Financijski trendovi i gospodarski rast u EU


Referentne kamatne stope u EU doživljavaju značajne promjene, otvarajući vrata novim mogućnostima gospodarskog rasta. Saznajte kako Euribor utječe na financijske trendove i koje opcije financiranja su na raspolaganju. Ivica Žuro nam u svom novom članku daje uvid u ekonomske faktore i njihovu primjenu.

Kakvi su ogledi za povećanu gospodarsku aktivnost ne samo ovog dijela EU već cijelog kontinentalne ekonomije? 
 
Sudeći po smanjenju referentnih kamatnih stopa koje se polako, ali sigurno odvija od početka godine – vrlo su dobri. Na njih se nadovezalo i prvo smanjenje službenih kamatnih stopa po kojima operacije vrši ECB odnosno Europska središnja banka za 0,25 postotnih poena. 
 
Bez obzira na neprestana kretanja malo gore a malo i dolje, u domaćim bankama se vrijednost referentnih kamatnih stopa mijenja dva puta godišnje, obično na početku prvog i trećeg kvartala.  
 
Može li se što više doznati koja se referentna stopa koristi i kakva joj je ćud?  
 

Euribor - od LIBOR-a do domaćih kamatnih stopa 

Jedna jedina je u upotrebi u nekoliko varijanti, a to je Euribor odnosno prosječna kamatna stopa po kojoj skupina europskih banaka posuđuje novac što međusobno što tržištu. Ta se stopa svakodnevno navodi i služi kao temeljna referentna vrijednost za širok raspon financijskih proizvoda i transakcija u Europskoj uniji. 
 
Skraćenica je za pojam Europska međubankovna ponuđena kamatna stopa ili što bi se na poslovnom hrvatskom reklo Euro Interbank Offered Rate
 
U širokoj upotrebi je naslijedio kontroverzni LIBOR, koji je bio u korištenju 53 godine nakon nastanka zbog specifične situacije.  
 
A to je bila potreba da se nađe 1969. način za postaviti cijenu financiranja sindiciranog kredita u iznosu od 80 milijuna dolara tadašnjem iranskom šahu Rezi Pahlaviju. 
Ovaj posljednji monarh Perzijskog carstva je očito bio kredibilan vjerovnik čim je bio u prilici ići na podizanje navedenog kredita koji bi u današnje vrijeme iznosio 685 milijuna USD. 
 
Povijest Euribor datira iz ranih 1990-ih kada se pojavila potreba za jedinstvenom referentnom kamatnom stopom unutar eurozone. Svaka zemlja članica EU imala je prije toga svoju referentnu stopu, što je prekogranične financijske transakcije činilo svojevrsnom komplikacijom.  
 
Rješenje se nametnulo samo, a to je uvođenje standardizirane stope koja je našla primjenu kao referentna stopa za širok raspon financijskih proizvoda i zajmova.  
 
Ujedno de facto služi i barometar (makro)ekonomske klime i trendova, primjerice ukazujući svojim rastom na potrebu borbe protiv inflatornih pritisaka odnosno padom na usporavanje gospodarskih aktivnosti.  
 
Poslovne banke ga koriste za određivanje kamatnih stopa koje nude na različite kredite, uključujući hipoteke, osobne kredite i poslovne kredite. Ova kamatna stopa primjenjiva je u različitim rokovima dospijeća, od 1 tjedna do 1 godine. Nešto više o svakoj slijedi u produžetku. 

  • 1 tjedni Euribor se najčešće koristi za kratkoročne transakcije. 
  • 3 mjesečni Euribor je najčešće korištena referentna kamatna stopa kod kratkoročnog kreditiranja u eurozoni. Predstavlja prosječnu kamatnu stopu po kojoj europske banke međusobno nude neosigurane kredite s rokom dospijeća od tri mjeseca.  
    Uglavnom se koristi kod potrošačkih kredita i hipoteka s prilagodljivom kamatnom stopom, znači kod kreditiranja fizičkih osoba. 
  • Što se tiče kredita pravnih osoba, većina banaka koristi kao referenti dio kamatne stope 6 mjesečni Euribor
  • 12 mjesečni Euribor  ima najduži rok dospijeća i predstavlja prosječnu stopu po kojoj europske banke kreditiraju jedna drugu godinu dana. Prvenstveno se koristi kao referentna stopa za dugoročne kredite i određene financijske instrumente.

 

 

Faktori koji utječu na Euribor - monetarna politika i ekonomske prilike 

Faktori koji mogu utjecati na kretanje ovih stopa su raznoliki i među njima se posebno ističu navedene u produžetku. 

Monetarna politika 

Svaka promjena kamatnih stopa koju provodi Europska središnja banka (ESB) ima važnu ulogu u utjecaju Euribor stope svojim odlukama o monetarnoj politici.  

Raspoloženje na tržištu 

Na stope utječu i raspoloženje na tržištu, dinamika ponude i potražnje te percipirana kreditna sposobnost banaka koje sudjeluju na međubankovnom tržištu kreditiranja. 

Ekonomske prilike 

Inflacija, nezaposlenost i rast BDP-a  mogu utjecati Euribor Stope.  
Snažno gospodarstvo obično vrši pritisak na rast stopa, dok gospodarske neizvjesnosti mogu dovesti do smanjenja kamatnih stopa. 
 
Svjež primjer imamo iz vremena pandemije, kada je prateći padove BDPa od 10% I više Euribor zaronio debelo ispod nule I bilo je potrebno održati troškove financiranja što jeftinijima kako bi teret obveza za poduzeća bio podnošljiv u značajno otežanim uvjetima poslovanja. 
 
S druge strane, izazovna vremena nisu prestala ni nakon Covida što zbog rata u Ukrajini što zbog krize u Crvenom moru, no tu su visoke cijene energenata I općenito još uvijek primjetna stopa inflacije zadržale Euribor nikad višim u posljednjih 15 godina.  
Odnosno sa najvećom vrijednošću nakon vrhunca financijske pandemije 2008.  

Specifični uvjeti financiranja - maksimalni krediti i opcije financiranja 

Dok nismo dosadili sa financijskom materijom, idemo na konkretno a to su specifični uvjeti financiranja od strane domaćih banaka.  
Obično se razgovara o kamatnim stopama i učešćima, malo rjeđe o naknadama i drugim okosnicama koje čine ukupnu cijenu kapitala, a rijetko o limitima.  
 
Stvarno, koliki su maksimalni iznosi kredita koji se mogu dobiti u domaćim bankama a da nije riječ o programima u suradnji sa HBORom Ili sindiciranim (klupskim) financiranjima kod kojih u financiranju sudjeluje više banaka? 
 
HR banke su najčešće voljne samostalno financirati iznose do 4 milijuna €, poneke i koji milijun više.  
 
Tko ima veće investicije – govorimo o 8 brojki prije decimalnog zareza - dva su načina kako ih realizirati: 

  1. Ili investicijski fondovi (koji se znaju protegnuti bez problema na 20 milijuna eura) i nude mogućnost za financiranje uz nedovoljno učešće. 
    U Lijepoj Našoj je nekoliko premium kompleksa financirano na ovaj način, kao i investicije u preuzimanje pojedinih businessa. 
  2. Ili sindicirana financiranja što su posebna su vrsta kredita koja obuhvaća dvije ili više  banaka kao kreditora od kojih svaka ima udjel u kreditu. Jedna od njih djeluje kao agent  odgovoran za koordinaciju odnosa između zajmotražitelja i svih sudjelujućih banaka, što uz ostalo obuhvaća prikupljanje, uplatu i otplatu sredstava kreditorima. 
    Izgradnja većine novih domaćih hotela je uglavnom financirana ovim modelom. 

Znači, opcija ima i kroz klasične financije, ne treba raditi pitch za nekog iz Silicijske doline. 
 
A imate se i kome javiti ukoliko imate potrebe za novcem iz vanjskog izvora. 
 

  • Podijeli:

Ivica Žuro

Ivica Žuro

Ivica Žuro je konzultant u financijama, bankovnom poslovanju i upravljanju poduzećima. Vlasnik je MM Beneficium obrta za poslovno savjetovanje. Nakon duge karijere u bankarstvu gdje je uz ostalo bio dugogodišnji direktor za Srednju Dalmaciju u Splitskoj banci, odlučio je iskoristiti stečeno iskustvo u savjetovanju za financiranje i upravljanje. Uža specijalnost su mu financiranje poduzetništva te fizičkih osoba, kao i refinanciranje postojećih obveza povoljnijim kreditiranjem te organizacijska poboljšanja i uštede na troškovima poslovanja.

https://www.financiranje.net/



Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Antonija (Hajman) Čagalj - na čelu tima koji oblikuje nautičku industriju
Antonija (Hajman) Čagalj - na čelu tima koji oblikuje nautičku industriju

U svijetu nautike i luksuznog turizma, Hrvatska sve više učvršćuje svoju poziciju kao jedna od vodećih destinacija na globalnoj sceni. U središtu ovog uzbudljivog razvoja nalaze se dva iznimna događaja: Croatia Yacht Show i International Charter Expo. Saznajte što o njima kaže projekt managerica Antonija (Hajman) Čagalj, projekt managerica u Yachmaster Group.

Webinar - Istakni se ili makni: Moć brendiranja na zasićenom tržištu
Webinar - Istakni se ili makni: Moć brendiranja na zasićenom tržištu

Mislite li kako je vašoj tvrtki dovoljno samo postojati kako bi vaš brend bio uspješan? Sama prisutnost na tržištu više nije dovoljna. Konkurencija je postala ogromna u svakoj niši u svakoj industriji. Pridružite nam se na webinaru, koji će se održati 24. rujna, gdje će vam Grgo Petrov objasniti što je najvažnije kod brenda i kako ga najbolje predstaviti na sajmovima.

Identitet brenda - definiranje vizije i vrijednosti vaše čarter tvrtke
Identitet brenda - definiranje vizije i vrijednosti vaše čarter tvrtke

Jeste li tek počeli stvarati identitet za svoju tvrtku? Ili možda pokušavate napraviti izmjene u trenutnom brendiranju? Saznajte kako možete definirati i uspješno izraziti svoj identitet brenda, na autentičan i učinkovit način.

Uložite u svoje ljude - edukacija zaposlenika u čarteru
Uložite u svoje ljude - edukacija zaposlenika u čarteru

U čarter industriji izvrsnost ne samo kako se očekuje – ona se i zahtijeva. Ljudi koji traže čarter, ne traže samo plovilo, bilo bareboat, luksuzni ili sa skiperom; oni žele doživljaj. Taj doživljaj mora biti besprijekoran, nezaboravan i prilagođen njihovim jedinstvenim željama. Što mislite, tko će se pobrinuti za sve to?