Posljednje putovanje - što kada jahte više nisu za plovidbu


Plovidba, jahting i jedrenje, postali su sinonim za luksuz, avanturu i slobodu kretanja. Ipak, nalazimo se u vremenu kada pomorska zajednica suočava se s velikim izazovom. Otpad iz mora, posebno iz nautičkog sektora, pretvara se u krizu koja zahtijeva hitnu pažnju.

Čarter i nautička poslovanja su u stalnom porastu. S tim rastom dolazi i određena odgovornost. Čitava industrija se nalazi se na raskrižju - uspješno poslovati, ali i održivo gospodariti plovilima nakon što njihov radni tj. “plovidbeni” vijek završi.  
Životni vijek jedne jahte je definitivno ispunjen i dinamičan, ali njezin kraj često uključuje neke ekološke odluke. Kada jahta "ode u mirovinu", njezina sudbina ovisi o tome hoće li biti prodana, prenamijenjena ili odbačena. 
 
Nažalost, mnoga plovila nađu svoje konačno pristanište u pogonima za rezanje plovila.  
Ti pogoni, često smješteni u manje reguliranim regijama poput Južne Azije, nisu baš poznati po svojim ekološkim i sigurnosnim standardima. 
 
Oštećena ili zastarjela plovila suočavaju se sa demontažom. Ne završava svako plovilo svoje dane u savršenom stanju; mnoga se povlače zbog nepopravljive štete, jer su tehnološki zastarjela ili je njihova prenamjena previše skupa. 
Takva plovila također su ekstremni onečišćivači mora. 
 
Stoga postoji hitna potreba za održivim praksama za kraj životnog vijeka jahti i jedrilica kako bi se smanjio njihov utjecaj na okoliš. 

 

Ekološka plima - posljedice zanemarivanja 

Zanemarivanje plovila koja su povučena iz plovidbe, ima dalekosežne ekološke posljedice, pri čemu svako napušteno plovilo djeluje kao minijaturni izvor onečišćenja
 
Te jahte, ako se ne zbrinu pravilno, postaju rezervoari za razne onečišćivače: 

Plastika 

Komponente poput sintetičkih užadi, vinilnih sjedala i trupova od stakloplastike, nisu biorazgradivi i mogu trajati stoljećima. Ti materijali se polako raspadaju u mikroplastiku, koju stanovnici mora mogu progutati, te tako ulaze u prehrambeni lanac i šire se kroz njega. 

Metali 

Metali koji se koriste u izgradnji jahti, poput olova (iz kobilica) i bakra (iz električnih instalacija i vodovoda), mogu biti toksični za morsku floru i faunu, narušavajući biološke funkcije ekosustava.

Trajni organski onečišćivači (POP) 

Mnoge komponente jahti sadrže persistent organic pollutants tj. POP-ove kao što su poliklorirani bifenili (PCB) koji se nalaze u brtvilima i bojama. Te kemikalije su izrazito toksični onečišćivači koji kolektivno doprinose degradaciji morskih ekosustava, utječući na bioraznolikost i zdravlje mora. 

Toksične boje 

Antivegetativne boje koje se koriste za premazivanje trupova brodova sadrže biocide kako bi spriječile prianjanje organizama na površine. Te boje često sadrže bakar i druge štetne kemikalije, predstavljajući ozbiljne rizike za morski život. 
 

Zašto je recikliranje jahti tako "teško"? 

Problem recikliranja jahti je složen zbog sofisticiranog inženjeringa i raznovrsnih materijala koji se koriste u njihovoj izgradnji. 
 
Ti faktori zajedno čine recikliranje jahti tehnički zahtjevnim, ali i skupim procesom, koji zahtijeva i tehnologiju ali i značajna ulaganja u infrastrukturu i obuku. 
 
Složenost ovih procesa samo naglašava potrebu za industrijskim standardima i inovativnim tehnologijama recikliranja, kako bi se učinkovito upravljalo posljednjom fazom vijeka plovila. 
 
Evo samo nekoliko problema koji stvaraju značajne poteškoće pri recikliranju plovila: 

Kompozitni materijali 
Mnoge moderne jahte koriste kompozitne materijale poput stakloplastike i karbonskih vlakana za trupove i konstrukcije. Ti materijali cijenjeni su zbog svoje čvrstoće i izdržljivosti, ali su poznati po tome što ih je teško razgraditi i reciklirati. Na primjer, stakloplastika je kompozit staklenih vlakana i smole, koji zahtijeva specijalizirane procese za razdvajanje i ponovnu upotrebu. 
 
Metali i legure 
Jahte također uključuju razne metale i legure, uključujući nehrđajući čelik, aluminij, a ponekad i metale poput titana. Svaki tip metala mora se odvojeno obraditi i reciklirati, što komplicira proces recikliranja. 
 
Tehničke komponente 
Moderne brodice opremljene su naprednom elektronikom, baterijama i hidrauličkim sustavima koji sadrže potencijalno opasne materijale. Sigurno rastavljanje tih komponenti i rukovanje njihovim toksičnim tvarima zahtijeva pažljive postupke i zaštitne mjere. 
 
Opasni materijali 
Starija plovila mogu sadržavati azbest u izolaciji i olovo u kobilicama. Sigurno izvlačenje i odlaganje tih materijala zahtijeva precizan rad kako bi se spriječilo onečišćenje okoliša i zaštitilo zdravlje radnika. 
 
Transport 
Veličina i težina nekih plovila predstavljaju logističke izazove. Transport velikih trupova s marina do objekata za recikliranje zahtijeva specijaliziranu opremu i vozila, što dodatno povećava troškove i složenost recikliranja. 
 
Nedostatak objekata 
Nemaju sve regije objekte opremljene za rastavljanje jahti, što znači kako se plovila ponekad moraju transportirati na velike udaljenosti, što može biti skupo i štetno za okoliš. 
 

Europa - predvodi "val" regulacijama i praksama 

Europa se postavila kao pionir u recikliranju brodova, vođena strogim propisima i posvećenošću održivosti. 
Europska unija implementirala je opsežne direktive kako bi smanjila morsko onečišćenje i promovirala prakse recikliranja. 
Primjerice, EU Waste Framework Directive propisuje odgovorno odlaganje i recikliranje plovila. 

Države poput Francuske poduzele su proaktivne korake uvođenjem plana za demontažu brodova koji se financira ekološkim porezima na nove brodove. Ovaj plan osigurava da se brodovi sigurno demontiraju, a materijali recikliraju koliko god je to moguće. Francuska je bila među prvima u Europi koja je uspostavila potpuno reguliranu mrežu za recikliranje plovila. 
 
Nizozemska upravlja s nekoliko specijaliziranih objekata koji koriste naprednu tehnologiju za recikliranje gotovo svakog dijela broda, od stakloplastike do metala i elektroničkih komponenti, postavljajući visoke standarde za industriju. 
 

Inovativna rješenja za recikliranje 

Inovativna i kreativna, a održiva rješenja za recikliranje “mijenjaju sudbinu” starih plovila. 
Neka od zanimljivijih rješenja su i ona o transformaciji jahti povučenih iz plovidbe u umjetne grebene. “Stare” jahte se očiste i potapaju kako bi se stvorila prosperitetna morska staništa, poboljšavajući podvodne ekosustave i promičući bioraznolikost. 
 
Postoji rastući trend upcyclinga dijelova starih jahti u namještaj i umjetnička djela. Tvrtke poput Boat Yard Studios specijalizirane su za pretvaranje otpadnog drva i metala iz brodova u stilski dekor i namještaj, dajući ovim materijalima drugi život u obliku koji spaja funkciju s visokokvalitetnim dizajnom. 
 
U zapaženoj suradnji, SUEZ i TerraCycle udružili su snage kako bi razvili inovativna rješenja za recikliranje u nekoliko europskih zemalja, uključujući Belgiju, Finsku, Francusku, Nizozemsku, Ujedinjeno Kraljevstvo i Švedsku. Ovo partnerstvo usmjereno je na preraspodjelu prethodno nereciklabilnog otpada u nove sekundarne resurse. 

 

Kako čarter industrija može napraviti promjenu   

Unatoč svemu, čarter i nautička industrija sve više shvaćaju održivost kao bitnu komponentu svog poslovnog modela, a brojne tvrtke su poznate po svojim ekološkim pothvatima.    
Ove tvrtke koje razmišljaju o boljoj i kvalitetnijoj budućnosti, integriraju održivi dizajn i materijale u svoje proizvode, značajno smanjujući ekološki otisak novih jahti.    
  
Na primjer, Silent Yachts je inovator u katamaranima na solarni pogon, koji koriste električne pogonske sustave koji eliminiraju potrebu za fosilnim gorivima.    
  
Tvrtke poput Sunreef Yachts ugrađuju ekološki prihvatljive materijale i hibridne pogonske sustave u svoja plovila, pokazujući kako luksuz i ekološka odgovornost mogu koegzistirati.   
   
Također, neke tvrtke za proizvodnju jahti grade svoja plovila koristeći materijale koji se mogu reciklirati, kao također i prirodna vlakna, smanjujući utjecaj na okoliš uz zadržavanje performansi i luksuza.    

 

Budućnost recikliranja jahti   

Dok promatramo postignuti napredak i putovanje koje je pred nama, očito je kako su održivost i recikliranje jahti postala rješenja koja se podrazumijevaju.       
  
Plovila danas se ne smiju pretvoriti u sutrašnji teret za okoliš.    
Ipak, inicijative poput kampanje Clean Seas potiču sve na svim razinama u nautičkoj i pomorskoj industriji da se posvete smanjenju morskog otpada.      
   
Ono čemu bi se svi u čarter i nautičkoj industriji trebali više posvetiti je zatvaranje kruga upravljanja otpadom. 
Svi od proizvođača do vlasnika čartera pa i do svih onih koji plove i odmaraju na tim plovilima trebali bi, tj. morali, se više posvetiti ideji – gdje s plovilom nakon što otplovi svoju zadnju sezonu? 
 
Na nama je svima ostaviti more i okoliš boljim nego što smo ga zatekli, ako ne za sebe onda sa sve one koji dolaze iza nas, zar ne. 
 
Razmišljate koliko vi sami možete napraviti, u kojoj inicijativi sudjelovati (ili je čak i sami pokrenuti) u “posljednjem putovanju” svojih plovila ili plovila pod vašim managementom. 
 
Do tada, ostanite informirani o svim novostima u čarter svijetu i šire te se prijavite na naš newsletter

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Biograd Boat Show - još uvijek ruši rekorde
Biograd Boat Show - još uvijek ruši rekorde

Najveći nautički događaj u srednjoj Europi, Biograd Boat Show, bukiran je mjesecima unaprijed. Ove godine se sajam proširio te će uključivati Gradsku luku Biograd i ribarsku luku. Ne propustite ovaj nautički događaj, koji se održava od 23. do 27. listopada 2024., i ako ste posjetitelj - osigurajte svoju ulaznicu na vrijeme. Ne zaboravite kako će i čarter.hr biti na Biograd Boat Showu – pridružite nam se i povežite se s nama; nemojte propustiti priliku za optimizaciju svog poslovanja i rast!

Osvrt: HubSpot izvještaj - stanje poduzetništva 2024.
Osvrt: HubSpot izvještaj - stanje poduzetništva 2024.

Andreja Fazlić nam u svom novom članku donosi pregled poduzetništva za 2024., koji je ujedno i odličan uvid u razloge zašto sve više ljudi ulazi u poduzetničke vode. Saznajte s kojim se izazovima susreću poduzetnici i što zapravo pokazuje njihova spremnost na rizik. Ovaj pregled nudi i korisne smjernice svima koji žele bolje razumjeti tržište i uspješno upravljati svojim poslovanjem.

ICE'24 - događaj godine za umrežavanje u čarter industriji
ICE'24 - događaj godine za umrežavanje u čarter industriji

International Charter Expo će još jednom predstaviti najbolje u industriji. No, ovaj se put održava na novoj lokaciji, u Amsterdamu 13.-15. studenog. Pogledajmo što ICE’24 donosi ove godine.

CROYA Charter Show - Split na svjetskoj karti nautičkog turizma
CROYA Charter Show - Split na svjetskoj karti nautičkog turizma

CROYA Charter Show, koji se održao 4.-6. listopada, je donio mnoštvo novih prilika u yachting industriji u Hrvatskoj. Kako? Sajam je stvorio temelje za daljnji rast i pozicioniranje Splita, ali i čitave regije, uz bok vodećim europskim destinacijama. Ovaj prestižni sajam luksuznih jahti je ujedno dodatno pojačao i sliku Hrvatske kao elitne destinacije, ali i napravio korak prema novim trendovima.