Pravila financijskog uspjeha koja svaki poduzetnik mora znati


Financijska stabilnost i rast su bitni za dugoročni uspjeh svake tvrtke. No, kako osigurati da vaše poslovne odluke donose pozitivne rezultate? Ivica Žuro nam u ovom članku otkriva najvažnija pravila i načela koja će vam pomoći u učinkovitom vođenju poslovnih financija te izbjegavanju uobičajenih financijskih zamki.

Opća pravila za provedbu poslovanja imaju primjenu u svakoj struci, a to vrijedi i za poslovne financije.  
 
Prepoznala ih je poslovna praksa i izrazila kao vrlo korisne savjete koji jamče opstanak i stvaranje temelja za razvoj poduzetničkog poduhvata. 
 
Pored klasičnog pravila koje kaže kako je pametno kada god se to može razvrstati poslovne operacije jer dotok novca ne bi smio upasti u probleme, za učinkovito vođenje i poslovnih i privatnih financija potrebno je biti svjestan nekoliko činjenica.  
Prije svega postoji korelacija vrijednosti novca i vremena pa je financiranje istog iznosa putem kredita na kratki rok povoljnije čak i kada je kamatna stopa viša.  
To kvalitetno ilustrira primjer posuđivanja iznosa od 100.000 eura kod kojeg je otplata 1 godinu kraće a uz 1 % veću kamatnu stopu jeftinija u konačnici za 1.055 eura: 

  • ako se kredit otplaćuje 4 godine uz 7% kamate, iznos kamate za vratiti je 14.942 eura 
  • ako se kredit otplaćuje 5 godine uz 6% kamate, iznos kamate za vratiti je 15.997 eura 
     

Usklađivanje obveza i imovine 

Ukupna cijena novca treba biti pokrivena zaradom od poslovne aktivnosti i u kredit treba ulaziti samo ukoliko je potencijalna zarada veća od troška kojeg ćete platiti. 
Nikada ne bi smjeli stvarati obveze veće od raspoložive imovine. 
 
Treba paziti na strukturu imovine i obveza odnosno kratkoročne obveze pokrivati iz kratkoročnih izvora, a dugoročne iz dugoročnih izvora financiranja.  
Nitko vam ne brani pokušati raditi ni obrnuto odnosno nerazumno opteretiti bilancu. 
Srećom krediti banaka imaju jasnu namjenu koja se mora provesti u praksi. Eventualno će se jedan manji dio ukupnog dugoročnog kredita moći koristiti kao obrtna sredstva i to je to. 
 
Gdje god je moguće treba obračunavati kamate i druge prinose, i usput aktivno koristiti Pravilo financijske poluge koje kaže: 
potraživanja treba nastojati naplatiti čim prije a plaćanja obveza što dulje rastegnuti. 
 

Horizontalna i vertikalna pravila financiranja 

Imajući sve to u vidu, možemo kazati kako efikasno vođenje financija podrazumijeva poznavanje korištenja horizontalnih i vertikalnih pravila u praksi. 

Horizontalna pravila 

Zlatno bankarsko pravilo primijenjeno na poduzeća glasi: 
Poduzeća trebaju svoje kratkoročne izvore sredstava koristiti za financiranje obrtnih sredstava, a dugoročne izvore sredstava za financiranje dugotrajne imovine.

Zlatno bilančno pravilo naglašava kako se dugotrajno vezana imovina i sva dugoročna ulaganja financiraju iz dugoročnih (vlastitih i tuđih) izvora sredstava. Analogno tome financiranje kratkoročnih ulaganja se vrši na način da se jedino trajna obrtna sredstva se mogu financirati na srednji rok do 3 godine, a sva druga isključivo na kratki rok odnosno do 12 mjeseci. 

Vertikalna pravila financiranja 

Pravilo 1:1 odnosi se na strukturu izvora kapitala kod kojih udio vanjskih izvora osim u slučaju pojedinih investicija sa velikim potencijalom ne bi smio prijeći polovicu
Dok god prevladavaju vlastiti izvori, to omogućuje poduzeću da ima vrlo veliku financijsku stabilnost i prilagodljivost svim poremećajima na tržištu. 

Da i dođe do gubitka zbog neke izvanredne situacije – zoran primjer toga je bila pandemija 2020. – takva struktura će omogućiti oporavak u dogledno vrijeme.   
Sve dok je iznos kumuliranih gubitaka manji od temeljnog kapitala društva, poduzeće će imati male i prihvatljive troškove financiranja tuđim kapitalom. 

 


 
 
Pravilo financiranja 2 : 1 kaže da likvidna odnosno brzo unovčiva imovina, treba imati dvostruku vrijednost u odnosu na kratkoročne izvore financiranja.  
 
Omjer vlastitog kapitala i rezervi sugerira kako je poslovanje poduzeća sigurnije i stabilnije što su veće rezerve koje se formiraju u dužem vremenskom razdoblju iz ostvarene dobiti poduzeća. To dosta govore o kvaliteti upravljanja jer njihovo postojanje daje sigurnost vjerovnicima da će imati odakle naplatiti svoja potraživanja. Naravno, i banke vole poduzeća kod kojih se kapital akumulira i dobit zadržava, jer je to najbolji znak da su vlasnici i uprava posvećeni dugoročnom opstanku poslovanja

 

Načela poslovnog financiranja 

To su bila pravila kojih se treba držati, a u kombinaciji sa zdravim poslovnim rezoniranjem – pa i općenito razumom - iz njih su filtrirana načela poslovnog financiranja
 
Ovdje ćemo navesti najvažnija: 

  1. načelo sigurnosti - financiraju se samo ona ulaganja koja će novac vratiti, odnosno kod kojih je rizik najmanji 
  2. načelo likvidnosti - kratkotrajna imovina se treba pretvoriti u novac u što je moguće kraćem vremenskom razdoblju i uz što manji trošak 
  3. načelo solventnosti raspoloživa sredstva moraju biti veća od dospjelih obveza na dani dan 
  4. načelo stabilnosti poduzeća trebaju primarno iz vlastitih izvora osigurati financiranje redovnog poslovanja, a da tuđe izvore sredstava koristiti za razvoj i investicije 
  5. načelo rentabilnosti - novac se treba ulagati u one poslove u kojima će se najviše oploditi 
  6. načelo neovisnosti financiranja što je veći udio vlastitih sredstava u financiranju, poduzeće je neovisnije o svim faktorima na tržištu i povećava se sloboda donošenja odluka 

 

I na kraju ističemo ono što je osnova cijele priče kad se ide prema vanjskim izvorima financiranja, a to je – ažurnost i točnost izvještavanja
 
Možete imati najbolji mogući plan ili studiju koji dokazuju smislenost ulaganja za kojeg tražite kredit i usput zainteresirane kupce.  
 
Bez obzira to kao i na veličinu poduzeća te potencijalno sredstvo osiguranja, za financiranje poduzeća ste prihvatljivi samo i jedino ako iskazujete kvalitetu poslovnog izvještavanja i navođenje svih informacija koje se tiču poslovanja društva. 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Što (ni)je grafički dizajn i zašto (ni)je važan za vaše poslovanje
Što (ni)je grafički dizajn i zašto (ni)je važan za vaše poslovanje

Što grafički dizajn (ni)je, čemu zapravo služi i kakav stvarni utjecaj ima na vaše poslovanje? Ako ste se to ikad pitali (ili možda niste, a trebali biste), novi članak Barbare Zec dat će vam jasniju sliku. Iskusna dizajnerica pojašnjava što dizajner stvarno radi, gdje leži prava vrijednost dizajna i zašto ga treba samo gledati kao “nešto lijepo” nego i kao alat za jasnu i dosljednu komunikaciju.

Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge
Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge

Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.

Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke
Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke

U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.

Digitalni marketing u čarter industriji: Vrijeme je za jače odnose s gostima
Digitalni marketing u čarter industriji: Vrijeme je za jače odnose s gostima

Digitalni marketing u yacht čarter industriji nije pitanje trendova nego odgovornog poslovanja. U ovom članku Selma Ćubara razbija ključne zablude – od iluzije o online platformama do pogrešnog razumijevanja brenda i lojalnosti gosta. Jasno, konkretno i poticajno, ovaj tekst otvara prostor za konstruktivan razgovor među agentima, fleet operaterima i svima koji vjeruju da odnos s gostom nije trošak – nego temelj dugoročnog uspjeha.