Većina je flote u Hrvatskoj bareboat čarter - plovila koja se iznajmljuju bez posade, a gosti sami upravljaju njima. Ipak, sve se više može primijetiti trend rasta broja ponuda najma brodova s posadom. Na plovilima s posadom gostima je “jedini posao” uživati i odmarati dok članovi posade ispunjavaju većinu njihovih potreba. Tko je posada u čarteru i s kakvim se izazovima susreću na svom poslu?
O kvaliteti angažmana posade na plovilima za najam - skiperi, hostese, kuhari - ovisit će cjelokupni dojam čarter tvrtke za koju rade. Oni su u direktnoj komunikaciji s gostima i u konačnici, posada predstavlja čitavu čarter industriju gostima.
Pitanje posade u hrvatskom čarteru je iz sezone u sezone “goruće” pitanje - posade uvijek nedostaje, a osobito kvalitetne i educirane posade.
No, koje su kvalifikacije potrebne za svaku ulogu na plovilu, gdje pronaći kvalitetnu posadu i gdje posada može pronaći posao u čarteru?
I na kraju, saznajmo kakve izazove posada u čarteru može očekivati na radnom mjestu.
U hrvatskom turizmu, uključujući i nautički turizam, već neko vrijeme postoji manjak radne snage. Kao uzrok ovog problema najčešće možemo navesti sezonalnost, koja je tipična za ovaj sektor.
Ljudi koji traže sigurno i stalno zaposlenje, izbjegavaju ovakva radna mjesta, koja su zapravo privremena i ovise o duljini razdoblja u kojem ima gostiju.
Stupanj sezonalnosti nije svugdje isti. Ovisi i o turističkoj ponudi koja se pruža na određenoj destinaciji.
Tvrtke koje pronađu adekvatno rješenje za suzbijanje sezonalnosti mogu maksimalno produžiti sezonu. Mogu čak i povećati atraktivnost destinacija tijekom cijele godine, tako da to nije unaprijed izgubljena bitka za one zainteresirane za poslove u čarteru.
Mediteranske zemlje, pa tako i Hrvatska, imaju mnogo toga za ponuditi u vidu kulturne i povijesne baštine. Stoga je i krajnje vrijeme da izađemo iz ustaljenog obrasca kako je turistima dovoljno samo sunce i more.
Rješavanje problema sezonalnosti jedan je od strateških ciljeva hrvatskog turizma, a može se postići poboljšanjem postojećih turističkih proizvoda. Jednako tako se može postići i razvojem novih i inovativnih proizvoda.
Takve kreativne ponude, koje bi gostima omogućile kvalitetno i sadržajno turističko iskustvo, privući će ih na jadransku obalu i izvan glavne turističke sezone.
A gdje ima gostiju, ima i radnih mjesta...
Najvažniji član posade, za one goste koji ne znaju samostalno ploviti, svakako je – skiper.
Zadatak svakog skipera je, ukratko, upravljati plovilom i paziti na njegove putnike.
Skiper je osoba na brodu koja na sebe preuzima najveću odgovornost tijekom plovidbe.
O njegovoj sposobnosti i pozornosti ovisi sigurnost kako putnika, tako i samog broda.
Ako se dogodi situacija u kojoj čarter kompanija iz nekog razloga izgubi brod, skiper je taj koji se poziva na odgovornost.
Stoga je izuzetno važno dobro proučiti i savladati kvalifikacije potrebne za posao skipera te svakako paziti na kakve uvjete se pristaje u ugovoru o čarteru.
Što se tiče konkretnih primjera, za posao skipera poželjne su sljedeće kvalifikacije:
Upućenost u osnove čarter poslovanja - što skiper ima više znanja o industriji nautičkog turizma, to je poželjniji kandidat za taj posao. Od skipera se očekuje poznavanje vrsta plovila i njihovih karakteristika, upoznatost s organizacijskom strukturom čartera i check in/check out procedurama, znati provjeriti dokumentaciju broda i napraviti popis posade.
Poznavanje mehanike i elektronike broda - osim upoznatosti s elektroničkim uređajima i ostalim dijelovima upravljačkog sustava, skiper treba znati sve ostale detalje upravljanja brodom i njegovom održavanju poput korištenja sidra, jedara, sustava pitke i otpadne vode, poliranja itd.
Mornarske vještine - pod mornarske vještine podrazumijeva se prvenstveno znanje manevriranja, poznavanje vanjskih uvjeta (vjetar, valovi, struje), rukovanje konopima i poznavanje čvorova, vezanje plovila i osiguranje plovila itd.
Poznavanje sigurnosti na plovilu - skiper gostima predstavlja osobu koja je sposobna pobrinuti se za njih u slučaju neočekivane opasnosti. Tako se od skipera očekuje znanje o pojasevima i prslucima za spašavanje, sredstvima za gašenje požara i brodicama za spašavanje. Skiper treba znati i prvu pomoć, komunicirati radiom te poznavati značenje signalnog kodeksa.
Poznavanje područja na kojem se plovi - skiper postaje nezamjenjiv kad je dobro upoznat s posebnim rutama za plovidbu te zna gdje se nalaze npr. skrivene uvale koje će oduševiti goste. Isto tako korisno je kad je skiper educiran o kulturnoj baštini destinacija na koje vodi goste pri čemu im može poslužiti kao neprocjenjiv vodič te im dati i više od onoga što su očekivali dobiti na odmoru.
Poznavanje više stranih jezika - mislimo kako ne moramo dodatno pojašnjavati zašto je u turizmu poznavanje što više stranih jezika iznimno poželjna vještina!
Komunikativnost i strpljivost - skiperi su komuniciraju direktno s gostima u čarteru, i zato su njihove komunikacijske vještine itekako važne kako bi održali visoku razinu sigurnosti, ali i zadovoljstva gostiju.
Briga i zaštita morskog okoliša - i na kraju, osim brige za plovilo i goste na njemu, skiper treba voditi računa i o morskom okolišu. Treba voditi brigu o sprečavanju onečišćenja, bila ona manja ili veća te znati što učiniti ako se ipak dogode.
Hostesa na brodu odgovarala bi po svojim dužnostima otprilike stjuardesi u avionu.
Uloga hostese je dočekati goste, dati im osnovne upute za sigurnost i ugodnu plovidbu te osigurati njihovu udobnost tijekom boravka na brodu.
Neki uobičajeni poslovi koje hostese obavljaju na brodovima su:
Hostesa ne treba gostima biti na raspolaganju 24/7 te ih zabavljati i čuvati im djecu, ali poželjno je da se gosti s njom osjećaju zbrinuto i ugodno.
Kvalitetna domaćica na brodu treba imati što bolje razvijene i ove vještine i kvalifikacije:
A hostese dodatnom obukom i usavršavanjem vrlo lako mogu postati i...
U nautičkom turizmu biti kuhar na jahti predstavlja prestižan posao iz snova. Ujedno je gostima, kuhar jedan od najcjenjenijih članova posade.
Kuhari su sposobni svojim umijećem, u granicama budžeta i prostora koje imaju na raspolaganju pripremati jednostavna, ali kvalitetna jela za goste. Time zaokružuju njihov odmor te im daju dodatan izvor užitka i priliku za zbližavanje s prijateljima i članovima obitelji oko zajedničke trpeze.
Biti kuhar na brodu izazovnije je nego u restoranu ili hotelu – na brodu sve ovisi o kuharu i sam snosi potpunu odgovornost za obroke gostiju.
Treba se snaći s onim što ima, u vrlo malom prostoru s ograničenim alatima, bez dodatne pomoći. Za postići sve ovo navedeno, mora znati vrlo dobro planirati i tempirati sve od pripreme do posluživanja obroka.
S druge strane, posao kuhara u čarteru donosi mobilnost, boravak na moru i svježem zraku te priliku za skupljanje poslovnih ili privatnih kontakata.
Iako je Hrvatska jedna od najboljih nautičkih destinacija na svijetu, još uvijek postoji manjak članova posade u čarteru.
Obrazovani i kvalitetni radnici su oni koji povećavaju zadovoljstvo gostiju i uspjeh čarter kompanija za koje rade, a time i popularnost nautičkog turizma u Hrvatskoj općenito.
Seazone je platforma kojoj je jedna od namjena i transformacija zapošljavanja u nautičkoj industriji, jer pruža jednostavno rješenje za povezivanje čarter tvrtki i posade.
Kroz svoju platformu, Seazone nudi personalizirano sučelje koje omogućava čarter tvrtkama pronaći i zaposliti kvalificiranu posadu, prilagođenu njihovim specifičnim potrebama.
S druge strane, pojedinci koji traže posao u nautičkom sektoru, mogu koristiti Seazone za istraživanje otvorenih pozicija i prijavu na poslove koji odgovaraju njihovim vještinama i iskustvu.
Platforma je dizajnirana kako bi pojednostavnila svakodnevne operacije, a ne samo kao platfroma za povezivanje i zapošljavanje. Integrira alate za digitalno upravljanje, omogućava pregled troškova jahte, organizaciju dokumenata, te upravljanje čarter flotom.
Seazone čini proces zapošljavanja učinkovitijim i dostupnijim, povezujući globalnu čarter industriju s posadom spremnom za rad.
Želite li saznati više o Seazone platformi, javite nam se i rado ćemo Vam dati dodatne informacije.
Pratite nas i na našim društvenim mrežama, na Facebooku, Instagramu i LinkedInu kako bi ostali u tijeku s novostima u nautici.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Svatko tko se bavi čarterom zna ovo: iza svakog dobro organiziranog poslovanja krije se brdo izazova, problema i stresa. Yacht charter management software ne samo što će vam pomoći nositi se s ovim izazovima - transformirat će cijelo vaše poslovanje, štedeći vam sate svakog tjedna. Evo kako.
Više od 70% ljudi koji putuju traže i cijene autentična iskustva. U potrazi su također za lokalno orijentiranim iskustvima, a preferiraju unikatne i inkluzivne aktivnosti. Sve manje žele "tradicionalna” razgledavanja i obilaske. Podsjeća li vas to na nešto? Kao da je to dugačije i jedinstveno, baš upravo čarter iskustvo.
Nova sezona, novi izazovi! Ove godine se Andreja Fazlić fokusira na strategiju, digitalnu transformaciju i psihologiju promjena. Tu su i bitne smjernice za lidere koji žele biti ispred konkurencije i osigurati rast svog poslovanja. Strategija, ljudi i HubSpot mogu biti pokretači i vašeg poslovnog rasta. Kako ih primijeniti? Saznajte u nastavku.
Turisti svake sezone uživaju u ljepotama Jadrana na unajmljenim jahtama. Dok oni istražuju kristalno čisto more, vlasnici plovila i čarter kompanije ostvaruju solidne prihode. Može li ovo biti isplativa prilika i za vas?