Na pragu smo rekordne turističke sezone, koja je nadmašila sva očekivanja u cijelom turističkom sektoru, pa tako i u čarterima. No, kakav je profil gostiju koji su ušli u Lijepu našu te koji su gosti “najjači”?
Hrvatska turistička zajednica mjesečno objavljuje informacije o tijeku sezone s kojima je većina nas upoznata. U praksi se ove statistike inače koriste u medijima, kako bi javnost redovno bila obaviještena o tijeku sezone u hrvatskom turizmu.
No, u svijetu medija bitno je donijeti vijest drugačiju od drugih te je časopis Forbes u svibnju objavio izrazito lošu prognozu za sezonu 2022. koja je sada već skoro i iza nas. Ponovili su činjenice koje svi u hrvatskom turizmu, pa i čarteru već znamo – kako se slika turizma promijenila te kako su gosti počeli gledati na putovanja sasvim drugačije.
Naveli su i to kako je putovanje manje nepredvidljivo, odnosno kako ljudi više i bolje planiraju svoje odmore te kako će usluga u turističkim djelatnostima biti na osjetno nižoj razini. Uz to kako će turisti plaćati više, a dobivati manje, objavili su i upozorenje o većim mogućnostima prevara na putovanjima i na samom odmoru.
Svoj su članak, kao i upozorenja temeljili na manjku radne snage, manjku sirovina, poremećajima u opskrbnim lancima. Spominjali su i ogromne gužve, koje kao inače do sada valjda nisu postojale. Dakle njihove prognoze za sezonu su bile poprilično loše i na granici apokaliptičnih, a istina je na kraju bila sasvim drugačija.
U otprilike to isto vrijeme kad je Forbes objavio svoj članak pun upozorenja, UNWTO je naveo kako je turizam u porastu diljem svijeta te kako se obnavlja i ponovno postaje ono što je bio prije početka pandemije.
Kako je proljeće 2022. započelo bez restrikcija, već su se tada počeli obarali rekordi turističkih brojki iz 2019. g. u većini turističkih destinacija. I dok su iznajmljivači u privatnim smještajima, hotelima i kampovima zadovoljno trljali ruke, nas je zanimao broj turista u hrvatskoj u nautičkom sektoru.
Sezona je pri kraju, ušli smo u post sezonu i ostaje nam samo rezimirati kako je ova popularno već nazvana “rekordna sezona” prošla.
Statistika Hrvatske turističke zajednice navodi kako je do kraja kolovoza Hrvatsku kao destinaciju za odmor odabralo 15.024,644 što stranih što domaćih turista. Sa više od 15 milijuna gostiju, ova je sezona bolja i od prošle sezone. Za sada su oboreni rekordi i iz najbolje sezone ikada zabilježene, famozne 2019. godine.
Iako je na samom početku godine bilo je neizvjesno kako će proteći ova sezona, statistike su vrlo rano počele pokazivati kako bi zaista mogla biti rekordna. I bila je. Broj turista koji su ušli u Lijepu našu nadmašio je sva očekivanja.
Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture u svom izvještaju do kraja srpnja navodi kako je u HR ostvareno 318,481 dolazaka čarter gostiju, sa ukupno 1.955,813 noćenja.
Navode i podatke kako je do kraja kolovoza ove godine bilo aktivno 3,606 brodica do 15m, 50 motornih jahti od 15m pa preko 20m te 559 jedrilica od 15 do preko 20 metara. Što bi značilo kao je u našim čarterima ukupno raspoloživo 4215 plovila, u 953 aktivnih čarter tvrtki.
Statistika MMPI-a kaže i to kako je svih tih 4215 plovila ostvarilo ukupno 61,602 najma do kraja kolovoza ove godine.
Očito je kako se čarterima u konačnici smiješi najuspješnija sezona ikada, što bi značilo kako je hrvatski čarter i dalje postojan. Ako je broj turista u Hrvatskoj pokazatelj, a sigurno jest, Hrvatska i dalje ostaje najpoželjnija turistička destinacija.
Nekih je turista u Hrvatskoj više nego drugih, a Nijemaca najviše i to je tako već dugi niz godina. Više od dva milijuna i 700 tisuća njemačkih državljana odabralo je Hrvatsku kao svoju destinaciju za odmor, do kraja kolovoza tekuće godine prema izvještaju HTZ.
Prema izvještaju MMPI-a, Njemački turisti su najbrojniji i u čarteru, sa ukupno 46,113 dolazaka te ostvarenih 314,226 noćenja od početka godine pa do kraja srpnja.
Iako Nijemci mahom slove kao točan, fin i kulturan narod, s njima ste kao s gostima možda imali malčice drugačija iskustva.
Možda ste primijetili kako je iz godine u godinu sve više komentara na Njemačke turiste i njihovo ponašanje, i to ne samo kod nas nego u svim destinacijama koje posjećuju. U čarteru su osobito poznati kao gosti koji misle kako sve znaju i čim stupe nogom na jahtu, počinju problemi i razne nepredviđene situacije.
Nijemci su statistički najbrojniji gosti, ali su na žalost iskustvo pokazuje kao nisu i najbolji. Na glasu su kao gosti koji vrlo dobro znaju kako djelatnika izbaciti iz takta. Njemački su gosti mahom poznati i po svojim pritužbama, a u čarteru su poznati kao glavni majstori za obezvređivanje štete koju su napravili te po izjavama kao što su “es war so”.
Iako su na glasu kao veliki putnici, putovanje je nekako u njihovoj osnovnoj kulturi življenja, poznati su i po konstantnom prigovaranju te po tome što stalno pokušavaju sniziti cijene smještaja ili iskamčiti popust.
No, prije nego ispadne kako su Nijemci najgori mogući gosti sa najgorim manirima koji postoje, imajmo na umu kao su baš ti isti Nijemci vlastitim snagama, ostvarili 22.84% od ukupnih noćenja do kraja kolovoza ove godine. Što nije mala stvar ako ćemo biti iskreni. Mogu i Španjolci i svi ostali prigovarati Nijemcima o njihovom ponašanju, ali ostaju naši najvjerniji gosti.
Sveučilište Cornell iz SAD-a nedavno je objavilo studiju u kojoj donosi informacije o ponašanju ljudi u turizmu, odnosno o profilima gostiju nakon pandemije i kroz svjetsku krizu.
Kažu kao se sve više ljudi okreću prikupljanju iskustava, a sve manje konzumerizmu. Njihovo istraživanje navodi i kako je većina njihovih ispitanika izjavila kako će vjerojatnije odabrati putovanje ili neko iskustvo u kojem će naučiti novu vještinu.
Ljudi uvelike traže iskustva kojima će obogatiti svoje postojanje, naučiti nešto novo i steći uspomene, koje stavljaju kao prioritetne. Sve više ljudi navodi kako im je važnije prikupljanje iskustava od ovozemaljskih stvari, kao što su primjerice preuređivanje kuhinje ili kupnja novog auta.
Kao primjer navode kako su ljudima dostupne stvari i kako nije problem natjecati se sa drugima u onome što tko posjeduje u svom domu ili koji automobil vozi. Ali iako mnogo ljudi može ljetovati na istoj destinaciju i uz iste uvjete i uz iste djelatnike koji ih uslužuju, njihovo iskustvo i viđenje stvari ostaje samo na njima, ovisi o njima osobno. I zato zapravo svako putovanje može biti jedinstveno, osobito ako se kreira prema individualnim potrebama gosta.
Jedinstveno osobno iskustvo već je nekoliko godina na vrhu liste usluga koje gosti preferiraju. Ali kakvu korist ima hrvatski turizam od ovog rastućeg trenda? Personalizacija iskustava može biti itekako profitabilna, ako se gosti sve više okreću gomilanju iskustava i odlučuju se za putovanja povrh ičega drugog.
Dakle, ako turizam prosperira od drugačije usluge nego što je bila do sada, onda se čarteri definitivno mogu nadati uzlaznoj putanji u svom poslovanju. Čarteri nude jedinstvenu vrstu odmora, jedinstveno iskustvo za svakoga. Po ovim podacima ispada kako su čarteri već neko vrijeme korak ispred svih. Možda i jesu, jer su gosti u čarteru oduvijek bili i bit će drugačija vrsta gostiju.
Za kraj ćemo dodati i zanimljiv podatak kako je najbrže rastuća grana turizma - volonturizam. To je ona vrsta turizma u kojoj turisti mogu sudjelovati u kvalitetnim projektima, pomoći ljudima ili naučiti neku novu vještinu, dakle spoj volontiranja i turizma.
Za profesionalce u nautičkom turizmu možda je važniji podatak kako je luksuzni turizam u konstantnom rastu, te je taj profil gostiju uvijek u potrazi za novim personaliziranim iskustvima.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.
Svaka čarter tvrtka mora koordinirati između gostiju, plovila, vlasnika i zaposlenika - i to uspješno, zar ne? U isto vrijeme se sve radne operacije moraju neometano odvijati. I kako onda sebi i svom poslovanju olakšati rad i pojednostaviti dnevne zadatke? Na našem webinaru ćete otkriti sve o tome kako uz pravu sveobuhvatnu aplikaciju za čarter management koja će ne samo unaprijediti, nego i preoblikovati vaše poslovanje. Registrirajte se i saznajte kako transformirati svoje poslovanje!
Društvene mreže se stalno razvijaju, s novim trendovima, taktikama i nadogradnjama platformi koja vas konstanto zasipaju sa svih strana. Uz sve te promjene, lako je podleći dezinformacijama ili zastarjelim savjetima. Međutim, jedna od najvrjednijih vještina za dugoročni uspjeh na društvenim mrežama je naučiti razlikovati činjenice od fikcije.
Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.