Može li se reći kako se uspješnost čarter tvrtke mjeri brojem iznajmljenih brodova, odnosno prodanih rezervacija? Možemo. A ako je booking plovila najodgovornija pozicija u čarter kompaniji, onda je i booking agent jedna je od najodgovornijih radnih pozicija. Ali što je zapravo zadatak booking agenata. I kako postati jedan od (uspješnih) booking agenata?
Možemo li reći kako su baš booking agenti centralni dio svake tvrtke za najam plovila?
Možemo.
Booking agenti su i centralni dio marketinške strategije čarter tvrtke, jer su prva točka s kojom se gosti susreću.
Povezanost koju oni (u ime vašeg čartera uspiju stvoriti) između sebe i gosta u čarteru, ima veći utjecaj nego što mislite.
Booking agent doista ima velik utjecaj na zadovoljstvo gosta, a ujedno i na odluku hoće li opet koristiti usluge vaše čarter tvrtke.
Jednako kao što kvalitetan booking agent može donijeti uspjeh (odnosno rezervacije) jednoj čarter tvrtki, isto tako ju može unazaditi neprimjerenom komunikacijom ili lošim nastupom pred gostima.
Booking agent je specifično zanimanje, a možemo ga smatrati i okosnicom poslovanja čarter tvrtke.
Njihov je osnovni zadatak profesionalan prihvat i otprema gostiju/nautičara na plovilo u vlasništvu agencije.
Agenti direktno komuniciraju s unajmljivačima plovila, a uz to, obavljaju i administrativni dio procesa rezervacije brodova.
Booking agenti prezentiraju ponudu čarter tvrtke potencijalnim gostima, klijentima i poslovnim partnerima diljem svijeta. Sve to čine pomoću raznih kanala komunikacije poput emaila, telefona ili direktno na nautičkim sajmovima.
Stoga su za agente poželjne i visoko razvijene komunikacijske vještine, kao i znanje što više stranih jezika.
Osim toga, za uspješno izvršavanje svih gore navedenih zadataka, booking agentu je potrebno znanje iz područja menadžmenta, marketinga, informatike i sl.
Što nije mala stvar.
Neki booking agenti rade samo poslove vezane za prodaju i rezervacije, dok u manjim čarterima i dočekuju goste u sezoni, odnosno obavljaju i posao recepcionara.
Booking agentima su neophodne prodajne vještine, a da bi njih razvili prvo trebaju imati (ili steći) komunikacijske vještine. Jer one su temelj svake prodaje.
Od komunikacijskih vještina važno je znati primjenjivati aktivno slušanje, tj. pažljivo pratiti što gost govori, na što se žali, koje su mu potrebe, što ga brine, kako se zabavlja...
Prodajne vještine od kojih booking agenti mogu imati koristi su brojne. Neke od najvažnijih, ali i od najviše koristi su fleksibilnost, strpljenje, empatija, pozitivan mindset te detaljno poznavanje plovila u floti i usluga koje čarter.
Suvremena tehnologija se konstantno mijenja i napreduje, a to je činjenica i u nautičkom čarteru. Stoga svaki booking agent treba biti spreman dodatno se educirati, osobito za korištenje novih alata, kada se pojavi potreba za njima.
Velik je broj digitalnih alata za komunikaciju, i to koja će oduševiti klijente, kao što su live chat ili chatbot. Uspješan booking agent, ako uspješan prodavač, će se brzo znati prilagoditi novim tehnologijama bez osjećaja straha i ugroženosti.
Posao booking agenta je dinamičan, i važno je znati dobro se organizirati kako bi se svi zadatci stigli obaviti, a u konačnici gosti bili zadovoljni.
Osim toga, agenti u direktnoj komunikaciji s gostima prikupljaju informacije o njima, a koje su važne za kreiranje individualnih ponuda i personalizirane komunikacije. Važno je i da te podatke znaju smisleno organizirati za ostale članove tima.
Booking agent koji je prva točka komunikacije s gostima i poslovnim partnerima pa što više stranih jezika poznaje, bit će uspješniji u toj komunikaciji. A na kraju i u prodaji rezervacija.
Svako radno mjesto nosi svoje izazove pa tako i rad na mjestu booking agenta u nautičkom čarteru. Ali oni nisu ništa nesavladivo ili što se ne susreće i u drugim industrijama.
Razmišljate li o navedenom radnom mjestu? Najbolje se unaprijed pripremiti za sve one situacije s kojima bi se mogli susresti, kao što su:
Prvi i najveći izazov za booking agenta je radno vrijeme, jer ono nikako nije klasično uredsko od 8-16 ili 9-17 sati.
Mnoge će upravo to i privući ovom poslu, jer donosi određenu dozu dinamičnosti te mogućnost za testiranja vlastitih sposobnosti.
Isto tako u čarteru nema klasičnih slobodnih vikenda tijekom sezone plovidbe, tako da većina booking agenata radi i subotom kada je check in/check out gostiju.
U nekim manjim čarter tvrtkama ne postoje odvojeni timovi, tako je booking agent ujedno i recepcionar, zbog čega može biti potreban na radnom mjestu u smjenama i po 12 sati.
Radnici u čarteru i sezonski radnici su većinom naviknuti na ovaj tempo jer su svjesni da ljeto treba maksimalno iskoristiti za povećanje prihoda.
Brojni su oni koji zaziru i od same riječi prodaja. Vjerojatno jer imaju utvrđena uvjerenja, često stečena prijašnjim iskustvom, kako prodaja uvijek znači uvaljivanje i prisiljavanje druge osobe na trošenje novaca na nešto što ne želi.
Nažalost, i dalje postoje prodavači koji komuniciraju na takav način, zbog čega se često stječe krivi dojam o svim prodajnim situacijama.
Oni nisu kvalitetni i istinski prodavači. Booking agenti koji imaju i zadrže takvo viđenje nakon zaposlenja, mogli bi se susresti s dosta izazova. Osobito s dijelom posla koji se odnosi na prodaju rezervacija.
I zato se želimo posebno osvrnuti na izazov prodaje.
Prava prodaja zapravo znači prepoznavanje potreba ljudi s kojima razgovarate, postavljanje bitnih pitanja te davanje odgovora i kao i adekvatnih rješavanja tih potreba.
Takva prodaja je onda ugodno iskustvo i gostima i prodavaču - svi ostvaruju svoje željene ciljeve i zadovoljavaju potrebe.
Booking agent bi trebao direktno i jasno doći do odgovora na pitanja gdje klijent želi ići, koliki mu je budžet, kada želi ploviti i koliko osoba će biti s njim na brodu...
Jednom kad booking agent sazna ove informacije (što može biti i prije samog razgovora, ovisno o marketinškoj strategiji pojedine čarter kompanije), kreće se u pravu umjetnost prodaje. Tu se upoznaju individualne želje gostiju te daju prijedlozi za njihovo ostvarenje.
Temelj svake uspješne prodaje je dobra informiranost prodavača - o klijentu, i o uslugama koje nudi čarter tvrtka.
I na kraju ćemo sve sažeti i pojednostavniti sa nekoliko smjernica za sve one koji žele postati booking agent u čarteru (i biti uspješni u tome):
I još jedno - ne zaboravite se pri svemu tome dobro zabavljati!
Ako vam se sviđa posao booking agenta, nadamo se kako ćete uskoro pronaći priliku i u njemu se i okušati.
Najkvalitetniji booking agenti znaju gostima unaprijed predstaviti priču njihovog odmora kao iskustva koje ni pod koju cijenu ne smiju propustiti.
I tako ne samo što obogaćuju njihove živote, nego postaju i neprocjenjiv član tima čartera za kojeg rade!
Želite znati više ili imate još pitanja? Slobodno nas kontaktirajte.
Ne zabravite se prijaviti na naš newsletter za još više informacija o nautičkom čarteru.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U svom čarteru ste sigurno barem jednom imali raspravu oko tendera. Nitko više nije bio siguran što se smije, a što ne. Koje je sigurno područje plovidbe, smije li prevoziti putnike i sl. Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe napokon rješava pitanje područja plovidbe tendera, ali donosi reda i u nekim drugim segmentima plovidbe.
Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.
U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.
Digitalni marketing u yacht čarter industriji nije pitanje trendova nego odgovornog poslovanja. U ovom članku Selma Ćubara razbija ključne zablude – od iluzije o online platformama do pogrešnog razumijevanja brenda i lojalnosti gosta. Jasno, konkretno i poticajno, ovaj tekst otvara prostor za konstruktivan razgovor među agentima, fleet operaterima i svima koji vjeruju da odnos s gostom nije trošak – nego temelj dugoročnog uspjeha.