Listopad donosi financijske izazove, a kamate su (kao i uvijek) u središtu pažnje. Hoće li rasti? Je li fiksna kamatna stopa pametan izbor? Ivica Žuro koristi iskustva iz prošlosti, ali i neke smjernice za budućnost, kako bi nam pomogao u odluci. A uz prave savjete, tko zna - možda čak i profitirate.
Listopad je i dalje vrlo aktivan mjesec, ali treba razmišljati što i kako dalje.
Bila to nabava osnovnih sredstava, bilo to osiguravanje obrtnog kapitala za nesmetano uobičajeno poslovanje, dobra priprema štedi vrijeme. A nerviranje prije smanjuje količinu stresa poslije.
Kao i uvijek prvo ćemo kemijsku olovku i papir u ruke odnosno tipkovnicu i Excel i srodna rješenja pred sebe na stol.
Pa se pozabaviti najčešće postavljanim pitanjima:
Nitko nema kristalnu kuglu, ali imamo iskustva iz bliže i daljnje prošlosti koja ćemo probati interpretirati kako bi olakšali odluku.
Kamate su svima u fokusu pažnje i ono što je jedino uočljivo je - znatno su narasle, opterećujući ostatak poslovanja kod onih kredita koji su ugovoreni uz varijabilnu stopu.
Nešto geopolitike, nešto politike i u godinu i pol dana glavne referentne kamatne stope na koje se pri definiranju troška financiranja vežu sve banke u Eurozoni su skočile sa -0,5% na 4%.
Vrlo često korišteni 3m EURIBOR (tromjesečni) ima trenutnu vrijednost - kako se kolokvijalno kaže - za dz ispod 4,0% i ako je marža kreditora na to 3% onda je ukupna kamatna stopa u datom momentu gotovo 7,0%.
U posljednjih 15 godina - znači od velike financijske krize 2008. nastale zbog pohlepe investicijskog dijela financijskog sektora - jedini put kada su referentne stope bile bliske ovima je bilo prije točno 15 godina.
A u posljednjih 23 godine se dogodio još jedan moment koji je također doveo te iste kamatne stope na level od 5% - slom DotCom tržišta, odnosno ogroman pad vrijednosti tehnoloških kompanija u drugom dijelu 2000.g.
Ne želimo biti zloguki proroci, ali uvijek ističemo – dobro promislite i savjetujte se sa strukom u svemu što radite, a u ovom pogotovo.
Navesti ćemo vodilje kojima se treba voditi pri razmišljanju o investicijama u razna dobra putem kreditiranja za fizičke osobe. Ista načela su u potpunosti primjenjiva i na financiranje pravnih osoba.
Ako idete na ikakav kredit sa fiksnom kamatnom stopom - inzistirajte na što manjoj, odnosno nikakvoj naknadi za prijevremeno zatvaranje. Zbog smanjene kreditne produkcije banaka moguće da ćete nešto i postići. 😉
Nadalje, koliko god generalno imalo smisla uzeti kredit sa kamatnom stopom nižom od važeće stope inflacije, ako nema prijeke potrebe ne idite u nabavu potrošačkog dobra putem gotovinskog kredita baš sada.
Slikovito rečeno - nije da se trebate šamarati od sreće ako je u vrijeme inflacije od 13,1% vas nekom srećom dopao kredit uz kamatnu stopu od 8%.
Trenutačno je za stambene kredite svaka nominalna kamatna stopa na razini 3,50% prihvatljiva.
Pravi posao ćete napraviti ako nađete banku koja ne naplaćuje naknadu za odobrenje kredita uz naravno smanjenje naknade za prijevremeno zatvaranje u razdoblju primjene fiksne kamatne stope.
Lako je moguće da bi na dugi rok mogao profitirati onaj tko podigne kredit u drugom kvartalu iduće godine i naprijed.
Zašto?
Obzirom da Europska središnja banka prati američki FED sa zakašnjenjem u potezima pola godine do 9 mjeseci - a u SAD je najavljeno kako neće biti daljnjeg povećanja ključnih kamatnih stopa, matematika je ovdje vrlo jednostavna.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
U svom čarteru ste sigurno barem jednom imali raspravu oko tendera. Nitko više nije bio siguran što se smije, a što ne. Koje je sigurno područje plovidbe, smije li prevoziti putnike i sl. Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe napokon rješava pitanje područja plovidbe tendera, ali donosi reda i u nekim drugim segmentima plovidbe.
Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.
U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.
Digitalni marketing u yacht čarter industriji nije pitanje trendova nego odgovornog poslovanja. U ovom članku Selma Ćubara razbija ključne zablude – od iluzije o online platformama do pogrešnog razumijevanja brenda i lojalnosti gosta. Jasno, konkretno i poticajno, ovaj tekst otvara prostor za konstruktivan razgovor među agentima, fleet operaterima i svima koji vjeruju da odnos s gostom nije trošak – nego temelj dugoročnog uspjeha.