Koji su ugovori primjenjivi u charter industriji, kakav je njihov sadržaj i na što konkretno trebate obratiti pažnju kako biste uskladili svoje poslovanje s pravilnom primjenom propisa, saznajte u ovom članku.
Tema ovog članka su ugovori u charter industriji.
Navedena materija uređena je Pomorskim zakonikom. Specijalni zakon koji uređuje materiju ugovora, a koji se primjenjuju u slučaju nepostojanja relevantne odredbe u Pomorskom zakoniku jest Zakon o obveznim odnosima.
Pravilnik o brodicama, čamcima i jahtama te Pravilnik o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu razrađuju odredbe Pomorskog zakonika koje se odnose na charter.
Tekst će se nastavno osvrnuti na problematiku sadržaja različitih vrsta charter ugovora, odnosno na problematiku različitih oblika ''crnog chartera'' koji se javljaju u praksi i otežavaju pravilnu primjenu pravih propisa.
Sudionici ugovornih odnosa u charter industriji su charter tvrtke, vlasnici plovila, agencije za posredovanje i krajnji korisnici usluga te je radi izbjegavanja neželjenih efekata potrebno kvalitetno obuhvatiti sve aspekte odnosa. Sadržaj ugovornih odredaba utječe i na vrstu porezne obveze.
Glavni zakonski pravni izvor ugovora o zakupu broda u našem pravnom sustavu je Pomorski zakonik.
Međutim, Pomorski zakonik nije jedini pravni izvor koji se primjenjuje na ugovor o zakupu broda. Naime, na pravna pitanja za koja ne postoji posebna odredba unutar Pomorskog zakonika, primijenit će se odredbe o zakupu sadržane u Zakonu o obveznim odnosima.
Pravilnikom o uvjetima za obavljanje djelatnosti iznajmljivanja plovila sa ili bez posade i pružanje usluge smještaja gostiju na plovilu propisuju se uvjeti i način obavljanja djelatnosti iznajmljivanja jahti ili brodica sa ili bez posade (charter) uključujući i pružanje usluge smještaja gostiju na jahti ili brodici (plovilu) u unutarnjim morskim vodama i teritorijalnom moru Republike Hrvatske.
Navedeni pravilnik daje definiciju pojmova, što je ujedno važna stavka ugovora koji se sklapaju:
Pravilnikom o brodicama, čamcima i jahtama uređuju se uvjeti za plovidbu, stavljanje na tržište i/ili uporabu rekreacijskih plovila, područja plovidbe, uvjeti i nadzor nad gradnjom jahti, brodica i čamaca, utvrđivanje sposobnosti za plovidbu jahti, brodica i čamaca, isprave jahti, brodica i čamaca, te nadzor nad provođenjem odredaba ovoga Pravilnika.
U charter industriji postoje različite vrste ugovora.
Ugovori, osim onih obligatornih odredaba, ostavljaju strankama na dispoziciju da svoje odnose urede kako žele.
Sukladno Pomorskom zakoniku ugovorom o zakupu brodu zakupodavatelj daje zakupoprimatelju brod na uporabu, uz plaćanje zakupnine, radi obavljanja plovidbene djelatnosti.
Ugovor o zakupu općenito je ugovor obveznog prava kojim se zakupodavatelj obvezuje predati zakupoprimatelju određenu stvar na korištenje, a on se obvezuje plaćati mu za to zakupninu.
Iz definicije ugovora o zakupu broda proizlazi kako su bitni elementi toga ugovora: brod kao objekt zakupa, uporaba broda u svrhu obavljanja plovidbene djelatnosti, zakupnina, trajanje ugovora.
U charter industriji to bi značilo da vlasnik plovila (fizička ili pravna osoba) daje plovilo u zakup charter tvrtci. Charter tvrtka preuzima na sebe charter management (brigu oko marketinga, organizacijskih i operativnih poslova, bookinga...).
Vlasnik ima pravo koristiti plovilo uz uvjet da plovilo nije prethodno rezervirano. Ovu stavku je potrebno u ugovoru dobro razraditi s obzirom da je nerijetko točka prijepora između zakupodavca (vlasnika) i zakupoprimca (charter kompanije).
Usluga chartera može se pružati izravno gostu ili preko agencije.
Agencija se pojavljuje kao pružatelj charter usluga u ulozi zastupnika/posrednika, pruža charter uslugu kao vlastitu uslugu ili uslugu koju obavlja u svoje ime, a pribavljena je od charter kompanije).
S pozicije pružatelja charter usluge u ulozi zastupnika/posrednika, u skladu s odredbama Zakona o obveznim odnosima, agencija koja posluje u svojstvu posrednika ili zastupnika za svoje usluge naplaćuje ugovorenu proviziju.
Agencija može charter uslugu pružati kao vlastitu tj. obavljati uslugu u svoje ime i za svoj račun, ako su s poreznog aspekta zadovoljeni sljedeći uvjeti: plovni objekt koji je uzet u najam mora biti kategoriziran kao plovni objekt za krstarenje i agencija je dužna prijaviti popis posade i putnika na plovnom objektu i predati zahtjev za dodjelu korisničkog prava rada u centralnoj bazi podataka. Tek po provedbi navedenih koraka agencija može pružiti uslugu chartera kao vlastitu uslugu (odnosno preuzeti ulogu charter kompanije).
Treća mogućnost je da agencija charter uslugu s uslugom smještaja obavlja u svoje ime, a da je ista nabavljena od drugog poreznog obveznika (charter kompanije koja je osigurala i profesionalnu posadu - skipera i sl.).
Jasan položaj agencije treba biti razvidan iz ugovora koji je sklopljen s poslovnim partnerom, bilo da je riječ o posredovanju/zastupanju, vlastitoj usluzi ili usluzi za koju je agencija dužna primijeniti poseban postupak oporezivanja. Jasan položaj agencije temelj je primjene poreznih pravila.
Osvrćući se pak na ugovore o pružanju usluge smještaja na plovilima možemo konstatirati da su takvi ugovori primjer tipskih obrazaca, odnosno u odnosu na krajnjeg korisnika jednostrani. Krajnji korisnik ih može samo potpisati dok na sadržaj takvog ugovora nema utjecaja. Takav ugovor predstvalja zapravo opće uvjete koji su krajnjem korisniku nametnuti.
Ugovori su odraz volje obiju strana i zato je važno da budu sastavljeni na zadovoljstvo svih.
Važno je nadalje da budu jasni s obzirom da zasnivanje ugovornih odnosa dovodi do raznih učinaka, između ostalih, do porezne obveze.
Ugovori su temelj zadovoljnog korištenja usluge i temelj kvalitetnog poslovanja (poslovne politike), pa je zato poželjno da isti budu stručno sastavljeni.
Zadovoljan klijent je ujedno i najprofitabilniji.
Svaki ugovor odražava specifičnu situaciju i iz tog razloga nije poželjno da tvrtke koriste obrasce ugovora drugih tvrtki.
Ukoliko imate konkretno pitanje vezano za ugovore u charteru slobodno nas kontaktirajte!
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Strategija nije samo plan – ona je smjer, vizija i dosljednost u provođenju odluka. Ipak, mnoge tvrtke upadaju u zamku kratkoročnih rješenja i improvizacije, što ih dugoročno vodi u kaos i stagnaciju. Saznajte kako je strategija evoluirala od antičke Grčke do suvremenih poslovnih modela - zašto su provjereni modeli strateškog planiranja, poput onih koje naglašava Andreja Fazlić, bitni za održiv rast? I kakvu ulogu u svemu tome igra organizacijska kultura.
Čarter industrija u Hrvatskoj izuzetno je konkurentna. Svaki čarter ili vlasnik flote bore se za pažnju potencijalnih gostiju, a klasični pristupi više nisu dovoljni. Oni koji razumiju što funkcionira u digitalnom marketingu, znaju i kako spojiti strategiju s očekivanjima modernih putnika. Donosimo vam nekoliko marketing trikova - konkretne taktike koje privlače prave goste i pretvaraju ih u zadovoljne klijente.
Većina čarter gostiju zna što može očekivati – preuzimanje broda, standardna oprema, unaprijed definirana ruta. No, upravo tu leži prilika. Prava personalizacija ne znači samo ispunjavanje želja, već otkrivanje potreba koje gosti ni sami nisu prepoznali. Mali, nenametljivi detalji mogu stvoriti osjećaj ekskluzivnosti, čak i kod onih koji su već prošli desetke plovidbi. Kako se istaknuti u industriji u kojoj svi nude sličnu uslugu? Otkrijte kako se istaknuti personalizacijom koja ne djeluje forsirano, već kao prirodan nastavak očekivanja gostiju.
Ne trebate biti najveći kako biste bili najbolji. Male čarter tvrtke imaju fleksibilnost i osobni pristup koji velike tvrtke često ne mogu ponuditi. Da, velike flote dominiraju tržištem, ali male čarter tvrtke imaju svoje adute. Saznajte kako pametnom strategijom i učinkovitim marketingom uspješno konkurirati.