Što je zapravo nautička čarter tvrtka? Viđenje “na van” je uvijek kako je čarter nedostižni luksuz za mnoge. Ali stvarnost je kako se svatko bori sa svojim vlastitim problemima. U slučaju ako problemi dođu “do grla”, imamo nekoliko savjeta za vas.
Kada se spomene čarter, ljudi odmah pomisle na vjetar u kosi, jahte i jedrilice, na top destinacije ... Dakle, na savršene Instagram objave.
Istina je daleko drugačija.
Ne za goste, naravno. Prioritet je bio i ostao pružiti im baš taj savršeni “Instagram odmor”.
Ali čarter tvrtka (kao i svaka druga tvrtka) ima svoje probleme i suočava se sa raznim situacijama.
Kakve god situacije bile, za svaki čarter je bitno u svakom trenutku znati gdje je u svom poslovanju. Dakle kad bi pomno analizirali svoje stanje, utvrdili trenutni profit, rast, tržišni udio – bi li mogli realno sagledati i prepoznati i sve nedostatke?
Tržišna dinamika, promjenjivi trendovi potražnje, ekonomsko stanje, pandemije, pa čak klimatske promjene, konstantno vrše svoj utjecaj na turizam općenito, pa tako i nautički.
I ponekad, svi ti faktori budu “previše” i možda se pojavi pitanje: Ostati ili otići?
Ako odlučite otići i iz bilo kojeg razloga zatvoriti svoju čarter tvrtku, treba znati prepoznati i je li baš došlo vrijeme za to.
I suočiti se sa odlukom, ma kakva ona bila.
Suočavanje s odlukom o zatvaranju tvrtke nije jednostavno. Odluka je teška, ali se mora temeljiti na jasnom uvidu u situaciju.
No, ključno je shvatiti, u trenutku kada se poslovanje više ne čini održivim, zatvaranje tvrtke je velik pothvat.
Ta odluka ne označava kraj puta, već može otvoriti neke nove opcije. Zatvaranje tvrtke ne znači nužno i neuspjeh.
To može biti prekretnica koja vam omogućava preusmjeriti se prema nekom drugom, uspješnijem budućem putovanju.
Zatvaranje tvrtke uvelike se događa baš zbog financijskih izazova i nelikvidnosti. U suštini bi trebali učiniti sve kako bi se oni minimizirali.
Gotovo jednako kao i otvaranje čarter tvrtke i njeno zatvaranje počinje temeljitim planom. Procijenite poslovna sredstva koja su vam na raspolaganju, odnosno inventar. To se odnosi na vašu flotu plovila, opremu i nekretnine (poslovne prostore, skladišta i slično).
Nakon što imate jasnu sliku (i popis) svih svojih resursa, izradite strategiju za zatvaranje. Odredite stvarnu vrijednost vaše tvrtke i počnite planirati buduće korake. Sve ono što ste stjecali kroz godine, trebat će znati dobro “rasporediti” dalje.
Ipak, prije nego stavite ključ u bravu i krenete rasprodavati svoju imovinu, razmotrite opcije.
Razmislite postoji li mogućnost o spajanju s drugom tvrtkom kako bi se iskoristili svi resursi.
Možda bi se neka druga tvrtka htjela proširiti na vašu specifičnu nišu, a vaša oprema i stručnost mogli bi biti baš ono što im je potrebno.
Ako ste i imali neke dugoročne ciljeve, a sigurno jeste, možda se neki od njih mogu i ostvariti. Ne preko vas direktno, nego uz pomoć. Vašu flotu npr. može (u cijelosti ili djelomično) preuzeti netko drugi.
Zatvaranje tvrtke povlači za sobom i određene pravne odgovornosti, ali i mnoštvo birokracije. Kada zatvarate čarter tvrtku, ne samo što morate upravljati čitavim postupkom likvidacije tvrtke, nego morate biti spremni i na:
Znajte kako imate i etičku odgovornosti prema vašim zaposlenicima, partnerima i klijentima.
Neophodno je osigurati isplatu svih eventualno zaostalih plaća, ispravan raskid ugovora o radu sa zaposlenicima, povrate za sve neizvršene usluge ili neiskorištene proizvode.
Uz to sve klijente i suradnike trebate obavijestiti o promjenama vašem poslovanju, odnosno kako od određenog datuma tvrtka više neće postojati.
Svaki korak u ovom dijelu procesa treba biti pažljivo izvršen te i dokumentiran. Time ne samo kako štitite sebe od mogućih budućih pravnih problema, nego osiguravate rješavanje obaveza prema svim sudionicima na pošten i transparentan način.
A zatvaranje poslovanja na ispravan način je presudno za održavanje vašeg profesionalnog ugleda. Ali i izgradnju temelja za neke buduće poslovne poduhvate.
Svaki izazov dolazi sa svojim lekcijama. Zatvaranje čarter tvrtke može biti početak novog poglavlja.
Nemojte zanemariti ni one “neopipljive”, ali jednako vrijedne resurse poput vašeg intelektualnog vlasništva, reputacije i iskustva.
Vaša specifična znanja o charter managementu ili jedinstveni načini za optimizaciju i produktivnost, mogu biti itekako vrijedni. I preusmjereni negdje drugdje.
Možda ćete drugi put naučiti kako je važno pravovremeno reagirati na tržišne trendove, stalno se usavršavati, provoditi edukacije i uvoditi inovacije kako biste ostali konkurentni.
Kako bi ostali “u plusu”, mi predlažemo sljedeće strategije:
Prodaja poslovnih sredstava - vaša čarter tvrtka zasigurno imala značajna materijalna sredstva poput plovila, opreme ili nekretnina. Njihova prodaja može pokriti većinu ili sva vaša dugovanja. Ali, može pružiti i potrebnu likvidnost za daljnju financijsku stabilnost.
Prelazak na novi poslovni model - možda će vaše iskustvo i znanje stečeno kroz vođenje čarter tvrtke biti korisno u nekom novom poslovnom kontekstu. Na primjer, možda bi mogli pokrenuti poslovno savjetovanje ili postati mentor za buduće poduzetnike.
Iskorištavanje intelektualnog vlasništva - vaša tvrtka može imati vrijedno intelektualno vlasništvo, uspješan brend, pa čak i autorska prava. Prodajom prava ili licence možete stvoriti dodatne izvore prihoda.
Preusmjeravanje ili rebranding - zatvaranje tvrtke ne znači kako morate napustiti industriju. Pokušajte modernizirati svoje poslovanje, pronaći novu nišu ili čak promijeniti svoj kompletan brend kako biste privukli novu ciljnu skupinu.
Ne kaže se uzalud kako je kraj jednog putovanja samo početak drugog.
Zatvaranje čarter tvrtke ne mora nužno značiti kraj puta. Ponekad, i kada se čini kako je zatvaranje jedina opcija, to može biti prava prilika za preispitivanje vaših ciljeva i za stvaranje novih, inovativnih projekata. Bilo to u nautičkoj industriji ili negdje drugdje.
Rebranding, ili rekonstrukcija vaše tvrtke, je potencijalno odlična alternativna. Pogotovo ako znate i osjećate kako vaš čarter još uvijek ima potencijala i nije kandidat za zatvaranje. Možda mu samo treba novi identitet, novi smjer ili novi fokus.
Recimo, ako ste se do sada bavili samo “običnim” iznajmljivanjem jedrilica ili motornih brodova, možete se transformirati u tvrtku koja pruža drugačije nautičke doživljaje. Probajte podignuti dosadašnju uslugu na neki novi, luksuzniji nivo. Ponudite personalizirane ture. Stavite svoj fokus na stvari koje do sada nisu “štimale”.
Ako su vam recenzije bile loše, pokušajte iz početka i raditi na boljem korisničkom iskustvu svojih gostiju. Ako ste konstantno imali fluktuaciju zaposlenika, koji su stalno odlazili, osobito u jeku sezone, posvetite se dobrom upravljanju zaposlenicima.
Promjena imena tvrtke, redizajn logotipa, obnova web stranice i dobro osmišljena strategija digitalnog marketinga - sve su to dijelovi procesa rebrandinga koji mogu pomoći vašem čarteru u novom početku.
Osim rebrandinga, možete razmotriti i druge opcije. Pokušajte diversificirati svoje poslovanje i uložiti u druge segmente nautičke industrije, poput održavanja brodova ili nautičke opreme.
Svoje iskustvo i stručnost možete iskoristiti i kako bi započeli potpuno novu tvrtku, koja se bavi sasvim drugačijom nišom.
Trebate li usluge savjetovanja ili konkretne smjernice u svom novom (ili starom) poslovnom poduhvatu, slobodno nas kontaktirajte.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.
Glas, ton i poruke vašeg brenda nisu samo riječi na listu papira, web stranici ili na društvenim mrežama - oni su osobnost vašeg brenda. Duša vašeg brenda, ako hoćete. Svaki posao, uključujući i čarter poslovanja, mora jasno komunicirati svoj specifičan identitet. Identitet koji ide dalje od „imamo prekrasne jahte i prekrasno more”.
Online stranice za putovanja poput Expedie imaju svoja predviđanja temeljena na ponašanju korisnika. Zanimljivo je vidjeti kako ljudi rezerviraju, putuju, što ih zanima i kako se njihove preferencije mijenjaju. Pogledajmo kamo i kako će ljudi putovati sljedeće godine.
Kako izgleda trenutni "nautički pejzaž"? Gdje se točno nalazi čarter industrija u Hrvatskoj? Je li više usmjerena na prihod ili ima na umu kako su gosti u čarteru razlog njenog uspjeha i postojanja? Pogledajmo kako doći do “gost je na prvom mjestu” načina razmišljanja.