Plovidba, jahting i jedrenje, postali su sinonim za luksuz, avanturu i slobodu kretanja. Ipak, nalazimo se u vremenu kada pomorska zajednica suočava se s velikim izazovom. Otpad iz mora, posebno iz nautičkog sektora, pretvara se u krizu koja zahtijeva hitnu pažnju.
Čarter i nautička poslovanja su u stalnom porastu. S tim rastom dolazi i određena odgovornost. Čitava industrija se nalazi se na raskrižju - uspješno poslovati, ali i održivo gospodariti plovilima nakon što njihov radni tj. “plovidbeni” vijek završi.
Životni vijek jedne jahte je definitivno ispunjen i dinamičan, ali njezin kraj često uključuje neke ekološke odluke. Kada jahta "ode u mirovinu", njezina sudbina ovisi o tome hoće li biti prodana, prenamijenjena ili odbačena.
Nažalost, mnoga plovila nađu svoje konačno pristanište u pogonima za rezanje plovila.
Ti pogoni, često smješteni u manje reguliranim regijama poput Južne Azije, nisu baš poznati po svojim ekološkim i sigurnosnim standardima.
Oštećena ili zastarjela plovila suočavaju se sa demontažom. Ne završava svako plovilo svoje dane u savršenom stanju; mnoga se povlače zbog nepopravljive štete, jer su tehnološki zastarjela ili je njihova prenamjena previše skupa.
Takva plovila također su ekstremni onečišćivači mora.
Stoga postoji hitna potreba za održivim praksama za kraj životnog vijeka jahti i jedrilica kako bi se smanjio njihov utjecaj na okoliš.
Zanemarivanje plovila koja su povučena iz plovidbe, ima dalekosežne ekološke posljedice, pri čemu svako napušteno plovilo djeluje kao minijaturni izvor onečišćenja.
Te jahte, ako se ne zbrinu pravilno, postaju rezervoari za razne onečišćivače:
Komponente poput sintetičkih užadi, vinilnih sjedala i trupova od stakloplastike, nisu biorazgradivi i mogu trajati stoljećima. Ti materijali se polako raspadaju u mikroplastiku, koju stanovnici mora mogu progutati, te tako ulaze u prehrambeni lanac i šire se kroz njega.
Metali koji se koriste u izgradnji jahti, poput olova (iz kobilica) i bakra (iz električnih instalacija i vodovoda), mogu biti toksični za morsku floru i faunu, narušavajući biološke funkcije ekosustava.
Mnoge komponente jahti sadrže persistent organic pollutants tj. POP-ove kao što su poliklorirani bifenili (PCB) koji se nalaze u brtvilima i bojama. Te kemikalije su izrazito toksični onečišćivači koji kolektivno doprinose degradaciji morskih ekosustava, utječući na bioraznolikost i zdravlje mora.
Antivegetativne boje koje se koriste za premazivanje trupova brodova sadrže biocide kako bi spriječile prianjanje organizama na površine. Te boje često sadrže bakar i druge štetne kemikalije, predstavljajući ozbiljne rizike za morski život.
Problem recikliranja jahti je složen zbog sofisticiranog inženjeringa i raznovrsnih materijala koji se koriste u njihovoj izgradnji.
Ti faktori zajedno čine recikliranje jahti tehnički zahtjevnim, ali i skupim procesom, koji zahtijeva i tehnologiju ali i značajna ulaganja u infrastrukturu i obuku.
Složenost ovih procesa samo naglašava potrebu za industrijskim standardima i inovativnim tehnologijama recikliranja, kako bi se učinkovito upravljalo posljednjom fazom vijeka plovila.
Evo samo nekoliko problema koji stvaraju značajne poteškoće pri recikliranju plovila:
Kompozitni materijali
Mnoge moderne jahte koriste kompozitne materijale poput stakloplastike i karbonskih vlakana za trupove i konstrukcije. Ti materijali cijenjeni su zbog svoje čvrstoće i izdržljivosti, ali su poznati po tome što ih je teško razgraditi i reciklirati. Na primjer, stakloplastika je kompozit staklenih vlakana i smole, koji zahtijeva specijalizirane procese za razdvajanje i ponovnu upotrebu.
Metali i legure
Jahte također uključuju razne metale i legure, uključujući nehrđajući čelik, aluminij, a ponekad i metale poput titana. Svaki tip metala mora se odvojeno obraditi i reciklirati, što komplicira proces recikliranja.
Tehničke komponente
Moderne brodice opremljene su naprednom elektronikom, baterijama i hidrauličkim sustavima koji sadrže potencijalno opasne materijale. Sigurno rastavljanje tih komponenti i rukovanje njihovim toksičnim tvarima zahtijeva pažljive postupke i zaštitne mjere.
Opasni materijali
Starija plovila mogu sadržavati azbest u izolaciji i olovo u kobilicama. Sigurno izvlačenje i odlaganje tih materijala zahtijeva precizan rad kako bi se spriječilo onečišćenje okoliša i zaštitilo zdravlje radnika.
Transport
Veličina i težina nekih plovila predstavljaju logističke izazove. Transport velikih trupova s marina do objekata za recikliranje zahtijeva specijaliziranu opremu i vozila, što dodatno povećava troškove i složenost recikliranja.
Nedostatak objekata
Nemaju sve regije objekte opremljene za rastavljanje jahti, što znači kako se plovila ponekad moraju transportirati na velike udaljenosti, što može biti skupo i štetno za okoliš.
Europa se postavila kao pionir u recikliranju brodova, vođena strogim propisima i posvećenošću održivosti.
Europska unija implementirala je opsežne direktive kako bi smanjila morsko onečišćenje i promovirala prakse recikliranja.
Primjerice, EU Waste Framework Directive propisuje odgovorno odlaganje i recikliranje plovila.
Države poput Francuske poduzele su proaktivne korake uvođenjem plana za demontažu brodova koji se financira ekološkim porezima na nove brodove. Ovaj plan osigurava da se brodovi sigurno demontiraju, a materijali recikliraju koliko god je to moguće. Francuska je bila među prvima u Europi koja je uspostavila potpuno reguliranu mrežu za recikliranje plovila.
Nizozemska upravlja s nekoliko specijaliziranih objekata koji koriste naprednu tehnologiju za recikliranje gotovo svakog dijela broda, od stakloplastike do metala i elektroničkih komponenti, postavljajući visoke standarde za industriju.
Inovativna i kreativna, a održiva rješenja za recikliranje “mijenjaju sudbinu” starih plovila.
Neka od zanimljivijih rješenja su i ona o transformaciji jahti povučenih iz plovidbe u umjetne grebene. “Stare” jahte se očiste i potapaju kako bi se stvorila prosperitetna morska staništa, poboljšavajući podvodne ekosustave i promičući bioraznolikost.
Postoji rastući trend upcyclinga dijelova starih jahti u namještaj i umjetnička djela. Tvrtke poput Boat Yard Studios specijalizirane su za pretvaranje otpadnog drva i metala iz brodova u stilski dekor i namještaj, dajući ovim materijalima drugi život u obliku koji spaja funkciju s visokokvalitetnim dizajnom.
U zapaženoj suradnji, SUEZ i TerraCycle udružili su snage kako bi razvili inovativna rješenja za recikliranje u nekoliko europskih zemalja, uključujući Belgiju, Finsku, Francusku, Nizozemsku, Ujedinjeno Kraljevstvo i Švedsku. Ovo partnerstvo usmjereno je na preraspodjelu prethodno nereciklabilnog otpada u nove sekundarne resurse.
Unatoč svemu, čarter i nautička industrija sve više shvaćaju održivost kao bitnu komponentu svog poslovnog modela, a brojne tvrtke su poznate po svojim ekološkim pothvatima.
Ove tvrtke koje razmišljaju o boljoj i kvalitetnijoj budućnosti, integriraju održivi dizajn i materijale u svoje proizvode, značajno smanjujući ekološki otisak novih jahti.
Na primjer, Silent Yachts je inovator u katamaranima na solarni pogon, koji koriste električne pogonske sustave koji eliminiraju potrebu za fosilnim gorivima.
Tvrtke poput Sunreef Yachts ugrađuju ekološki prihvatljive materijale i hibridne pogonske sustave u svoja plovila, pokazujući kako luksuz i ekološka odgovornost mogu koegzistirati.
Također, neke tvrtke za proizvodnju jahti grade svoja plovila koristeći materijale koji se mogu reciklirati, kao također i prirodna vlakna, smanjujući utjecaj na okoliš uz zadržavanje performansi i luksuza.
Dok promatramo postignuti napredak i putovanje koje je pred nama, očito je kako su održivost i recikliranje jahti postala rješenja koja se podrazumijevaju.
Plovila danas se ne smiju pretvoriti u sutrašnji teret za okoliš.
Ipak, inicijative poput kampanje Clean Seas potiču sve na svim razinama u nautičkoj i pomorskoj industriji da se posvete smanjenju morskog otpada.
Ono čemu bi se svi u čarter i nautičkoj industriji trebali više posvetiti je zatvaranje kruga upravljanja otpadom.
Svi od proizvođača do vlasnika čartera pa i do svih onih koji plove i odmaraju na tim plovilima trebali bi, tj. morali, se više posvetiti ideji – gdje s plovilom nakon što otplovi svoju zadnju sezonu?
Na nama je svima ostaviti more i okoliš boljim nego što smo ga zatekli, ako ne za sebe onda sa sve one koji dolaze iza nas, zar ne.
Razmišljate koliko vi sami možete napraviti, u kojoj inicijativi sudjelovati (ili je čak i sami pokrenuti) u “posljednjem putovanju” svojih plovila ili plovila pod vašim managementom.
Do tada, ostanite informirani o svim novostima u čarter svijetu i šire te se prijavite na naš newsletter.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Imate ideju, ali nedostaje vam milijun-dva (ili dvadeset)? Očito je vrijeme je za nove investicije. Ivica Žuro nam donosi najbitnije informacije o aktualnim financijskim programima i kreditima za poduzetnike u turizmu i ugostiteljstvu. Od otpisa glavnice do zelenih inicijativa - saznajte kako postaviti temelje za uspjeh u idućoj godini.
Možete li zamisliti svoj život ili posao bez pomoći digitalnih alata? Naravno da ne možete, jer su digitalni alati postali neizostavni, ali i jer poboljšavaju i olakšavaju našu svakodnevicu. Predstavljamo vam IQNautics, digitalni alat koji će promijeniti vaš život i potpuno transformirati poslovanje vaše čarter tvrtke.
Jedna stvar koju vaše brendiranje zahtijeva je da "vaša priča" odiše jedinstvom. To znači kako identitet vašeg brenda mora biti unificiran i kohezivan. To nije teško postići, ako znate koje su prednosti dobrog brendiranja i ako vam je stalo do toga kako vas vaši gosti doživljavaju.
Kako učiniti da se svaki gost osjeća kao da je vaš čarter iskustvo života? Mapiranje korisničkog putovanja može vam pomoći da sagledate svaku fazu kroz njihove oči – od prve pretrage na internetu do trenutka kada se vrate na kopno. No, to zahtijeva puno više od dobre organizacije i izvrsnih plovila. Morate stvoriti nezaboravne točke dodira koje će izdvojiti vaš čarter. Svatko može koristiti mapiranje putovanja kako bi unaprijedio usluge, riješio uobičajene frustracije i izgradio lojalnost koja vraća goste.