Koliko ima žena na rukovodećim pozicijama u čarteru?


Slavimo Međunarodni dan žena, te ćemo se osvrnuti na žene zaposlene u hrvatskom čarteru. Usput, zar danas nije idealan dan kada možete čestitati na trudu i izraziti potporu svojoj čarter kolegici. Ili čak poduzeti konkretne korake na razini uprave – unaprijediti ženu na bolje radno mjesto? Ili joj dati plaću koju zaslužuje?

Čarter industrija u Hrvatskoj, bez obzira na sve epitete kojima se okružila, kao najveća, najjača i najbrže rastuća flota na Mediteranu – ipak ima nedostataka
 
Jedan od njih je i rodna ravnopravnost, koja bi u osnovi značila kako svi imaju (ili bi trebali imati) jednake šanse za ostvarivanje svojih potencijala, bez obzira na spol. To uključuje jednak pristup obrazovanju, radu, zdravstvenoj zaštiti, kao i jednaku zastupljenost u politici, ekonomiji i društvu.  
 
Usprkos svom bogatstvu koje Hrvatska nudi kao neizostavna nautička destinacija, čarter industrija nije uravnotežena.  
 
Statistike kažu kako samo 8% žena aktivno radi u čarter sektoru, bilo kao skiperi ili hostese ili čistačice. 
 
A kako danas obilježavamo Međunarodni dan žena, slobodni smo spomenuti više temu zastupljenosti, odnosno nezastupljenosti žena na vodećim mjestima.  
 
Još je manji (i porazniji) podatak kao je od tih 8%, tek 5% žena koje su u hrvatskom čarteru na rukovodećim pozicijama
 
Dakle žene su raritet, endemi i kuriozitet na odgovornim i odlučujućim pozicijama u hrvatskom čarteru.  
  
Ovaj uvid u stanje stvari nam definitivno daje temu o kojoj trebamo dobro promisliti. Potrebne su promjene.  
 
I uz ovo saznanje kako su potrebne promjene, na današnji datum koji obilježava snagu i upornost svih zaposlenih žena - želimo odati posebno priznanje svim ženama u čarteru, pogotovo onima na rukovodećim pozicijama. 
 

Žene u hrvatskom čarteru - bitnije od statističkih podataka  

Važnost prisutnosti žena u hrvatskom čarteru nadilazi puke brojke i statistike, koliko god one male bile.  
 
Prisutnost žena u čarteru nije samo pitanje pravednosti, već može imati i praktične prednosti. 
 
Te prednosti uključuju i širi raspon perspektiva i ideja. Ideje dovode do kreiranja novih, svježih ideja, a one pak posljedično vode do poboljšanja usluga.  
 
Nije li baš to cilj? Vrhunska usluga u hrvatskom čarteru. 
 
Isto tako tvrtke koje promiču raznolikost često su privlačnije i klijentima i potencijalnim zaposlenicima. Gledano sa poslovne strane, jedno je od rješenja za poticanje rasta i uspjeha na ovom konkurentnom tržištu. 
 
Što je ta raznolikost nego osiguranje za očuvanje svake industrije, pa tako i hrvatskog čartera, koji je često “usidren” duboko u tradiciji i uvriježenim načinima rada
 
Važnost žena u čarter industriji je višestruka, i ovdje ne govorimo samo o skipericama i hostesama ili ženama koje se brinu za čistoću plovila, kao što je to inače slučaj. 
 
Žene koje su preuzele kormilo u čarter tvrtkama i rade na vodećim radnim pozicijama, čine čitavu čarter industriju jačom i otpornijom
 
Stoga, zastupljenost žena u hrvatskom čarteru nije samo pitanje ravnopravnosti - to je imperativ za razvoj i dugoročni uspjeh. 
 

 

Prepreke na putu ženama u čarter industriji 

Biti na rukovodećoj poziciji je izazov za svakoga, a za žene posebno. Žene se susreću sa nizom prepreka na koje drugi možda ni ne nailaze. 
 
Žene u svom radnom okruženju, često ne nailaze na fleksibilnost koja bi omogućila usklađivanje profesionalnih i privatnih obveza.  
 

“Očekujemo da žene rade kao da nemaju djece i odgajaju djecu kao da ne rade.” 
 

Jedna od najvidljivijih prepreka su stereotipi koji postavljaju nepotrebne granice, i sugestije kako su određene uloge ili sektori 'rezervirani' za muškarce.  
 
Pretpostavka je i kako su žene manje sposobne za upravljanje velikim timovima ili donošenje teških poslovnih odluka. 
  
Problem je i ograničen pristup mentorstvu, potpori i vidljivosti. U ovoj industriji, žene teško pronalaze svoje mjesto pod suncem. Često su razlog postojeće predrasude ili “ekskluzivnost” pojedinih grupa u branši. 
  
Ni radno okruženje nije uvijek poticajno za žene, osobito za one na vodećim pozicijama. Organizacijska kultura u nas većinom favorizira muške pristupe vodstvu, zbog nekih svojih zastarjelih mišljenja ili navika.  
 
I Hrvatska se, kao i ostatak modernog svijeta, susreće sa paradoksom - žene su za iste uslove i iste radne pozicije, plaćene manje od muškaraca.  
 
S obzirom kako smo svi svjesni da je vrijednost žena umanjena, a njihova uloga je uvijek manja od uloge muškaraca - nije li vrijeme za promjene? 
  
Može li baš nautika i čarter biti ona industrija koja će pokrenuti tu promjenu?  
 

Uspješne priče - žene koje “plove” u nautičkom i čarter sektoru 

Koliko god mi htjeli ili ne htjeli priznati tu činjenicu, u nautici i čarteru rukovodeće pozicije su većinom rezervirane za muškarce. 
 
Ipak, postoje žene koje su uspjele probiti “stakleni strop” i postati pravi primjeri liderstva u čarter industriji.  
 
Te uspješne žene nisu samo preuzele kormilo u svoje ruke, već su i ucrtale rutu za buduće generacije žena koje teže istim ciljevima. 
 
Neke žene u hrvatskom čarteru su na poziciju direktora došle počevši od samog početka, kao hostesa na jahti ili slično. Korak po korak, kroz neumoran rad, danas su vlasnice ili direktorice čarter tvrtki. Njihov put do vrha je inspiracija svim ženama i dokaz kako su ciljevi dostižni, bez obzira na prepreke.  
   
Znamo pojedine žene koje su u najgore doba pandemije odlučile osnovati čarter agenciju, sa nekim novim pristupom na tržištu. Izazovi s kojima su se susretale nisu uključivale samo pronalazak investitora ili probijanje na konkurentom tržištu. To su mahom bile predrasude kao: “Vidi, žena u čarteru”.  
 
Znamo i direktorice i voditeljice pomorskih učilišta koje su neumorne u svom nastojanju da približe edukaciju u nautici svima, a osobito mladima
 
Sve ove žene, skupa sa svojim kolegicama, svojim trudom i zalaganjem neumorno rade na tome da se čuje glas o našem čarteru, o ljepotama naše zemlje te da se pripreme i educiraju nove generacije koje dolaze. 
 
I iako će žene u čarteru reći kako su naišle na potporu svojih kolega, isto moramo postaviti pitanje - zašto je tako mali broj žena u čarteru u Hrvatskoj?  

 

Koraci prema promjeni u hrvatskoj nautici i čarteru 

Svaka promjena dolazi polako.  
A kako bi se povećala zastupljenosti žena na rukovodećim pozicijama u čarter industriji, važno je kreirati strukturu i započeti korake koji će omogućiti ravnopravnije sudjelovanje.  
 
Prvi korak mogao bi biti razvoj programa mentorstva koji bi ženama omogućio pristup iskustvima i znanjima uspješnih lidera u industriji.  
Na primjer, organiziranje susreta i panela gdje bi iskusni profesionalci dijelili svoje priče i savjete. 
 
Nužne su i promjene u politici zapošljavanja. Čarter tvrtke bi trebale razviti transparentne postupke zapošljavanja, eliminirati nesvjesne predrasude i ne odvraćati potencijalne kandidatkinje. 
  
Svaka tvrtka, pa tako i one koje se bave nautikom i čarterom, mogu i moraju kreirati okruženje koje promiče ravnopravnost spolova na radnom mjestu.  
 
Jednako tako trebalo bi se raditi i na poticanju žena na istupanje i preuzimanje vodećih uloga, doprinoseći time bogatijoj i raznolikijoj poslovnoj kulturi. 
  
I dok nam je nova čarter sezona gotovo pred vratima, jasna nam je činjenica - došao je i trenutak za preuzimanje odgovornosti. 
 
Čitava čarter industrija bi trebala početi stvarati inkluzivniji radni prostor.  
  
Uspješe žene u čarteru (svih onih 8%) inspiracija su svima, ali nas jednako tako podsjećaju i kako je put do cilja još dug. 
 
Cilj bi značio reformu unutarnje politike, bolje programe mentorstva, i otvaranje vrata mrežama podrške koje će svim ženama olakšati ove profesionalne izazove. 
 
I posebno danas, na Međunarodni dan žena - trebamo biti svjesni kako se čarter industrija zajedničkim snagama može transformirati u sektor koji slavi raznolikost, i prosperira zbog nje.  

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Od iluzije transformacije do realnosti razvoja
Od iluzije transformacije do realnosti razvoja

Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.

Webinar – Nautilus: Sveobuhvatno rješenje za upravljanje charter flotom
Webinar – Nautilus: Sveobuhvatno rješenje za upravljanje charter flotom

Svaka čarter tvrtka mora koordinirati između gostiju, plovila, vlasnika i zaposlenika - i to uspješno, zar ne? U isto vrijeme se sve radne operacije moraju neometano odvijati. I kako onda sebi i svom poslovanju olakšati rad i pojednostaviti dnevne zadatke? Na našem webinaru ćete otkriti sve o tome kako uz pravu sveobuhvatnu aplikaciju za čarter management koja će ne samo unaprijediti, nego i preoblikovati vaše poslovanje. Registrirajte se i saznajte kako transformirati svoje poslovanje!

11 mitova o društvenim mrežama (razotkriveno)
11 mitova o društvenim mrežama (razotkriveno)

Društvene mreže se stalno razvijaju, s novim trendovima, taktikama i nadogradnjama platformi koja vas konstanto zasipaju sa svih strana. Uz sve te promjene, lako je podleći dezinformacijama ili zastarjelim savjetima. Međutim, jedna od najvrjednijih vještina za dugoročni uspjeh na društvenim mrežama je naučiti razlikovati činjenice od fikcije.

Sunčana Hrvatska - hoćemo li napokon iskoristiti pun potencijal solarne energije?
Sunčana Hrvatska - hoćemo li napokon iskoristiti pun potencijal solarne energije?

Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.