Je li oznaka kvalitete čarter tvrtki prava pomoć pri orijentaciji kod odabira ili samo varljiva taktika? Saznajte postoji li sustav kojim je moguće dokumentirati opće zadovoljstvo uslugom operatera čarter flote.
Činilo se kako su čarter tvrtke nedavno došle na svoje, jer je bilo izgledno kako će rezervacije koje su krenule u prvim tjednima godine, ići samo na bolje. Naime, svi oni koji su prošle godine zakasnili za svoj odmor rezervirati čarter, ove godine nisu čekali niti oklijevali te su iskoristili priliku rezervirati plovila po vlastitom izboru i prema povoljnijim cijenama.
Oni koji su koji su zakasnili rezervirati brod u čarteru nisu prošli kako su očekivali, a sve iz razloga što su na temelju iskustava iz 2020. godine, flote 2021. godine smanjene i odmah rasprodane te su plovila koja su još uvijek i bila dostupna, imala svoju cijenu.
Mnogi korisnici čartera koji su se prošle i pretprošle godine morali odreći dugo očekivanog odmora, željeli su ove godine iskoristiti priliku i napokon opet biti na moru. Pružatelji čartera su mogli napokon odahnuti i smatrali su kako su teška vremena s pandemijom napokon iza njih.
No, tada je došlo do krize u Ukrajini i pozitivno raspoloženje koje je vladalo, kao da je iz dana u dan bivalo sve manje. Očekivani procvat zaostale potražnje nije u potpunosti stao, ali sada je doveo do brige kako će se situacija dalje odvijati.
S jedne strane zbog vlastite neizvjesnosti brojnih skipera s obzirom na opći gospodarski razvoj, ali i zbog zabrinutosti oko specifičnog daljnjeg gospodarskog razvoja operatera flote, koji su povremeno pretrpjeli teške gubitke u posljednje dvije godine.
Čak i ako je 2021. godine bilo očito kako su svi dostupni brodovi na raspolaganju, ipak je izostao prihod iz prošle sezone koji je već bio i potrošen. Mnogi su skiperi iskoristili čarter putovanja koja su 2020. platili, ali nisu tada iskoristili. Stoga su neki korisnici čartera zabrinuti zbog svojih predujmova za 2022. godinu. Posebno jer je korisniku čartera teško zbog kreditne sposobnost dobiti objektivnu i prije svega sveobuhvatnu ocjenu kvalitete, kako čarter agencije, tako i operatera flote.
Iako je to u praksi je gotovo nemoguće, nastao je pravi trenutak za oznaku kvalitete čarter tvrtki. Ali koje ocjene možemo smatrati relevantnima te kao pravu pomoć u orijentaciji? Ovdje možemo uzeti nekoliko različitih pristupa kao polaznu točku:
Ipak, ovi mehanizmi ocjenjivanja imaju visok stupanj relevantnosti kod korisnika, jer niti jedna čarter tvrtka ne može izbjeći recenzije.
Kao primjer bez posebnog redoslijeda, možemo provjeriti nekoliko stranica za recenzije koje su se posvetile ovom zadatku i koje su uključene u čarter branšu.
Recenzije koje možemo pronaći na internetu, imaju ograničenu objektivnu valjanost jer na njih može utjecati i tvrtka koja se recenzira. Naravno, nije moguć uvid u nikakve podatke o bonitetu čarter tvrtke.
Tripadvisor kao najveća svjetska web stranica posvećena putovanjima i svim srodnim turističkim djelatnostima, omogućava stvaranje prvog dojam o tvrtki pomoću opće ocjene na temelju dodijeljenih zvjezdica od stane gostiju i korisnika.
Koliko nam je poznato, Tripadvisor nema posebnu temu za čartere te svaki iskusni skiper zna koliko se najam broda bitno razlikuje od najma hotela, apartmana ili automobila i sl.
Iako Trustpilot ima posebnu kategoriju "čarter jahte" i određene kriterije ocjenjivanja koje se mogu definirati pomoću ključnih riječi, poput čistoće broda, svaki skiper mora u konačnici prosuditi sam za sebe. Koliko ocjene skipera za čarter tvrtke kao što su "Top tim" ili "Savršen i lijep brod", zapravo imaju neku vrijednost? Iz njih je teško izvesti ocjenu ekonomske sigurnosti i to se ni ne pokušava ocijeniti.
Euminia i YachtCheck se puno jasnije bave relevantnim osobitostima čarter poslovanja. Euminia je, posebice, razvila zanimljiv sustav ocjenjivanja u kojem se skiperu u bazi daje pametni telefon na raspolaganje. Putem njega moguće odmah i anonimno, pri odjavi ocijeniti brod prema određenom katalogu pitanja. Moguće je ocijeniti pojedinosti kao što su čistoća broda, omjer cijene i usluge te usluga primopredaje i uvod u rukovanje brodom. Međutim, ni ovdje nije moguće dobiti uvid u ekonomsko stanje operatera flote.
No, ipak postoji rješenje
Doduše, postoji sustav kojim je moguće dokumentirati opće zadovoljstvo uslugom operatera flote. A to je naravno, odgovor koji skiperi u ovakvim vremenima zapravo i traže. Sve čarter tvrtke više-manje zapravo drže do sebe i paze na čistoću plovila koje imaju u čarteru te na profesionalnost svojih zaposlenika.
No, Udruženje njemačkih čarter tvrtki, odnosno VDC - Verband deutscher Charterunternehmen, je zajedno s osiguranjem E.I.S Insurance uvelo sigurnosni sustav koji zadovoljava ovu potrebu i nudi osiguranje depozita.
Obećano osiguranje unaprijed uplaćenog depozita za čarter provodi se na temelju posrednika, u ovom slučaju E.I.S Insurance osiguranja. Radi se o slovenskom osiguravatelju, koji je u konačnici pružatelj usluge, gdje izostaje stroga provjera kreditne sposobnosti, a s time i ekonomska procjena osigurane tvrtke u obliku godišnjeg prikaza i pregleda bilance.
Ovaj slovenski osiguravatelj općenito ograničava ukupnu naknadu za sve štete u jednoj godini po osiguranoj agenciji ili operateru voznog parka općenito na ukupno 100.000€, koliko je limit kumula. Ovisno o limitu kumula osiguranog društva, koji je korisniku čartera nepoznat, to može značiti kako će se, u slučaju prekoračenja iznosa, naknada za dotičnu osobu umanjiti proporcionalno iznosu ovog viška. To u ovom slučaju znači kako će se iznenađujuće, dotičnoj osobi nadoknaditi samo odgovarajući manji dio njegove štete.
Pritom je važno znati kako se sa prihvaćenim prosječnim čarterom od 3000€ i minimalnim depozitom od 33%, ovaj ograničeni limit kumula od 100 000€ za malu čarter tvrtku sa samo 20 brodova i iskorištenošću kapaciteta od samo 20 tjedana, dostigne već kod 1/4 osigurane čarter flote, za operatera flote sa 40 brodova kod 1/8, za onog sa 80 na 1/16 osiguranih u ovoj floti itd.
Pritom su se 20 tjedana i depozit, koji danas često iznosi 50%, uzeli velikodušno u obračun. Ako stečaj nastupi tada, u opasnosti su samo depoziti, a ako je cijela čarter uplata već izvršena prije stečaja, situacija se još više pogoršava. Ali o tome bi korisnika čartera trebala obavijestiti agencija od povjerenja, a koja je svjesna također i svoje obveze savjetovanja.
Yacht-Pool je krenuo sasvim drugim putem sa svojom oznakom, Checked & trusted, za koju se svaki pružatelj čartera može prijaviti. Načelno se ova oznaka daje samo tvrtkama koje pristanu na dubinsku provjeru svojih ekonomskih odnosa i spremne su na godišnjoj bazi objaviti i dostaviti financijske rezultate svoje tvrtke. Kao rezultat više od 25 godina iskustva i dugogodišnje baze podataka, ova oznaka kvalitete izdaje se i ograničena je samo na godinu koja je navedena na oznaci kvalitete.
Ova stroga provjera kreditne sposobnosti smatra se ključnom u Yacht-Poolu zbog filozofije kako zamjena izgubljenog plaćanja čartera nije dovoljna, jer postoji i niz posljedičnih problema. Neki od tih su i rizik od pronalaska zamjenskog broda, izgubljeni dani godišnjeg odmora, troškovi povratnog putovanja te mnogi drugi.
Stoga, u interesu svih, cilj treba biti na najmanju moguću mjeru svesti rizik od otkazivanja čartera koji bi se mogao dogoditi zbog nesolventnosti agencije ili operatera flote.
Yacht-Pool je kao kreator ove financijske garancije, ovu lekciju izvukao iz vlastitog iskustva neopreznog ispitivanja te bankrota BluBalu yachtinga. Navedeni je čarter upropastio odmor za 770 skipera i njihovih posada te prouzročio štetu od gotovo milijun eura, koju je Yacht-Pool u suradnji s njemačkim osiguravateljem u kratko vrijeme bez problema mogao pokriti. Da je ukupna isplata osiguravatelja tada bila ograničena na 100.000€, svakom bi oštećeniku bilo nadoknađeno samo 10% njegove štete i bio bi silno razočaran, ili bi se osjećao namjerno prevarenim.
S posebnim proizvodom Rücktritt PLUS (otkazivanje PLUS), Yacht-Pool za tvrtke koje su pozitivno provjerene preuzima i gubitak čarter jahte zbog nelikvidnosti čarter tvrtke te troškove otkaza. To uključuje i oboljenje korisnika čartera ili njegove posade od korone, a ovo se osiguranje može sklopiti sa ili bez franšize.
Kod Yacht-Poola ne postoji ograničenje ukupne isplate od strane osiguravatelja, u odnosu na pojedinu agenciju ili operatera flote, u konačnici na teret osiguranog skipera i njegove posade. Međutim, Yacht-Pool ne provjerava samo kreditnu sposobnost čarter tvrtke, već i druge poslovne prakse, kao što je i politika zadržavanja depozita. Jer s oznakom kvalitete Checked & trusted, krajnji korisnici čartera očekuju poštenu ukupnu uslugu. To je ujedno i mogući razlog zašto se oznaka Checked & trusted kvalitete u nekim slučajevima ne može izdati, unatoč možda dovoljnoj kreditnoj sposobnosti.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.
Svaka čarter tvrtka mora koordinirati između gostiju, plovila, vlasnika i zaposlenika - i to uspješno, zar ne? U isto vrijeme se sve radne operacije moraju neometano odvijati. I kako onda sebi i svom poslovanju olakšati rad i pojednostaviti dnevne zadatke? Na našem webinaru ćete otkriti sve o tome kako uz pravu sveobuhvatnu aplikaciju za čarter management koja će ne samo unaprijediti, nego i preoblikovati vaše poslovanje. Registrirajte se i saznajte kako transformirati svoje poslovanje!
Društvene mreže se stalno razvijaju, s novim trendovima, taktikama i nadogradnjama platformi koja vas konstanto zasipaju sa svih strana. Uz sve te promjene, lako je podleći dezinformacijama ili zastarjelim savjetima. Međutim, jedna od najvrjednijih vještina za dugoročni uspjeh na društvenim mrežama je naučiti razlikovati činjenice od fikcije.
Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.