Posljednje putovanje - što kada jahte više nisu za plovidbu


Plovidba, jahting i jedrenje, postali su sinonim za luksuz, avanturu i slobodu kretanja. Ipak, nalazimo se u vremenu kada pomorska zajednica suočava se s velikim izazovom. Otpad iz mora, posebno iz nautičkog sektora, pretvara se u krizu koja zahtijeva hitnu pažnju.

Čarter i nautička poslovanja su u stalnom porastu. S tim rastom dolazi i određena odgovornost. Čitava industrija se nalazi se na raskrižju - uspješno poslovati, ali i održivo gospodariti plovilima nakon što njihov radni tj. “plovidbeni” vijek završi.  
Životni vijek jedne jahte je definitivno ispunjen i dinamičan, ali njezin kraj često uključuje neke ekološke odluke. Kada jahta "ode u mirovinu", njezina sudbina ovisi o tome hoće li biti prodana, prenamijenjena ili odbačena. 
 
Nažalost, mnoga plovila nađu svoje konačno pristanište u pogonima za rezanje plovila.  
Ti pogoni, često smješteni u manje reguliranim regijama poput Južne Azije, nisu baš poznati po svojim ekološkim i sigurnosnim standardima. 
 
Oštećena ili zastarjela plovila suočavaju se sa demontažom. Ne završava svako plovilo svoje dane u savršenom stanju; mnoga se povlače zbog nepopravljive štete, jer su tehnološki zastarjela ili je njihova prenamjena previše skupa. 
Takva plovila također su ekstremni onečišćivači mora. 
 
Stoga postoji hitna potreba za održivim praksama za kraj životnog vijeka jahti i jedrilica kako bi se smanjio njihov utjecaj na okoliš. 

 

Ekološka plima - posljedice zanemarivanja 

Zanemarivanje plovila koja su povučena iz plovidbe, ima dalekosežne ekološke posljedice, pri čemu svako napušteno plovilo djeluje kao minijaturni izvor onečišćenja
 
Te jahte, ako se ne zbrinu pravilno, postaju rezervoari za razne onečišćivače: 

Plastika 

Komponente poput sintetičkih užadi, vinilnih sjedala i trupova od stakloplastike, nisu biorazgradivi i mogu trajati stoljećima. Ti materijali se polako raspadaju u mikroplastiku, koju stanovnici mora mogu progutati, te tako ulaze u prehrambeni lanac i šire se kroz njega. 

Metali 

Metali koji se koriste u izgradnji jahti, poput olova (iz kobilica) i bakra (iz električnih instalacija i vodovoda), mogu biti toksični za morsku floru i faunu, narušavajući biološke funkcije ekosustava.

Trajni organski onečišćivači (POP) 

Mnoge komponente jahti sadrže persistent organic pollutants tj. POP-ove kao što su poliklorirani bifenili (PCB) koji se nalaze u brtvilima i bojama. Te kemikalije su izrazito toksični onečišćivači koji kolektivno doprinose degradaciji morskih ekosustava, utječući na bioraznolikost i zdravlje mora. 

Toksične boje 

Antivegetativne boje koje se koriste za premazivanje trupova brodova sadrže biocide kako bi spriječile prianjanje organizama na površine. Te boje često sadrže bakar i druge štetne kemikalije, predstavljajući ozbiljne rizike za morski život. 
 

Zašto je recikliranje jahti tako "teško"? 

Problem recikliranja jahti je složen zbog sofisticiranog inženjeringa i raznovrsnih materijala koji se koriste u njihovoj izgradnji. 
 
Ti faktori zajedno čine recikliranje jahti tehnički zahtjevnim, ali i skupim procesom, koji zahtijeva i tehnologiju ali i značajna ulaganja u infrastrukturu i obuku. 
 
Složenost ovih procesa samo naglašava potrebu za industrijskim standardima i inovativnim tehnologijama recikliranja, kako bi se učinkovito upravljalo posljednjom fazom vijeka plovila. 
 
Evo samo nekoliko problema koji stvaraju značajne poteškoće pri recikliranju plovila: 

Kompozitni materijali 
Mnoge moderne jahte koriste kompozitne materijale poput stakloplastike i karbonskih vlakana za trupove i konstrukcije. Ti materijali cijenjeni su zbog svoje čvrstoće i izdržljivosti, ali su poznati po tome što ih je teško razgraditi i reciklirati. Na primjer, stakloplastika je kompozit staklenih vlakana i smole, koji zahtijeva specijalizirane procese za razdvajanje i ponovnu upotrebu. 
 
Metali i legure 
Jahte također uključuju razne metale i legure, uključujući nehrđajući čelik, aluminij, a ponekad i metale poput titana. Svaki tip metala mora se odvojeno obraditi i reciklirati, što komplicira proces recikliranja. 
 
Tehničke komponente 
Moderne brodice opremljene su naprednom elektronikom, baterijama i hidrauličkim sustavima koji sadrže potencijalno opasne materijale. Sigurno rastavljanje tih komponenti i rukovanje njihovim toksičnim tvarima zahtijeva pažljive postupke i zaštitne mjere. 
 
Opasni materijali 
Starija plovila mogu sadržavati azbest u izolaciji i olovo u kobilicama. Sigurno izvlačenje i odlaganje tih materijala zahtijeva precizan rad kako bi se spriječilo onečišćenje okoliša i zaštitilo zdravlje radnika. 
 
Transport 
Veličina i težina nekih plovila predstavljaju logističke izazove. Transport velikih trupova s marina do objekata za recikliranje zahtijeva specijaliziranu opremu i vozila, što dodatno povećava troškove i složenost recikliranja. 
 
Nedostatak objekata 
Nemaju sve regije objekte opremljene za rastavljanje jahti, što znači kako se plovila ponekad moraju transportirati na velike udaljenosti, što može biti skupo i štetno za okoliš. 
 

Europa - predvodi "val" regulacijama i praksama 

Europa se postavila kao pionir u recikliranju brodova, vođena strogim propisima i posvećenošću održivosti. 
Europska unija implementirala je opsežne direktive kako bi smanjila morsko onečišćenje i promovirala prakse recikliranja. 
Primjerice, EU Waste Framework Directive propisuje odgovorno odlaganje i recikliranje plovila. 

Države poput Francuske poduzele su proaktivne korake uvođenjem plana za demontažu brodova koji se financira ekološkim porezima na nove brodove. Ovaj plan osigurava da se brodovi sigurno demontiraju, a materijali recikliraju koliko god je to moguće. Francuska je bila među prvima u Europi koja je uspostavila potpuno reguliranu mrežu za recikliranje plovila. 
 
Nizozemska upravlja s nekoliko specijaliziranih objekata koji koriste naprednu tehnologiju za recikliranje gotovo svakog dijela broda, od stakloplastike do metala i elektroničkih komponenti, postavljajući visoke standarde za industriju. 
 

Inovativna rješenja za recikliranje 

Inovativna i kreativna, a održiva rješenja za recikliranje “mijenjaju sudbinu” starih plovila. 
Neka od zanimljivijih rješenja su i ona o transformaciji jahti povučenih iz plovidbe u umjetne grebene. “Stare” jahte se očiste i potapaju kako bi se stvorila prosperitetna morska staništa, poboljšavajući podvodne ekosustave i promičući bioraznolikost. 
 
Postoji rastući trend upcyclinga dijelova starih jahti u namještaj i umjetnička djela. Tvrtke poput Boat Yard Studios specijalizirane su za pretvaranje otpadnog drva i metala iz brodova u stilski dekor i namještaj, dajući ovim materijalima drugi život u obliku koji spaja funkciju s visokokvalitetnim dizajnom. 
 
U zapaženoj suradnji, SUEZ i TerraCycle udružili su snage kako bi razvili inovativna rješenja za recikliranje u nekoliko europskih zemalja, uključujući Belgiju, Finsku, Francusku, Nizozemsku, Ujedinjeno Kraljevstvo i Švedsku. Ovo partnerstvo usmjereno je na preraspodjelu prethodno nereciklabilnog otpada u nove sekundarne resurse. 

 

Kako čarter industrija može napraviti promjenu   

Unatoč svemu, čarter i nautička industrija sve više shvaćaju održivost kao bitnu komponentu svog poslovnog modela, a brojne tvrtke su poznate po svojim ekološkim pothvatima.    
Ove tvrtke koje razmišljaju o boljoj i kvalitetnijoj budućnosti, integriraju održivi dizajn i materijale u svoje proizvode, značajno smanjujući ekološki otisak novih jahti.    
  
Na primjer, Silent Yachts je inovator u katamaranima na solarni pogon, koji koriste električne pogonske sustave koji eliminiraju potrebu za fosilnim gorivima.    
  
Tvrtke poput Sunreef Yachts ugrađuju ekološki prihvatljive materijale i hibridne pogonske sustave u svoja plovila, pokazujući kako luksuz i ekološka odgovornost mogu koegzistirati.   
   
Također, neke tvrtke za proizvodnju jahti grade svoja plovila koristeći materijale koji se mogu reciklirati, kao također i prirodna vlakna, smanjujući utjecaj na okoliš uz zadržavanje performansi i luksuza.    

 

Budućnost recikliranja jahti   

Dok promatramo postignuti napredak i putovanje koje je pred nama, očito je kako su održivost i recikliranje jahti postala rješenja koja se podrazumijevaju.       
  
Plovila danas se ne smiju pretvoriti u sutrašnji teret za okoliš.    
Ipak, inicijative poput kampanje Clean Seas potiču sve na svim razinama u nautičkoj i pomorskoj industriji da se posvete smanjenju morskog otpada.      
   
Ono čemu bi se svi u čarter i nautičkoj industriji trebali više posvetiti je zatvaranje kruga upravljanja otpadom. 
Svi od proizvođača do vlasnika čartera pa i do svih onih koji plove i odmaraju na tim plovilima trebali bi, tj. morali, se više posvetiti ideji – gdje s plovilom nakon što otplovi svoju zadnju sezonu? 
 
Na nama je svima ostaviti more i okoliš boljim nego što smo ga zatekli, ako ne za sebe onda sa sve one koji dolaze iza nas, zar ne. 
 
Razmišljate koliko vi sami možete napraviti, u kojoj inicijativi sudjelovati (ili je čak i sami pokrenuti) u “posljednjem putovanju” svojih plovila ili plovila pod vašim managementom. 
 
Do tada, ostanite informirani o svim novostima u čarter svijetu i šire te se prijavite na naš newsletter

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Strategija ili kaos: Što odabirete za svoju tvrtku?
Strategija ili kaos: Što odabirete za svoju tvrtku?

Strategija nije samo plan – ona je smjer, vizija i dosljednost u provođenju odluka. Ipak, mnoge tvrtke upadaju u zamku kratkoročnih rješenja i improvizacije, što ih dugoročno vodi u kaos i stagnaciju. Saznajte kako je strategija evoluirala od antičke Grčke do suvremenih poslovnih modela - zašto su provjereni modeli strateškog planiranja, poput onih koje naglašava Andreja Fazlić, bitni za održiv rast? I kakvu ulogu u svemu tome igra organizacijska kultura.

Koji marketing trikovi najbolje rade u čarter segmentu
Koji marketing trikovi najbolje rade u čarter segmentu

Čarter industrija u Hrvatskoj izuzetno je konkurentna. Svaki čarter ili vlasnik flote bore se za pažnju potencijalnih gostiju, a klasični pristupi više nisu dovoljni. Oni koji razumiju što funkcionira u digitalnom marketingu, znaju i kako spojiti strategiju s očekivanjima modernih putnika. Donosimo vam nekoliko marketing trikova - konkretne taktike koje privlače prave goste i pretvaraju ih u zadovoljne klijente.

Personalizacija u čarteru - što vaši gosti zaista žele?
Personalizacija u čarteru - što vaši gosti zaista žele?

Većina čarter gostiju zna što može očekivati – preuzimanje broda, standardna oprema, unaprijed definirana ruta. No, upravo tu leži prilika. Prava personalizacija ne znači samo ispunjavanje želja, već otkrivanje potreba koje gosti ni sami nisu prepoznali. Mali, nenametljivi detalji mogu stvoriti osjećaj ekskluzivnosti, čak i kod onih koji su već prošli desetke plovidbi. Kako se istaknuti u industriji u kojoj svi nude sličnu uslugu? Otkrijte kako se istaknuti personalizacijom koja ne djeluje forsirano, već kao prirodan nastavak očekivanja gostiju.

Kako male čarter tvrtke mogu konkurirati velikim flotama
Kako male čarter tvrtke mogu konkurirati velikim flotama

Ne trebate biti najveći kako biste bili najbolji. Male čarter tvrtke imaju fleksibilnost i osobni pristup koji velike tvrtke često ne mogu ponuditi. Da, velike flote dominiraju tržištem, ali male čarter tvrtke imaju svoje adute. Saznajte kako pametnom strategijom i učinkovitim marketingom uspješno konkurirati.