Planiranje investicija za pravne osobe uz sve izmjene na monetarnom području koje se događaju, postaje teško pratiti. Saznajte što sve možete učiniti putem programa kreditiranja te koje su vaše opcije financiranja.
Kraj godine obično je vrijeme za rezimiranje poslovnog stanja, ali isto tako i za pripremu za budućnost.
Odluke su razne i počivaju na krvotoku svakog posla, a to su financije čije planiranje se nastoji projicirati na horizonte razne duljine. Od kratkoročnog jednogodišnjeg preko srednjoročnog obično na rok do 3 godine, pa sve do planiranja investicija s rokom otplate preko 5 godina.
To je posebno znakovito u razdoblju porasta kamatnih stopa, koje se projiciraju na visinu buduće obveze.
U pravilu se financiranje pravnih osoba odvija uz promjenjive kamatne stope kod kojih se fiksni dio izražava iznosom referentne kamatne stope na tržištu, a to je od Nove Godine – zbog pridruživanja Hrvatske europskoj monetarnoj uniji - europska međubankarska kamatna stopa odnosno često spominjani EURIBOR. Pritom se najčešće koriste 3mjesečna i 6mjesečna EURIBOR stopa.
Zbog raznih razloga vezanih uz geopolitiku i kontinentalnu ekonomiju, vrijednost obaju kamatnih stopa značajno je porasla samo u ovoj godini od veljače naprijed.
Na konkretnom primjeru prikazano, recimo da ste vlasnik poduzeća koje se odlučilo na podizanje kredita ili leasinga kod kojeg je glavnica iznosila 1 milijun eura i financijska kuća je odlučila odobriti Vam isti uz kamatnu stopu izraženu kao 6mjesečni EURIBOR + 3,50% fiksne marže banke ili leasing kuće.
Početkom ožujka ta kamatna stopa je iznosila 2,961% jer je 6 mjesečni EURIBOR tada imao vrijednost - 0,539% i to se u praksi reflektiralo na to da je mjesečna rata takvog financiranja iznosila 13.196 eura, a ukupna obveza otplate je bila 1.108.441 eura.
Da ste išli u navedeni poduhvat kroz studeni kada je vrijednost navedene referentne stope iznosila 2,168% onda bi iznos mjesečne rate iznosio 14.450 eura, a ukupna obveza za otplatiti 1.213.793 eura. Odnosno projekcija otplate kamate za cijelo razdoblje je viša za 105.352 eura ili za 15.050 eura više godišnje nego u prvom slučaju.
Ako Vas je sve ovo dobro naživciralo – a teško da nije – onda ako niste u mogućnosti zatvoriti preostali iznos iz vlastitih rezervi jedino što možete učiniti je probati dogovoriti s bankom fiksnu kamatnu stopu kako ne bi dalje rasla obveza otplate.
Ako pak planirate buduće investicije, zbog porasta navedenih kamatnih stopa je i fiksna kamata povećana, jer banke neće ići ispod nabavne cijene novca uvećane naravno za zaradu.
Onda je ono što preostaje traženje potpore od domaće razvojne banke koja ima za jedan dio tržišta vrlo zanimljive programe financiranja.
Hrvatska banka za obnovu i razvoj - HBOR kreditira investicije privatnog sektora kod kojih se može ići na financiranje 75% neto vrijednosti investicije uz najvišu kamatnu stopu od 3,00% fiksno koja može biti i manja. Primjerice ako je riječ o tržišno konkurentnim subjektima koji k tome ulažu na područja od posebnog interesa za Hrvatsku – u općinama u prve 4 skupine razvijenosti i otocima – onda kamatna stopa iznosi 2,00% fiksno.
Ulagati se može u osnovna sredstva u što može ići 70% i više ukupnog financiranja, dok se ostatak može iskoristiti za obrtna sredstva. Minimalan iznos kredita je 30.000,00 eura dok maksimalan nije ograničen. Rok otplate je do 17 godina uz mogućnost korištenja počeka do 4 godine.
Drugi zanimljiv program je poduzetništvo žena te mladih i početnika kod kojih se uz kamatnu stopu od 2,00% fiksno odobravaju krediti u iznosu od 30.000,00 do 300.000,00 za osnovna i obrtna sredstva u istom omjeru kao i kod prethodno opisanog financiranja. Ovdje se može kreditirati do 85% neto vrijednosti investicije što znači da je potreban niži iznos učešća.
Rok otplate je do 12 godina ovisno o namjeni i strukturi ulaganja, uključujući poček do 3 godine. Iznimno od navedenog, ovisno o namjeni i strukturi ulaganja, moguće je odobriti rok otplate i počeka do 14 godina, uključujući poček do 4 godine.
Kriteriji prihvatljivosti prijave za ovaj program su slijedeći:
Uz ostale aktivnosti posebno se podržavaju ulaganja u zelenu i digitalnu tranziciju te istraživanje i razvoj, kao i prevenciju negativnih demografskih kretanja. Konkretno rečeno, zapošljavanje barem jedne osobe do 30 godina starosti nosi umanjenje kamatne stope za 0,2 postotna boda.
No, to nije sve jer se kod oba programa financiranja kamatna stopa može daljnje smanjiti uz subvenciju županije odnosno grada ili općine sjedišta, naravno ako ona ima ugovor s HBOR-om.
Tu kamatna stopa može pasti i za 2 postotna boda, što je opcija na koju mogu računati poduzeća prijavitelji smješteni u Ličko-senjskoj ili Primorsko-goranskoj županiji te u nekoj u Sjevernoj ili Središnjoj Hrvatskoj.
Nadalje, ako i ne prođu na županijskoj razini, poduzeća iz nekih općina i gradova Istarske županije te Krapinsko-zagorske županije koja apliciraju na program poduzetništva žena, mladih i početnika mogu računati na subvenciju jedinice lokalne samouprave kroz smanjenje kamatne stope za 1 postotni bod. Odnosno, ukupna kamatna stopa im može biti 1,00% fiksno što je definitivno vrlo stimulirajuće za razvoj poduzetništva.
Navedeni programi su vrijedna opcija za razmotriti, jer visinom ne samo kamatne stope već i traženog učešća u investiciji mogu biti opcija čijim zahtjevima poduzetnik može udovoljiti.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Strategija nije samo plan – ona je smjer, vizija i dosljednost u provođenju odluka. Ipak, mnoge tvrtke upadaju u zamku kratkoročnih rješenja i improvizacije, što ih dugoročno vodi u kaos i stagnaciju. Saznajte kako je strategija evoluirala od antičke Grčke do suvremenih poslovnih modela - zašto su provjereni modeli strateškog planiranja, poput onih koje naglašava Andreja Fazlić, bitni za održiv rast? I kakvu ulogu u svemu tome igra organizacijska kultura.
Čarter industrija u Hrvatskoj izuzetno je konkurentna. Svaki čarter ili vlasnik flote bore se za pažnju potencijalnih gostiju, a klasični pristupi više nisu dovoljni. Oni koji razumiju što funkcionira u digitalnom marketingu, znaju i kako spojiti strategiju s očekivanjima modernih putnika. Donosimo vam nekoliko marketing trikova - konkretne taktike koje privlače prave goste i pretvaraju ih u zadovoljne klijente.
Većina čarter gostiju zna što može očekivati – preuzimanje broda, standardna oprema, unaprijed definirana ruta. No, upravo tu leži prilika. Prava personalizacija ne znači samo ispunjavanje želja, već otkrivanje potreba koje gosti ni sami nisu prepoznali. Mali, nenametljivi detalji mogu stvoriti osjećaj ekskluzivnosti, čak i kod onih koji su već prošli desetke plovidbi. Kako se istaknuti u industriji u kojoj svi nude sličnu uslugu? Otkrijte kako se istaknuti personalizacijom koja ne djeluje forsirano, već kao prirodan nastavak očekivanja gostiju.
Ne trebate biti najveći kako biste bili najbolji. Male čarter tvrtke imaju fleksibilnost i osobni pristup koji velike tvrtke često ne mogu ponuditi. Da, velike flote dominiraju tržištem, ali male čarter tvrtke imaju svoje adute. Saznajte kako pametnom strategijom i učinkovitim marketingom uspješno konkurirati.