbom i radnjama ne predstavljaju opasnost za ljudske živote, imovinu, obalu, morski okoliš te sigurnost plovidbe drugih plovnih objekata i osobnih plovila, u skladu s prevladavajućim okolnostima i stanju te prostornim i drugim ograničenjima. 

Uz sve prethodno navedeno, novi pravilnik definira i neka ograničenja na koja treba paziti: 
Zabrana plovidbe preblizu obale i kupališta: 

  • Plovila dulja od 30 m: min. 300 m od obale. 
  • Plovila 15–30 m: min. 150 m. 
  • Plovila <15 m (većina čartera): min. 50 m. 
  • Iznimka: pristajanje, sidrenje, uplovljavanje ili isplovljavanje uz smanjenu brzinu. 

Zabrana vezivanja za objekte koji nisu za privez: npr. plutače, svjetionike, plovne znakove, cjevovode i sl. 

Sve ovo treba jasno komunicirati i gostima i skiperima – jer iako su to “tehnički detalji”, krivo tumačenje može voditi do kazni.

 

Ipak, stvari su sada jasnije 

Za čarter tvrtke, tenderi su neizostavan dio rada. Ove promjene u novom Pravilniku o sigurnosti pomorske plovidbe ne donose ništa spektakularno novo – ali napokon stavljaju točku na rasprave tipa "ali tender smije, a ne smije" koje muče čarter tvrtke već godinama.  

Ako znate što imate u floti i kako je registrirano, nema mjesta za zabunu ni kazne. Ključ je u jasnoći: provjerite papire, uskladite upute i ne zaboravite da su gosti često neinformirani – zato je odgovornost na vama da im pružite točne informacije. 
 

Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe možete uvijek pronaći na čarter.hr Info, kao i ostale informacije na jednom mjestu. Službena uputa Ministarstva mora, prometa i infrastrukture se još uvijek očekuje.
 
Ne propustite se prijaviti na naš redoviti newsletter, za još više informacija i alata o čarter i nautičkoj industriji.

 
 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge
Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge

Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.

Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke
Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke

U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.

Digitalni marketing u čarter industriji: Vrijeme je za jače odnose s gostima
Digitalni marketing u čarter industriji: Vrijeme je za jače odnose s gostima

Digitalni marketing u yacht čarter industriji nije pitanje trendova nego odgovornog poslovanja. U ovom članku Selma Ćubara razbija ključne zablude – od iluzije o online platformama do pogrešnog razumijevanja brenda i lojalnosti gosta. Jasno, konkretno i poticajno, ovaj tekst otvara prostor za konstruktivan razgovor među agentima, fleet operaterima i svima koji vjeruju da odnos s gostom nije trošak – nego temelj dugoročnog uspjeha.

Loyalty program – kako da vam se gosti uvijek vraćaju
Loyalty program – kako da vam se gosti uvijek vraćaju

Zašto se neki gosti vraćaju godinama u isti čarter, a drugi ga zaborave čim se iskrcaju? Nije stvar ni u popustima ni u floti. Stvar je u emocijama, detaljima i povezanosti. Ako želite graditi čarter koji gosti ne napuštaju nakon jedne sezone, već se vraćaju, i dovode i svoje prijatelje - čitajte dalje.