Što kada se dogodi šteta na plovilu i imamo potpuni gubitak jahte zbog izlizanog priveznog užeta - na kome leži odgovornost i što nas je naučio ovaj slučaj?
Prošle jeseni došlo je do potpunog gubitka jahte zbog istrošenog priveznog užeta, a koje je trebalo držati jahtu na navodno sigurnoj bovi za privez.
Prije svega, ovaj slučaj ne objavljujemo kako bismo vas odvratili od jedrenja ili potakli strah. Dapače, ovim prilozima želimo pridonijeti jedrenju sa što je manje moguće nezgoda.
Po našem mišljenju, svaki bi se savjestan skiper trebao baviti takvim temama. Objavljivanjem ovakvih primjera također želimo osigurati da se pojedini sudionici na tržištu u budućnosti suzdržavaju od određene nepoštene prakse jer se može očekivati da će njihovi slučajevi biti objavljeni.
Rekreativni skiper unajmio je jedrilicu od 44 stope u Dalmaciji / Hrvatskoj za jednotjedni odmor s prijateljima. Deseteročlana posada uživala je u jedrenju po Kornatima i jedne večeri smjestila svoj brod na priveznoj bovi u Nacionalnom parku Kornati u službeno određenom području za bove.
S obzirom da je more bilo mirno i vrijeme dobro, posada je odlučila tu prenoćiti. Kad je bilo lijepo vrijeme, sljedećeg jutra posada je gumenjakom otišla na obalu na obližnji brežuljak na otoku kako bi uživali u pogledu na more i brojne male okolne otočiće.
U tom trenutku vjetar je postao jači. Kako je jahta bila sigurno privezana za bovu u zaljevu u blizini obale, grupa je i dalje bezbrižno lutala. Nedugo zatim, skiper je dobio poziv iz svoje čarter baze s pitanjem je li već napustio područje bove, što nije. Brod se, međutim, već kretao, što je charter baza mogla utvrditi na svom sustavu za praćenje (tracking).
I doista, brod se otrgnuo od privezne bove na vjetru koji je sada puhao brzinom do 30 čvorova. Jahta se nešto kasnije nasukala na stjenovitu obalu susjednog otoka Lunga. Nažalost, potpuni gubitak!
Što se dogodilo? Profesionalni spasilački tim, koji je odmah pozvan, nažalost više nije mogao spasiti brod, ali je utvrdio da je uzrok štete to što se privezno uže koje je korišteno na iznajmljenom brodu, a koje je skiper prije toga provjerio iz mjera opreza prije izleta na obalu, očito potrgalo. "Nisi ti kriv", spontano su prosuđivali spasioci, pregledavajući istrošeno uže.
Poznato je da ste kao skiper odgovorni za svu štetu koju prouzročite do iznosa pologa - barem ako imate pošten ugovor o charteru. Ovo se ne odnosi na štetu prouzročenu "namjerno" ili "iz grubog nemara". I u tome leži problem: kada je skiper postupio "iz grubog nemara"?
Ovdje treba napomenuti da se u sudskoj praksi skiper koji ima odgovarajuću svjedodžbu o osposobljenosti smatra "stručnjakom" te se stoga pretpostavlja profesionalna radnja pa se i neznatno odstupanje od toga može ocijeniti "krivim". Granica do “grubog nemara” je fluidna i nije jasno definirana zakonom - svaki sudac odlučuje po vlastitom nahođenju. Mnoge druge studije slučaja poput ove pronaći ćete u stručnoj knjizi "The Skipper’s Liability – His Rights, his Duties„ (Odgovornost skipera - njegova prava, njegove obveze) autora Dr.Friedrich Schöchl-a iz Yacht-Poola, koja uskoro stiže i na hrvatsko tržište prevedena na hrvatski jezik.
Odbijanje neopravdanih potraživanja od agresivnih kasko osiguravatelja jahti sve više postaje predmetom spora. To može postati veliki problem za charter skipera koji je oštetio unajmljenu jahtu. Čak i ako se ne radi o “grubom nemarnom” ponašanju, kao što je ovdje objašnjeno na ovom primjeru.
Hrvatski kasko osiguratelj charter jahte očito gleda na stvari sasvim drugačije te je skipera bez daljnjega smatrao odgovornim i tražio ga da štetu od oko 150.000 eura (potpuni gubitak jahte) podmiri u roku od 8 dana. Uz istodobnu obavijest da će se u slučaju kašnjenja plaćanja primjenjivati visoke zatezne kamate.
S obzirom na gore navedeno, molimo Vas da uplatite iznos od 1.073.230,37 kn sa zateznim kamatama koje teku od 03. studenog 2018. godine do uplate, a sve u roku od 8 (osam) dana.
Na sreću, skiper ima YACHT-POOL-ovo osiguranje od odgovornosti skipera, a koje pokriva troškove obrane od neopravdanih tužbi, a u slučaju da je šteta nastala „grubim nemarom“, pokriva i izravne troškove štete. Tužbeni zahtjev kasko osiguravatelja jahte nije opravdan "grubim nemarom". Svjesno ili nesvjesno, još se razjašnjava. Sa stajališta YACHT-POOL-a, međutim, na temelju dostupnih informacija, ne može se pretpostaviti “grubi nemar”. I samo ako postoji "grubi nemar", kasko osiguravatelj jahte može tražiti plaćanje od skipera.
Ali to nije glavni problem u ovom slučaju. Središnji problem je to što u posljednje vrijeme kasko osiguravatelji jahte smatraju skipera odgovornim bez daljnjega materijalnog opravdanja te prijete tužbom u slučaju odbijanja plaćanja.
Skiperi koji nemaju osiguranje od odgovornosti skipera (ili osiguranje jednako dobrog učinka - jer "osiguranje od odgovornosti skipera" zapravo ne pokriva uvijek odgovornost skipera) brzo upadnu u nevolje. Obrana nevinosti u dugotrajnim sudskim postupcima u inozemstvu tako postaje golem rizik, što kasko osiguravatelj broda može svjesno iskoristiti da poveća skiperovu spremnost da slučaj riješi izvansudski.
Osiguranje od odgovornosti skipera se stoga može smatrati i “osiguranjem od osiguranja”. Kako kaže Dr. Friedrich Schöchl: "To je samo jedan od razloga zašto je osiguranje od odgovornosti skipera koje sam razvio preuzelo obranu skipera prije mnogo godina očekujući ovakve probleme.“
Kao što možete zamisliti, radost i olakšanje pozitivnog rješavanja "potpunog gubitka jahte zbog pohabanog priveznog užeta" s odgovornim skiperom je ogromno. Za ovog skipera bi slučaj bez osiguranja od odgovornosti skipera inače završio "ekonomski kobno“.
Iz ovog slučaja naučili smo sljedeće iz informacija koje su nam dostupne i možemo vam preporučiti sljedeće:
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.
Svaka čarter tvrtka mora koordinirati između gostiju, plovila, vlasnika i zaposlenika - i to uspješno, zar ne? U isto vrijeme se sve radne operacije moraju neometano odvijati. I kako onda sebi i svom poslovanju olakšati rad i pojednostaviti dnevne zadatke? Na našem webinaru ćete otkriti sve o tome kako uz pravu sveobuhvatnu aplikaciju za čarter management koja će ne samo unaprijediti, nego i preoblikovati vaše poslovanje. Registrirajte se i saznajte kako transformirati svoje poslovanje!
Društvene mreže se stalno razvijaju, s novim trendovima, taktikama i nadogradnjama platformi koja vas konstanto zasipaju sa svih strana. Uz sve te promjene, lako je podleći dezinformacijama ili zastarjelim savjetima. Međutim, jedna od najvrjednijih vještina za dugoročni uspjeh na društvenim mrežama je naučiti razlikovati činjenice od fikcije.
Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.