“Cilj nam je zaštititi more koje volimo i pomoći u izgradnji održivije budućnosti. Ponosni smo što imamo misiju pozitivnog utjecaja i pozivamo sve čartere da nam se pridruže na ovom putovanju”.
Upravljanje čarter tvrtkom je izazov, ali ljubav je ljubav, smatra naša sugovornica Marija Sekulić Dumanić. Saznajemo što je sve potrebno kako bi se modernizirala jedna čarter tvrtka, koje je svježe ideje uvela te što je učinila kako bi olakšala poslovanje, ali i život.
Započela je s rebrandingom u Sail Club Croatia, nastavila s ekološkim proizvodima za čišćenje, pa sve do korištenja digitalnih alata i edukacija. Nemojmo zaboraviti ni posvajanje dupina. I kako kaže - tek je započela.
Neke ljubavi su vječne, a moja s čarterom je definitivno vječna ljubav na prvi pogled. Kada sam se prije 15 godina prijavila za posao booking agenta, za vrijeme studiranja, mislila sam odraditi jedno ljeto, ali evo i danas sam u čarteru. Zapravo je Sail Club Croatia drugi čarter u kojem radim, u prvom sam prošla sve, od agenta do voditelja i dodatno smo tada otvorili i brodogradilište, pa sam sudjelovala i u tim procesima. Službeno sam bila booking manager, ali znate kako to u manjim poduzećima ide - radite sve i stječete iskustvo u svemu, pa sam upoznata sa svime u čarteru i brodogradilištu. Tako da sam se u jednom trenu odlučila i na selidbu iz Zagreba u Split.
Obzirom da je čarter bio u Primoštenu, a brodogradilište u Dugopolju, smatrala sam to logičnim slijedom obzirom na posvećenost poslu. U čarteru ste stalno dostupni i nisam imala problema s tim, jer nije mi bilo ništa ljepše ni draže (a tako je i danas) nego spojiti lice gosta s mailovima koje smo razmijenili prije njegova dolaska, kao i njegovo zadovoljstvo nakon povratka s jedrenja.
Nakon rođenja djeteta, sama sebi sam postavila ultimatum ili posao ili dijete, obzirom da se uvijek dajem 100% i bilo mi je neprihvatljivo da mi ili dijete ili posao pati, a znala sam da ne mogu oboje. Teška srca sam odlučila izaći iz čartera po isteku porodiljnog. Nakon godinu i pol u jednom neobveznom razgovoru, bivši kolega i prijatelj Mihael Primorac me obavijestio da je s partnerom kupio čarter i ponudio mi mjesto direktorice. Mislim da ne postoji osoba koja je brže prihvatila ponudu za posao, bez razmišljanja i dogovorenih uvjeta. Sama pomisao na povratak među brodove me oduševila i nisam se dvoumila, i evo me već treću godinu na čelu Sail Cluba Croatia.
Apsolutno, preuzimanje tvrtke u godini nakon korone je bilo izazovno u svakom pogledu. Novi tim ljudi koji radi posao na svoj način i puno drugih stvari koje je trebalo rješavati. Po prirodi sam veliki borac i ništa mi nije teško, oduvijek sam bolje radila pod pritiskom pa je izazov time bio veći - dokazati samoj sebi da to mogu.
Dobavljači i partneri su više-manje isti već godinama i imali smo dobar odnos pa smo samo obnovili partnerstva, dok sam neke nove upoznavala i gradila suradnju. Nije bilo lako, ali sama činjenica da nisam novo ime u branši uvelike je pripomogla da ta tranzicija prođe glatko.
Booking je core business čartera, i smatram da je to moj najveći adut. Od samih početaka prošla sam ručno vođenje bookinga na listama papira, in-house rješenja booking programa, Sedne, MMK i Nausysa. Pa bila sam među pionirima Facebook pagea i profila čartera i Google oglasa. Dočekivala goste svaki vikend dugi niz godina, organizirala regate, flotile i teambuildinge.
Tako da sve to iskustvo koje sam stekla i naučila danas svakako primjenjujem u poslu. I imam pravilo da mi svi uredski zaposlenici moraju znati raditi booking i poznavati program i pravila. Poznavanjem osnova rada booking odjela dobivaju širu sliku i bolje rade svoj posao, bio to marketing, administracija itd.
Smatram da je moj najveći adut upravo iskustvo i činjenica da događanja u čarter industriji pratim od prvog dana ulaska u taj posao. Nikad nisam bila paničar, i uvijek sam odlično funkcionirala pod pritiskom, ali sada se puno manje nerviram, upoznata sam sa 95% problema koji me mogu zateći i znam kako pristupiti rješavanju.
Mirnija sam puno više nego prije. Dio je svakako do iskustva, a dio pripisujem i svojim godinama i zrelosti koja dolazi s njima.
Možda zvuči smiješno, ali mjerim ga svojim spavanjem, tj. koliko mirno noću spavam. Znam što sam htjela napraviti, znam što još želim napraviti i što moram napraviti, tako da sam baš zadovoljna pa mirno spavam.
Nisam nikome dužna, imam zadovoljan tim djelatnika, nove brodove u floti. Tek sam se zalaufala, smatram da mogu još puno toga postići i radim na tome.
Ove godine tvrtka je proslavila 20. obljetnicu postojanja i uz sve promjene koje sam radila u načinu rada kako uredskog tako i tehničkog dijela, te same flote činilo se da je pravo vrijeme da osvježimo svoj logo i stvorimo novi izgled.
Kada je SailCroatia započela u industriji 2003., igrali su na sigurno u pogledu brenda i identiteta. Tijekom posljednjih 20 godina, i nakon više od 10.000 uspješno završenih čartera, zaobišli su mnoge konkurente u smislu čarter usluge, iskustva, brige o kupcima i više.
Sada sam željela rebranding koji bi odražavao našu novu, mlađu i živahniju osobnost, željela sam novitete koji bi odražavali novi smjer naše tvrtke. Tako je SailCroatia postala Sail Club Croatia. U rasponu od nježne i nježne ružičaste do snažno plave, naš logo simbolizira hrvatsko nebo prepuno boja koje se stapaju s Jadranskim morem. Nema ništa bolje nego biti na vodi i biti u isto vrijeme na odmoru. Logo je vizualni izraz boja zalazaka sunca koji prelaze u vodu za sunčanih ljetnih dana.
Ukratko, smatramo da smo konačno uzdigli Sail Club Croatia iz pouzdane tvrtke za iznajmljivanje brodova u zrelu, modernu i inovativnu tvrtku u čarter prostoru s iznimno svijetlom budućnošću. S ovim novim, jedinstvenim pristupom brendiranju, konačno se osjećamo kao da smo odrasli u tvrtku kakva smo uvijek bili iza zatvorenih vrata.
Uvjerena sam da moj tim, pun mladih ljudi, ima ono što je potrebno da očekivanja naših klijenata budu veća i ispunjena svaki put kada odluče jedriti s nama! Jer kako naša krilatica kaže: Mi jedrimo u vašem smjeru (Sailing Your way)!
Iskreno, još je prerano za konkretne rezultate, ali ono što mogu sa sigurnošću reći je da smo dobili samo pozitivne povratne informacije. I to je ono što me uistinu veseli. To da su ljudi shvatili kakvu promjenu želimo i unosimo, i da je prihvaćaju i podržavaju.
To je zapravo bio najteži dio posla. S one ljudske strane ne želite mijenjati ljude i njihov način rada, a s one poslovne vidite greške i propuste koje morate riješiti ukoliko želite naprijed. Taj proces promjene je naravno naišao na otpor, ali oni koji su bili spremni na promjenu danas su cijenjeni djelatnici, čiji je trud višestruko nagrađen (povećanjem plaće za 30%, godišnjih nagrada i bonuse, vrhunskom opremom slobodnom za osobno korištenje, novim plovilima u floti), i smatram da su prepoznali moju viziju i rade u skladu s njom.
Da se ne zavaravamo, nije to bio lak proces, i svakako novac nije jedini motivator zaposlenicima. Trebalo je proći neko vrijeme dok se međusobno upoznamo, počnemo uvažavati i dijeliti ista uvjerenja i provedemo ih u djelo.
Ja sam uvijek bila i dalje sam pobornik svega novoga što će mi olakšati život i poslovanje. I stalno se usavršavam i pokušavam ići u korak s vremenom pa sam tako i u ovom procesu išla korak dalje.
Kao najbolji primjer je činjenica da sam lani završila tečaj digitalnog marketinga na Aspiri, samo da dobijem više znanja o istome. Istovremeno svi su djelatnici uključeni u edukacije i imaju mogućnost prijedloga dodatnih edukacija zavisno o njihovim interesima u svrhu unaprjeđenja poslovanja.
Uveli smo online check-in/out za goste, koristimo Tap2Review za detaljne analize i ocjene klijenata, Sentinel za praćenje plovila, potrošnje i sl. Napravili smo vlasnički portal za vlasnike plovila gdje na jednom mjestu imaju sve podatke o plovilu (booking, dokumenti, računi, slike, financijski izvještaj) u svrhu smanjenja papirologije, jednostavnosti pristupa, transparentnosti poslovanja. Sljedeće u planu je 3D snimka plovila, da se gostima u startu približi brod.
Imamo in-house marketing, i ta osoba iščitava sve moguće podatke koje dobijemo i prema analizi onda radimo plan. Oglašavamo se putem svih društvenih mreža, Googlea, a po novome i influencera.
Prednost koju ne mogu dovoljno naglasiti je upravo činjenica da smo po godinama starosti zaposlenika najmlađi čarter u Hrvatskoj i upravo to je ogroman vjetar u leđa jer svi oni žive u korak s vremenom i bez problema prihvaćaju novine, ali i daju svoje prijedloge za poboljšanje i uvođenje nečeg novog.
Digitalno doba je stvarno olakšalo poslovanje, ali u turizmu je zlatno pravilo da nema do direktnog pristupa. Tako da pored sve digitalizacije, osmijeh upućen gostu i kratki razgovor s njim da se osjeća dobrodošao je onaj final touch koji veseli kako nas tako i gosta.
Moram priznati da sam se oko ovoga najviše lomila, ne u smislu da ne želim ovu promjenu, jer sam i osobno posvećena održivosti i bio-proizvodima i svjesna sam ozbiljnog utjecaja toksičnih proizvoda za čišćenje na morski život i okoliš. Nego jednostavno iz nekog uvriježenog mišljenja, da ništa ne može oprati brod kao dobra kiselina/kemikalija. Ali mi od mora živimo, i žalosno je da veliki broj ljudi ne vidi širu sliku i ne radi promjene koje su nužne, a rješenje postoji.
Surađujem s tvrtkom NatureSafe Marine iz Splita, koji proizvode liniju ekološki prihvatljivih proizvoda za čišćenje koji su sigurni i učinkoviti. Koristeći 100% biorazgradive formule, osiguravaju da njihovi proizvodi ne ostavljaju štetne ostatke koji mogu naštetiti morskom životu ili pridonijeti onečišćenju mora. Cilj nam je na ovaj način zaštititi more koje volimo i pomoći u izgradnji održivije budućnosti. Ponosni smo što imamo misiju pozitivnog utjecaja i pozivamo sve čartere da nam se pridruže na ovom putovanju.
Lijepo je to kada imate ljude oko sebe koji razmišljaju isto kao i vi, pa brzo krenete u zajedničke pothvate.
Uh, puno izazova svakako. Kad krenete s nekom idejom u glavi sve djeluje jednostavno, a nije. Najveći problem je tu educirati goste i pojasniti im sve. Nisu svi ekološki osviješteni, niti žele svi brinuti o tome. Ali to nas ne obeshrabruje.
Već prilikom bookinga bilo kojeg našeg plovila, gost na potvrdi ima link koji ga vodi na stranicu posvećenu održivosti i koji su naši planovi i ciljevi, te istodobno naša očekivanja od gostiju. Te prepreke svakako nisu prevladane, ali korak po korak, svima će biti jasno kako i zašto brinuti o moru i morskoj flori i fauni.
Cijeli tim Sail Club Croatia odlično je prihvatio ovu inicijativu, ništa im nije teško. Sve su to ljudi rođeni u Splitu ili Kaštelima i to gledaju kao nešto što rade sebi. S gostima je malo drugačije, konkretno jedini gosti koji sudjeluju u ovim akcijama su njemački turisti koji su upoznati s inicijativom otpočetka i rado se odazivaju pozivu.
Problem nastaje već u obrazovnom sustavu za koji je općepoznato da je, nažalost, loš. Danas imate mlade ljude koji završe pomorski fakultet bez ikakvog znanja što je čarter i kako čarter funkcionira. Nije li to smiješno? Pa nisu završili medicinu, nego pomorski fakultet, smjer pomorski menadžment ili pak jahte i marine. Pa gdje je tu čarter?
Onda je na nama da mi obrazujemo, učimo i usavršavamo taj isti kadar. A čarter je specifičan, pored osnovnih pravila ima puno toga što se može naučiti samo kroz predan rad i vrijeme. No, smatram da bi se kvalitetnim edukacijama mogao smanjiti taj inicijalni proces učenja.
Situacija u državi je takva da se mladima samo puni glava o fakultetima i uspjeh se mjeri takvim diplomama i članskim iskaznicama, dok se fokus u potpunosti miče sa strukovnih zanimanja, koja mladima uopće nisu privlačna. Potrebna nam je cjelokupna reforma školstva, pregled zanimanja, nove adekvatne škole koje bi imale programe vezane uz čarter. Djecu je potrebno nekako animirati, navesti ih da uče struku, ali i strane jezike, da govore makar jedan strani jezik kao materinji. Vi danas teško nalazite mornare, a o električarima i mehaničarima da i ne pričam.
Pored stalno zaposlenih mi imamo i problem s nedostatkom sezonske radne snage i nemogućnošću privremenog zapošljavanja. Pod sezoncima mislim na skipere i hostese, ali i perače i čistačice. Tu ključnim smatram udrugu čarteraša koja bi trebala biti ta koja će već poznati nedostatak kvalitetnog kadra i edukacija za zainteresirane, riješiti na način da iskomunicira to s nadležnim ministarstvima i započeti promjene jer svima nam je u interesu imati što bolji kadar.
Ali iskreno, ne vidim da se to događa. To je bolna točka svakog čartera, koja se već godinama NE rješava, a problem postaje sve veći.
Za početak država bi trebala financirati isplative projekte, poticati investiranje u nautički turizam, i biti fleksibilniji i otvoreniji raznim projektima, a prestati spašavati potonule tvrtke.
Potrebna su ulaganja u infrastrukturu marina i privezišta, te cjelokupne ponude po Jadranu. Smatram da bi i čarteri trebali biti kategorizirani kao hoteli i apartmani. Time bi se onda vidjela jasna slika čartera i tu bi se jednostavno izdvojili najbolji i broj plovila bi se svakako smanjio i bio realniji. Nažalost svatko može otvoriti čarter, bez obzira na broj, starost i opremu plovila, jer nema pravila, nema provjera.
Mi smo primjerice u zadnje 2 godine, u flotu stavili 15 potpuno novih plovila iz tvornice, 75% flote je mlađe od 5 godina, a to nije mala stvar.
Svaki čarter radi za sebe, ali mislim da nam je svima jasno da nije više dovoljno samo sunce i more. To je možda bilo prije, ali gosti su se promijenili i žele više. Tailor-made je postao stalni princip rada i gosti to očekuju, to nije više rezervirano samo za one najdubljeg džepa. Standard se promijenio i moramo ići u korak s tim, gosti su razmaženiji nego prije i (opravdano) traže vrijednost za svoj novac. Na nama je da im tu istu vrijednost i pružimo.
Ovo nikako nije lak proces, ali je nužan i mi se uistinu trudimo pružiti im da se osjećaju kao jedini na svijetu kada dođu na naš brod. Od paketa dobrodošlice, personaliziranih itinerara sa preporukama restorana, velikog izbora dodatne opreme i usluga je samo mali dio onoga čime se ističemo u masi.
Ali nije samo trud čartera dovoljan, općenito trebaju biti uključeni svi pružatelji usluga u turizmu; restorani, marine, kafići, uslužne djelatnosti. Samo na taj način možemo imati održivi turizam i plan istoga.
Ne mogu ne primijetiti kako se štand HTZa smanjuje iz godine u godinu na svakom sajmu, umjesto da bude sve veći, da budemo zemlja partner u svim emitivnim državama. Već godinama nudimo istu stvar na štandu, a i sam štand je demode. Mislim da možemo puno više i bolje, samo se treba pokrenuti i staviti prave ljude na vodeća mjesta.
Ova priča ima dugu povijest, još kao dijete u 7. razredu, sam imala profesoricu kemije koja je tada (prije 23godine!) bila uistinu ekološki osviještena i te davne 1999. smo, na njen nagovor, kao razred usvojili dupina s Lošinja. Sjećam se kolika je to sreća i ponos bio nama djeci. I tako fast forward do 2023 i sajam u Duseldorfu gdje sam bila na par štandova ekoloških udruga i dobila ponudu usvajanja kornjača Oceanije. I sjetim se tih dupina.
Odmah sam išla proguglati i vidjela da i dalje postoji ta mogućnost. Tako da sam zatražila usvajanje 3 dupina Instituta Plavi svijet. Proces je vrlo jednostavan, izaberete između tri ponuđene tarife i nakon uplate dobijete certifikat. Mi smo posvojili dupine Vivi, Stripi i Apple, koji obitavaju oko Visa pa se nadamo da ćemo ih na jednom od jedrenja i sresti, a svakako od instituta dobivamo novosti o aktivnostima dupina.
Mislim da ne postoji osoba koja se ne razveseli kada sretne dupine u moru neovisno o godinama, jer uistinu i jesu veličanstveni.
Mi smo i dalje zemlja s najčišćim morem i smatram da je bitnije očuvati to isto more zbog zdravlja morskog ekosustava. S malim promjenama počinju velike stvari, bitno je krenuti.
A na dupine pazite dok jedrite, ugasite motore, slijedite ih paralelno, ne iskorištavajte njihovu dobrodošlicu, dajte im prostora i ne hranite ih svojom hranom.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.
Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.
Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?
Jeste li ikada razmišljali o tome kako vas ljudi pronalaze? Znate li što je to lokalni SEO? Znate li i koliko je važan? Dajemo vam odgovor na to pitanje, kao i smjernice kako da uvijek ostanete relevantni. Barem na lokalnoj razini.