Jeste li vi i vaši zaposlenici spremni nositi se sa situacijama kada gost nije zadovoljan vašom uslugom? Za to čak postoje i edukacije. Trebate znati - moguće je profesionalno upravljati i sa primjedbama.
Kad pričam s klijentima, često se žale da zaposlenici ne znaju kako odgovoriti ili kako se ponašati kad gost ima primjedbu ili kritiku. Iz tog razloga se ponekad potpuno bezazlena primjedba gosta pretvori u velik problem.
Baš šteta jer se dobar broj situacija može riješiti samo ako znamo kako se ponašati u tom trenutku.
Pri spomenutim interakcijama s klijentima primijetila sam sljedeće scenarije:
Postoji popularan citat na engleskom:
„Common sense is not common for everyone.“
(Moj slobodan prijevod: Zdrav razum nije svima zajednički.)
Tu se često ljudi nasmiju. I ja sam se u prošlosti nasmijala, da budem iskrena. No, sad ne vidim razloga za smijeh.
Jer ne shvaćamo svi stvari na isti način i ne gledamo svijet istim očima.
Kao NLP trener, izrazit ću se i jezikom NLP-a: „Nemamo svi istu mapu.“
Razumijevanje svijeta nam je svima drugačije.
Dakle, nešto što je zdrav razum za mene odnosno „common“, ne mora biti i za vas, ono što je zdrav razum za vas, ne mora biti i za vaše zaposlenike.
Ipak, razumijem svoje klijente.
Kao osoba koja je karijeru izgradila u hospitality industriji, moram priznati da i sama imam izazov razumjeti kako osobi koja radi s ljudima nije prirodno barem nasmiješiti se i biti ljubazan.
Jer često bi se situacije s gostima ili kupcima mogle riješiti ljubaznošću, razumijevanjem i lijepom riječi.
No eto – nije.
I što sada?
Naučite ih vi kako upravljati primjedbom.
Čujem vas, vidim i osjećam da sada govorite ili mislite: „Pa nemam ja vremena za pripremu edukacija i treninga, a kamoli vremena održati ih!“
I to razumijem.
Sezona je pred vratima, pripreme su u tijeku, vjerojatno ste još i u potrazi za osobljem, a dan ima samo 24 sata.
Imam dobre vijesti.
Ne morate vi sve sami odraditi.
Kao što niste sami napravili svoj brod, niti proizveli vino i pivo koje se na njemu poslužuje, ne kuhate sami nego imate glavnog kuhara na brodu, tako postoje profesionalci koji vaš tim mogu istrenirati kako upravljati primjedbama gostiju na brodu ili u marini. Uz to će implementirati service mindset u vašu organizaciju ili ga samo osvijestiti, ovisno o potrebi.
Kad je osoblje odlično educirano i osviješteno o važnosti kulture uslužnosti, tada će od nezadovoljnih gostiju koji se žale učiniti sretne, a često i oduševljene goste koji će postati najbolji ambasadori vaše kompanije.
Tko su i što rade ambasadori?
Ambasadori su vaši gosti koji su se zaljubili u vašu kompaniju te vas svima preporučuju, vraćaju vam se i postaju vaši stalni i lojalni gosti. Čak i da pronađu istu, jeftiniju uslugu, oni bi ostali vjerni vašem biznisu i kompaniji. Njihove oduševljene preporuke donose vam nove klijente koji već unaprijed imaju pozitivno mišljenje o vama jer su im ga prenijeli njihovi prijatelji – vaši ambasadori.
Često se događa da dobijete vjernog ambasadora baš nakon uspješno riješene žalbe gosta. Razlog tome je što je gost, nakon odličnog načina na koji ste riješili pritužbu, vidio i iskusio da vi preuzimate odgovornost za pogreške (ili se ste se potrudili pomoći i ako nije bila vaša greška) i da na vas može računati i kad stvari ne idu glatko.
I tu ste ga pridobili i osvojili da postane vaš lojalan gost.
Napomena: lojalnost ima vrijeme trajanja. Gostovo povjerenje morate zadržati odličnom kvalitetom usluge, u suprotnom gubite gosta bez obzira na to što je bio lojalan. Ipak, lojalan gost će vam oprostiti manje propuste, no ne ako se ponavljaju više puta.
Važno je da svi u timu znaju kako upravljati primjedbama.
Čemu to?
Jeste li imali situaciju kad ste u nekoj kompaniji nešto pitali ili htjeli riješiti problem, pa ste za odgovor dobili: „Ja to ne radim, odite kod kolege.“ / „Odite u drugi ured.“ / „Za to je odgovorna druga smjena.“
Kako ste se osjećali? Što ste mislili o toj organizaciji?
Eto zato.
Prema istraživanju platforme Salesforce, 83 % potrošača je reklo da očekuje kako će kompleksan problem riješiti razgovorom sa samo jednom osobom.
(Izvor: Istraživanje platforme Salesforce, Listopad 2020. N= 12000 u 26 država globalno.)
Drugim riječima, potrošači u raznim industrijama su rekli da ne vole kad ih u kompaniji u kojoj su doživjeli negativno iskustvo i žele riješiti problem šalju od jedne osobe do druge ili od jednog ureda do drugog ili ih telefonski prespajaju s drugom osobom.
Prema istom istraživanju, 83 % potrošača je izjavilo da je zbog pozitivnog iskustva s kompanijom (positive customer service experience) vjerojatnije da će opet kupovati od njih.
Posljedice neriješene pritužbe, pokušaja rješavanja na neadekvatan način ili nereagiranja na pritužbu su gubitak gosta i loše recenzije. Zbog loših recenzija ćete osim jednog gosta (ili grupe gostiju) izgubiti i potencijalne goste, koji su nakon čitanja istih odlučiti kupiti uslugu od nekog drugog umjesto od vas.
A u današnje vrijeme lošu recenziju može pročitati cijeli svijet.
Prema istraživanjima puno se više priča o lošim nego o pozitivnim iskustvima: 95 % ljudi koji su doživjeli negativno iskustvo će o tome pričati drugima, a 54 % njih će o tome pričati više od pet puta.
(Izvor: Zendesk istraživanje koje se odnosi na call centre, n=1044)
Sigurno i sami znate da zbog loše reklame dolazi do smanjenja (ili gubitka) dobre reputacije kompanije, što posljedično nosi i gubitak prihoda.
A sve zbog neznanja o upravljanju primjedbama ili možda nemara čiji je rezultat neprofesionalno postupanje žalbom gostiju.
Sad znate da imate izbor. Sami educirati osoblje ili pozvati pomoć vanjskog profesionalnog trenera.
Ako ipak imate vremena i odlučili ste to sami odraditi, evo kako.
Najprije bi bilo dobro prihvatiti određeni način razmišljanja koji će vam pomoći pri rješavanju žalbe.
Kako u članku nije moguće ući u dubinu teme kao na radionicama, spomenut ću jednu, iznimno važnu činjenicu:
Smatrajte žalbu prilikom da ispravite pogrešku i da popravite kvalitetu svoje usluge.
Ako vam to zvuči čudno, obratite pažnju na sljedeće podatke istraživanja:
Samo se 1 od 26 potrošača žali na licu mjesta gdje je doživio negativno iskustvo.
(Izvor: Navedeno u članku prema godišnjem istraživanju Esteban Kolsky, customer strategies and researcher – 2017.)
Ostali koji se nisu žalili direktno vama, drugima će pričati o svom negativnom iskustvu, a da vi niti ne znate da su bili nezadovoljni.
OK, sada znate korist odlično riješene primjedbe, posljedice neriješene ili loše riješene primjedbe i imate način razmišljanja za pristupanje žalbi.
Spremni ste za korake upravljanja pritužbom:
Dobro bi bilo krenuti s pripremama i educiranjem osoblja odmah, a u svakom slučaju prije sezone, umjesto čekati da su gosti i gužve tu, a osoblje umorno.
Shep Hyken, poznati stručnjak u customer serviceu, je rekao:
„Kupac koji se žali može biti vaša najbolja prilika da pokažete koliko ste dobri... i da od njega stvorite kupca evangelistu (ambasadora).“
Želim vam sezonu sa što manje pritužbi, a ako se poneka i dogodi, sigurna sam da će vam ovaj tekst biti od koristi.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.
Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.
Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?
Jeste li ikada razmišljali o tome kako vas ljudi pronalaze? Znate li što je to lokalni SEO? Znate li i koliko je važan? Dajemo vam odgovor na to pitanje, kao i smjernice kako da uvijek ostanete relevantni. Barem na lokalnoj razini.