Kako se sezona približava, stižu prve špekulacije, medijski napadi i vječne rasprave o cijenama na obali. Hoće li kava na rivi i kugla sladoleda ponovno biti udarne teme ili nas čeka nešto konkretnije? Unatoč tradicionalnom „kukamo, dakle postojimo“ mentalitetu, brojke u čarter industriji pričaju svoju priču – i ona je daleko od crne. Ivica Žuro donosi oštar, duhovit i brojkama potkrijepljen osvrt na stanje u čarter sektoru, ekonomske trendove i leasing dinamiku. Je li turistička sezona zaista pred kolapsom ili se iza panike krije nešto sasvim drugo?
Kako će se bližiti sezona, tako će sve više biti najava i špekulacija o njenom karakteru.
Ali lako se tu snaći jer postoji jedan pokazatelj pored dana boravka i iznosa vanpansionske potrošnje gosta.
To su medijski napadi na sve živo što se događa na obali, od privatnog najma preko plažnih koncesionara do marina i luka te neotuđivog prava našeg čovjeka još od dolaska na Jadran - odnosno na kavu na rivi pokraj mora i kuglu sladoleda za po 1 euro.
Obzirom da se pribjeglo povećanju poreznog opterećenja na male iznajmljivače, ako i nakon tog poteza bude slijedila medijska haranga na njih od strane medija iz glavnog grada – biti će ništa gora od dosadašnjih.
Inače neki dan smo imali prvu takvu lastavicu. Čovjek je u Opatiji sjeo na samoj šetnici i malo se pogostio pa se šokirao cijenom.
Pošto se nije smio potužiti supruzi – ni svojoj ni tuđoj – jer bi mu vrlo vjerojatno rekle da nema sreće sa razmišljanjem i je li morao baš tu sjesti, naravno da se potužio onom ko ima razumijevanja za svakog dok god to generira klik i zaradu.
Hrvatski business as usual odnosno kako reče lik iz vica Znam ja nas, …. ti nas.
Sudeći po brojkama, domaćim agencijama za čarter ide odlično, ma koliko se kukalo da je prošle godine bilo velikih problema.
U 2024. se pojavila 201 novoregistrirana tvrtka iz domene čartera, te 831 nova brodica duljine trupa do 15 metara, 131 nova jahta na jedra duljine trupa preko 15 metara. Naftnoj krizi unatoč imali smo i 17 novih motornih jahti koje su se pridružile postojećoj floti od 178 oktanskih plovila.
Nadalje, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture navelo je kako je krajem 2024. bilo aktivno 1.047 čarter tvrtki koje su ostvarile 86.993 najmova u cijeloj godini.
Od toga je lavovski dio ili 75.926 najmova otpalo na 4.177 aktivnih brodica, od kojih su najtraženije bile one duljine trupa 10 do 12 metara. Njih 3.288 aktivnih realiziralo je 62.205 najmova odnosno 71,5% od svih.
Slijedile su ih brodice duljine trupa 8 do 10 metara od kojih je 429 aktivnih zabilježilo 6.548 najmova ili 7,5% od ukupnog broja, a relativno tražene su bile i one 12-15 metara koje su u aktivnom broju od 312 jedinica ostvarile 5.592 najma ili 6,4%.
Jahte na jedra su isto bile tražena roba u gradu:
Na slici su brojke koje se odnose na navedeno.
Da situacija ne može biti loša koliko mi možemo kukati i cviliti kao da nam je na ruku koja bere tratinčicu ugazio prosječan hrvatski političar nakon 2 godine saborske menze, govore i podaci o nabavi plovila.
Naime, naveli smo kako je nabavljeno ukupno 979 novih plovila, od kojih je 788 trupa duljeg od 8m i kao takve su poželjne za financiranje od strane leasing kompanija.
Evidencija domaće agencije za nadzor financijskog tržišta HANFE navodi kako je u 2024. putem financijskog leasing nabavljano 473 novih plovila ukupne financirane vrijednosti 128.112.000 eura ili 270.850 eura po plovilu.
Znači, može se reći da je 60% regularno evidentiranih novih aktivnih plovila u čarteru financirano leasingom - kao što se to obično i radi, što zbog upravljanja troškovima - što zbog upravljanja novčanim tijekom ili nečim trećim.
Ostaje činjenica da je 40% nove flote nabavljeno drugim načinima.
Ako je iz postojeće akumulacije čarteraških poduzeća – odlično, nije sve tako sivo, ima poduzeća koja znaju kako zaraditi novac i ulažu ga dalje u razvoj poslovanja. Odnosno iz drugih branši ulažu u čarter, time diverzificiraju rizik… i rade problem postojećima jer zagušuju sliku dolazi do veće ponude na ograničenom tržištu što za sobom povlači neminovan rat cijenama i dumping do iznemoglosti.
Inače što se tiče nabave na leasing, ‘ko se mislio dokopati nekog plovila od leasing kuće zbog neplaćanja, neće to baš tako lako ići.
Naime, kašnjenja kod novih leasing ugovora u čarteru praktički nema, a na ukupnom aktivnom portfelju leasing ugovora tek 0,30% ili u volumenu 846 tisuće eura odnosi se na plaćanja koja kasne godinu dana i više. Praktički je riječ o tri ozbiljna leasing ugovora.
Puno veći su razmjeri dugovanja za financijske leasinge za nekretnine te osobna i gospodarska vozila.
Budući se spominje samo financijski, a ne i operativni leasing kod plovila, objašnjenje je vrlo jednostavno, a može se zahvaliti financijskoj krizi 2008. godine.
Do tada je i kod poduzeća bio relativno čest slučaj nabave putem operativnog leasinga kod kojeg se u najkraćim crtama neko dobro koristi, a ne stječe u vlasništvo.
Sve je bilo OK, bonusi u financijskom sektoru su išli sami od sebe ne samo za kredite u švicarskim francima do momenta – kako bi rekao svojevremeni predsjednički kandidat – kada je došla 2008.
Po završetku sezone leasing kućama su vraćeni ključevi plovila koje one nisu mogle tek tako brzo plasirati dalje, a do tada značajni igrači sa velikim potencijalom tržišnog rasta su izišli iz branše.
Iskustvo sa prezimljavanjem flote koja se nije mogla iznajmiti niti za pokriće fiksnih troškova značajno je skresalo ambicije jedne dotad vrlo jake leasing kuće čija je grupacija u međuvremenu imala problema druge prirode koje su rezultirale ne samo knjigom već i čime drugim.
Uglavnom, otad se operativni leasing može na domaćem tržištu dobiti kod plovila samo iznimno.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Hrvatskoj hitno treba nacionalna kampanja koja će unaprijediti sigurnost plovidbe i educirati sve sudionike nautičkog sektora. Na panelu READY. TRAIN. SAIL., održanom na Zagrebačkom sajmu nautike, stručnjaci su istaknuli nužnost obavezne edukacije skipera, bolje suradnje institucija te podizanja sigurnosnih standarda. Rasprava je pokazala snažnu podršku inicijativi, a organizator Adria Libar najavio je daljnje korake prema sustavnom poboljšanju sigurnosti na moru.
Instagram i Facebook su više od platformi društvenih mreža - također mogu biti moćni mehanizmi za buking za vaš čarter. S pravim strategijama, oni postaju prodajni predstavnici i agenti - 24 sata dnevno, 7 dana u tjednu. Ove platforme ne postoje samo da privuku pozornost na vašu flotu. U stanju su izgraditi povjerenje u vaše poslovanje, ali i pretvoriti ljude koji samo gledaju slike brodova u buduće nautičare.
Brendiranje je mnogo više od logotipa na majici ili jedrilici – to je temelj uspješnog poslovanja. Ako ste ikad pomislili kako je vizualni identitet sporedan, ovaj tekst će vas natjerati na preispitivanje. Zašto se neki proizvodi prodaju po višestruko većim cijenama samo zbog logotipa? Kako pravilno oblikovan brend može povećati vrijednost vaše čarter tvrtke? Barbara Zec, nova autorica na čarter.hr, u svom prvom članku donosi odgovore o pravoj vrijednosti brenda.
Imate savršeno opremljenu flotu, najbolje lokacije i konkurentne cijene, ali vaša konkurencija bolje puni termine. Zašto? Jer koriste Google oglašavanje i njihovi oglasi su prvi na Googleu dok potencijalni gosti pretražuju „najam katamarana u Hrvatskoj“. Kako izbjeći najčešće greške kod Google oglašavanja i pretvoriti klikove u stvarne klijente? Čitajte dalje i saznajte kako optimizirati Google oglase i kako postići da vaš čarter bude prvi izbor gostiju.