Prije nego ste krenuli u plovidbu, potrebno je provjeriti mnoštvo detalja kako bi vaša posada, a i vi sami kao skiper, bili sigurni. Želimo vam detaljnije približiti sve na što trebate obratiti pažnju, kako bi ste se mogli adekvatno pripremiti.
Ono što kao skiper i nautičar trebate imati na umu je kako se štete na plovilima i nepredviđene situacije događaju svima. Unaprijed upoznati sa svim situacijama, sigurno ćete biti spremniji za slučajeve ako se nešto nepredviđeno i dogodi dok ste na pučini. Testirajte vašu čarter jahtu već prvog dana plovidbe, u nekoj nekritičnoj situaciji, kako biste vidjeli „kako diše“. Naglasit ćemo i činjenicu kako je potrebno obavezno detaljno educirati posadu o stanju čarter jahte, bez obzira koliko iskusna ona bila. Potrudite se kao skiper da cijela posada bude upućena u sve segmente plovidbe, a osobito u specifične situacije koje brzo mogu dovesti do ozljeda.
Skiper je osoba koja je odgovorna za plovilo od same primopredaje, te potvrđuje zatečeno stanje u zapisniku. Stoga je pri preuzimanju potrebno temeljito provjeriti plovilo. Treba imati na umu kako je sa stajališta čarter tvrtke, bilo koja šteta otkrivena nakon vašeg putovanja, po njima nastala vašom krivnjom. Jednostavno rečeno, ako postojeću štetu niste uočili pri preuzimanju plovila, ona postaje vaša. Zato odmah detaljno provjerite ima li izvana i u unutrašnjosti plovila vidljivih oštećenja. Temeljito provjerite trup sa svih strana, te stanje na gelacoatu, biminiju, sprayhoodu te pukotine na palubnim otvorima i sl.. Obavezno provjerite stanje pomoćnog čamca, kao i stanje namještaja, podova i kabina. Bilo bi poželjno to i dokumentirati, osobito ako na plovilu već postoje prijašnje štete. Dokumentiranje je najbolje učiniti mobilnim uređajem, jer njihove datoteke sadrže i datum kada je slika ili snimka nastala.
Prilikom povrata vašeg plovila iz čarter najma, obavezni ste prijaviti probleme s kojima ste se susretali u plovidbi. Obavezno unaprijed obavijestite čarter bazu i svog osiguravatelja o eventualnim štetama koje su se dogodile. Njihova pravovremena reakcija uvelike ovisi i o tome koliko ste ih detaljno i unaprijed obavijestili, osobito ako će čarter morati naručivati rezervne dijelove i raditi popravke. Važno je pri povratu plovila, inzistirati na detaljnom pregledu i odobrenju stanja uz pisanu dokumentaciju te obaveznu napomenu kako se naknado uočena oštećenja neće prihvatiti.
Sigurni smo kako ste upoznati s izrekom kako je bolje spriječiti, nego liječiti, koja u plovidbi dobiva na višestrukom značenju. Sve propuste koje ste učinili mogli biste kasnije „platiti“ na nekoliko različitih strana, stoga je od esencijalne važnosti obratiti pažnju i na sitnice koje vam inače ne bi padale na pamet. Bilo bi idealno kada bi prije same plovidbe napravili popis svih stvari koje trebate provjeriti i podijeliti ih na ono što trebate učiniti čim uđete u plovilo, a što trebate nadzirati tijekom plovidbe. Naglasiti ćemo kako je važno ne žuriti pri provjeri stanja plovila koje preuzimate u čarteru, jer neka mala stvar koju ste previdjeli ili smatrali nevažnom, može vama i vašoj posadi zagorčati odmor, ali i dovesti do ozljeda. A to su dvije stvari za koje smo sigurni kako na odmoru želite izbjeći.
Obavezno provjerite i prebrojite sve pojaseve za spašavanje i svu užad na plovilu te saznajte informaciju postoje li podvodne snimke plovila nakon posljednjeg čarter najma. Ako ste u čarteru s jedrilicom, obavezno provjerite ne samo jedra nego i funkciju sidrenog vitla.
Prilikom primopredaje plovila, od čarter tvrtke je obavezno dobiti detaljne upute za svaki pojedini nadzor ili održavanje koje trebate obavljati tijekom plovidbe. Tako ćete izbjeći eventualne štete koje mogu nastati zbog propusta, koje u konačnici mogu prilično mnogo novčano iznositi, a većinom ih osiguranje ne pokriva. Dokumentirajte sve u dnevnik te napravite detaljan brifing posade i pravila sigurnosti prije plovidbe, te ukažite na sva područja koja su osjetljiva na oštećenja. Također, definirajte sve rizike od ozljeda koje mogu nastati.
Prije početka plovidbe informirajte se u čarter bazi o postojećim pličinama i opasnim vodama na vašoj ruti na koje biste trebali obratiti pažnju te zabilježite te podatke na nautičkoj karti. Informirajte se o kalibraciji dubinomjera, jer ultrazvučni dubinomjer vrši mjerenja s površine, a kada uzmete u obzir i plimu, prikazana dubina odgovara pravoj dubini prikazanoj na karti. Najčešće se za čarter jahte koristi mjerenje ispod kobilice, a postavljeno je tako iz sigurnosnih razloga, no iako daje uvid u preostalu dubinu, može biti zbunjujuće. Budite oprezni pri vožnji krmom u lukama i uvalama, jer senzor dubinomjera postavljen u pramcu pokazuje dovoljno dubine, dok kormilo već može biti i u kontaktu s tlom.
Svi brodski motori troše motorno ulje, stoga se moguće štete mogu spriječiti redovitim pregledima njegove razine. Bitno je saznati od čarter tvrtke detalje oko izmjene i kontrole ulja, te sve detaljno evidentirajte kako kasnije ne bi imali nepreviđenih situacija.
Provjerite jesu li ključ za paljenje ili prekidač za uključivanje i isključivanje ispravni i da li propisno rade. Njih također ne biste nikada trebali koristiti dok motor radi. Obratite pažnju i na to kako ne bi trebali okretati prekidač akumulatora dok motor radi, jer to može uništiti regulator generatora. Nakon zaustavljanja motora, vratite prekidač ili ključ za napajanje na poziciju „isključeno“, inače će se akumulator isprazniti. Pripazite na tu pojedinost, jer ako se akumulator isprazni na taj način, veoma se često potpuno uništi.
Ako je moguće čim prije provjerite i funkcije autopilota. On je najkorisniji kad ste na kursu duže vremena, npr. dok motor radi tijekom bonace, stoga nemojte previše očekivati od njega. Pri jedrenju, u slučaju jakog pritiska na kormilo ili jakih valova, autopilot može imati problema sa stalnim ispravcima kursa i može se oštetiti. Međutim u smjeru niz vjetar, autopilot će možda biti i bolji od kormilara, ali pazite i na voltažu baterije, jer je autopilotu potrebno dosta struje.
Ploter ili tablet-PC nisu nautičke karte, iako mnogi misle tako, nego samo služe kao ispomoć, jer njihove indikacije mogu biti netočne. Povremeno olovkom dokumentirajte svoju poziciju, vrijeme i kurs u nautičkoj karti. Zapamtite kako štetu nastalu pri navigaciji bez nautičke karte osiguravatelj broda može odbiti, a kao razlog može navesti kršenje dužnosti ili nemar.
Na čarter jedrilici gledajte da površinu jedara uvijek prilagodite sukladno vremenu, jer više jedara ne znači nužno i više brzine. Štete na jedru se često događaju zbog prevelike površine jedara, te bi trebali kratiti jedro na vrijeme kada zamijetite dolazak promjene vremena. Ako ste u nedoumici kada je „na vrijeme“, ravnajte se po starom mornarskom pravilu koje glasi kako bi kraćenje trebali napraviti u trenutku kada na to prvi put pomislite.
Pri ulazu i izlazu iz luka potreban je poseban oprez, osobito pri pristajanju na sam vez. Iako oštećenja trupa i nasukavanja mogu nastati pri svim brodskim manevrima, budite iznimno oprezni tijekom pristajanja jer su to situacije u kojima nastaje najveći broj šteta. Nikada nemojte pristajati s otvorenom platformom za kupanje, jer možete napraviti vrlo veliku i skupu štetu, koju će osiguranje smatrati grubom nepažnjom.
I za kraj znajte i to, kako je na čarter brodovima osim adekvatne odjeće, potrebno imati posebnu obuću sa tankim, finim, gumenim potplatom. Oni bi trebali biti svijetle boje, kako ne bi ostavljali tamne tragove na palubi, te ravni kako ne bi nakupljali sitno kamenje u potplate koji bi mogli oštetiti palubu. Neprikladnu obuću u plovidbi morate izbjegavati radi vlastite sigurnosti.
Ovo su neki od savjeta koji vjerujemo da će vam koristiti prije kretanja na plovidbu, a na koje štete i rizke morate paziti za vrijeme plovidbe čitajte u našem sljedećem članku.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalizacija poslovanja, usklađivanje tehnologije, procesa i ljudi, često zvuči poput nečega što se postigne preko noći, ali stvarnost je mnogo složenija. Većina poslovanja treba digitalni razvoj – postupan, fleksibilan i ljudski vođen proces prilagodbe. A sve o digitalnoj transformaciji, donosi nam Andreja Fazlić u svojem novom članku.
Svaka čarter tvrtka mora koordinirati između gostiju, plovila, vlasnika i zaposlenika - i to uspješno, zar ne? U isto vrijeme se sve radne operacije moraju neometano odvijati. I kako onda sebi i svom poslovanju olakšati rad i pojednostaviti dnevne zadatke? Na našem webinaru ćete otkriti sve o tome kako uz pravu sveobuhvatnu aplikaciju za čarter management koja će ne samo unaprijediti, nego i preoblikovati vaše poslovanje. Registrirajte se i saznajte kako transformirati svoje poslovanje!
Društvene mreže se stalno razvijaju, s novim trendovima, taktikama i nadogradnjama platformi koja vas konstanto zasipaju sa svih strana. Uz sve te promjene, lako je podleći dezinformacijama ili zastarjelim savjetima. Međutim, jedna od najvrjednijih vještina za dugoročni uspjeh na društvenim mrežama je naučiti razlikovati činjenice od fikcije.
Hrvatska ima izniman potencijal za korištenje solarne energije kao glavnog obnovljivog izvora. S obzirom na iznimnu insolaciju i pogodnu geografsku poziciju, posebno u Dalmaciji i na Jadranu, solarna energija može povećati energetsku sigurnost i osigurati financijsku uštedu. Unatoč tome, brojne su birokratske prepreke i izazovi.