Kako zarađivati od iznajmljivanja plovila


Turisti svake sezone uživaju u ljepotama Jadrana na unajmljenim jahtama. Dok oni istražuju kristalno čisto more, vlasnici plovila i čarter kompanije ostvaruju solidne prihode. Može li ovo biti isplativa prilika i za vas?

Ako već posjedujete brod ili razmišljate o kupnji putem čarter management modela, važno je razumjeti sve što najam podrazumijeva. 
  
Čarter u Hrvatskoj može donijeti dobit, ali zahtijeva temeljitu pripremu, dobro poznavanje tržišta i pridržavanje zakonskih propisa.  
Najam brodova nije izvor prihoda koji ne zahtijeva angažman – potrebno je uložiti u održavanje, registraciju, osiguranje i marketing. 
  
I odabir pravog modela poslovanja je isto od jednako velike važnosti – možete samostalno upravljati najmom ili prepustiti brod profesionalnoj čarter tvrtki
Prije donošenja odluke, razmotrite troškove, prednosti i očekivane prihode.  
  
Uz pažljivo planiranje i dobro vođenje poslovanja, čarter može postati stabilan izvor zarade i  vaše plovilo može početi donositi prihod umjesto da stoji neiskorišteno u luci. 

  

Iznajmljivanje plovila fizičkim osobama – što trebate znati? 

Prije nego što se počnete baviti čarterom, trebate realno procijeniti isplativost ulaganja i istražiti tržišne prilike. 
Hrvatska je među najatraktivnijim destinacijama za nautički turizam, s rastućim brojem gostiju. To znači - konkurencija je velika, a profitabilnost ovisi o nizu faktora: vrsti plovila, lokaciji, modelu poslovanja i načinu upravljanja najmom.  
   
Ulaganje u plovilo za čarter zahtijeva pažljivo planiranje troškova – registracija, osiguranje, održavanje, marina, marketing i upravljanje bookingom mogu značajno utjecati na konačni profit. 
Postoje dva osnovna načina iznajmljivanja plovila: 

  • Samostalno upravljanje najmom – vi ste odgovorni za marketing, rezervacije, održavanje i papirologiju. Ovaj model nudi veću zaradu, ali zahtijeva više angažmana i znanja. 
  • Čarter management (upravljanje od strane čarter tvrtke) – brod dajete u najam profesionalnoj čarter kompaniji koja se brine o svemu, a vi dobivate fiksni ili varijabilni prihod. Ovaj model je manje rizičan, ali donosi nižu dobit jer tvrtka uzima proviziju. 

Savjet: Ako nemate iskustva s čarter poslovanjem i ne želite operativne brige, bolje je odabrati čarter management. Ako imate vremena i znanja, samostalno upravljanje može biti isplativije. 
  
Prije nego donesete konačnu odluku, istražite modele najma, pravne obveze i tržišne trendove kako biste osigurali da vaše ulaganje bude isplativo i održivo. 
 
Najtraženija plovila na hrvatskom tržištu su: 

  • Jedrilice – popularne za obiteljske ture i isplative zbog nižih troškova održavanja 
  • Katamarani – velika potražnja, više cijene najma, ali i skuplje održavanje 
  • Motorne jahte (luksuzni segment) –  manje potražnje, ali visoka cijena po tjednu najma 

Savjet: Ako tek ulazite u čarter, jedrilica ili manji katamaran su optimalni jer nude dobar omjer ulaganja i prihoda. 

 

Financijska računica – koliko možete zaraditi? 

Prihodi ovise o vrsti plovila, lokaciji i duljini sezone. Prosječni tjedni najam u vrhuncu sezone: 

  • Jedrilica – 2.500 - 4.500 € 
  • Katamaran – 6.000 - 10.000 € 
  • Motorna jahta – 10.000 - 30.000 € 

Godišnje možete računati na 12-20 tjedana bookinga u prosjeku. 
Troškovi uključuju: 

  • Vez u marini – 3.000 - 10.000 € godišnje 
  • Održavanje i servisi – 5.000 - 15.000 € 
  • Osiguranje – 2.000 - 7.000 € 
  • Marketing i provizije – 15-25% od cijene najma 

Savjet: Ulaganje u kvalitetan booking sustav i dobar marketing (profesionalne fotografije, prisutnost na platformama i društvenim mrežama, može značajno povećati popunjenost.  

Koje su zakonske obveze i što s porezom? 

  • PDV na uslugu najma – 13% (ako poslujete kao tvrtka) 
  • Registracija za komercijalnu upotrebu – plovilo mora biti registrirano za najam, što uključuje pomorsku dozvolu i inspekciju 
  • Porez na dohodak ili dobit – ako poslujete kao fizička osoba, plaćate paušalni porez; ako imate tvrtku, plaćate porez na dobit 

Savjet: Ako imate manje od 3 plovila, paušalno oporezivanje kroz obrt može biti isplativija opcija od otvaranja tvrtke.  
  
Kako povećati isplativost? 

  • Ulaganje u održavanje – redovito servisiranje smanjuje troškove kvarova u sezoni 
  • Lokacija je ključna – Split, Zadar i Dubrovnik su najpopularnije polazišne luke 
  • Produženje sezone – fokusirajte se na travanj-lipanj i rujan-listopad, kada su cijene niže, ali potražnja i dalje postoji 
       

Suradnja s čarter management tvrtkom – je li isplativo? 

Posjedovanje plovila nosi značajne troškove održavanja, veza u marini, osiguranja i administracije, posebno ako ga želite komercijalno iznajmljivati. 
Suradnja s čarter management tvrtkom može optimizirati te troškove. 
  
Čarter management funkcionira tako da vlasnik plovila prepusti upravljanje čarter tvrtki, koja se brine o održavanju, oglašavanju, rezervacijama i kompletnom operativnom poslovanju. 
Prihodi od najma dijele se prema unaprijed dogovorenim uvjetima, dok se tekući troškovi često pokrivaju iz ostvarenog prihoda. 
  
Glavne prednosti suradnje s čarter tvrtkom: 

  • Smanjeni operativni troškovi – održavanje, osiguranje i marina često su uključeni u program 
  • Stabilni prihodi – ovisno o brodu i lokaciji, možete očekivati 15-25 tjedana godišnje bookinga 
  • Pasivan prihod – nema potrebe za osobnim angažmanom u marketingu, rezervacijama i logistici 
  • Povrat investicije – u prosjeku, vlasnici pokrivaju trošak plovila kroz 5-7 godina, uz pametan izbor modela poslovanja 

Bitni uvjeti suradnje: 

  • Vrsta plovila – najčešće se prihvaćaju brodovi duljine 10-16 metara (jedrilice, katamarani, motorne jahte) 
  • Ugovor o suradnji – definira raspodjelu prihoda, uvjete održavanja i trajanje suradnje
  • Troškovi – ovisno o modelu, neke čarter tvrtke pokrivaju sve troškove, dok druge očekuju da vlasnik sudjeluje u dijelu troškova 

Čarter management je najisplativija opcija ako ste vlasnik plovila koji želi unovčiti svoju investiciju bez operativnih obveza. Važno je i odabrati pouzdanog partnera, pregledati ugovorne uvjete i osigurati transparentnu podjelu prihoda. 

 

Kako odabrati plovilo za čarter u Hrvatskoj? 

Ako tek planirate kupnju plovila za čarter, odaberite brod prema potražnji na tržištu, a ne osobnim preferencijama. 
Vrsta plovila izravno utječe na popunjenost, troškove održavanja i profitabilnost, stoga je važno donijeti informiranu odluku. 
  
Najvažniji faktori pri odabiru plovila za najam su: 

  • Ciljana skupina gostiju – različiti profili turista traže različite vrste plovila 
  • Isplativost ulaganja – usporedite troškove održavanja i potencijalnu zaradu 
  • Sezonska popunjenost – određeni tipovi plovila lakše se iznajmljuju tijekom cijele sezone 

Ako želite široku bazu gostiju, katamarani su trenutno najtraženiji, dok su jedrilice najbolji omjer uloženog i dobivenog. 
Motorne jahte ciljaju luksuzni segment, ali zahtijevaju veća ulaganja i visoke troškove održavanja. 
  
Savjet: Ako niste sigurni koji model odabrati, konzultirajte čarter management stručnjaka koji može analizirati tržište i preporučiti optimalno rješenje za vaše poslovanje.  
    

Samostalno iznajmljivanje plovila u Hrvatskoj – što trebate znati? 

Posjedovanje vlastitog broda može biti dobar temelj za ulazak u čarter poslovanje, ali važno je razumjeti zakonske propise i financijske aspekte kako biste poslovali legalno i profitabilno. 
  
Može li se privatni brod legalno iznajmljivati? 
U Hrvatskoj nije dopušteno privatno iznajmljivanje plovila fizičkim osobama. Ako želite samostalno nuditi plovilo u najam, morate:  

  • Registrirati tvrtku (d.o.o.) ili obrt za iznajmljivanje plovila 
  • Registrirati plovilo za gospodarsku namjenu (čarter), što uključuje posebne tehničke preglede i osiguranje
  • Ispuniti porezne i administrativne obveze, uključujući PDV na najam i godišnje troškove poslovanja 

Bitna razlika: Privatna plovila imaju ograničene mogućnosti korištenja, registracije i osiguranja, dok komercijalna plovila moraju zadovoljiti posebne sigurnosne i pravne zahtjeve. 
 
Koliko je zapravo isplativo samostalno iznajmljivanje? 
Samostalno vođenje čarter poslovanja može povećati profit, ali nosi i veće operativne obveze: 

  • Veći prihod – zadržavate veći postotak zarade jer nema posrednika 
  • Veća odgovornost – morate sami voditi marketing, rezervacije, održavanje i papirologiju  
  • Troškovi poslovanja – održavanje, marina, osiguranje i porezi mogu značajno utjecati na isplativost 

Savjet: Ako nemate iskustva u čarter poslovanju, suradnja s čarter management tvrtkom je najbolji i najsigurniji izbor za početak. 

Samostalno iznajmljivanje broda u Hrvatskoj može biti isplativo, ali zahtijeva i registraciju gospodarske djelatnosti, poštivanje zakona i stručno upravljanje troškovima. 
  
Ako želite saznati više o tome kako legalno pokrenuti čarter tvrtku i izbjeći administrativne pogreške, pogledajte naš vodič "Otvaranje čarte tvrtke"

 

Iznajmljivanje manjih plovila u Hrvatskoj – daily rent a boat   

Najam manjih plovila u Hrvatskoj često se odvija kroz daily rent model, gdje se plovilo iznajmljuje na dnevnoj bazi, bez smještaja.  
Ova opcija je popularna među turistima koji žele istražiti obalu, provesti dan na moru ili doći do udaljenih plaža i otoka. 
  
Tko su ciljani klijenti? 

  • Turisti - smješteni u hotelima, apartmanima ili kampovima, koji žele jednodnevni izlet brodom 
  • Grupni izleti ili privatne ture – opcija s profesionalnim skiperom ili vodičem   
  • Samostalni najam – gosti mogu upravljati plovilom sami, ali moraju posjedovati valjanu dozvolu za plovidbu 

Koji tip plovila se najčešće iznajmljuje? 

  • Gumenjaci (5-8 m) – pristupačni, brzi i idealni za prijevoz do obližnjih otoka i plaža 
  • Manje motorne brodice (6-10 m) – stabilnije, pogodne za obiteljske izlete i ribolov 
  • Brzi motorni čamci – za turiste koji žele istraživati veće udaljenosti 

Na što treba paziti pri daily rent najmu?  

Zakonska regulativa – manja plovila registrirana za najam moraju zadovoljiti tehničke i sigurnosne standarde 

  • Osiguranje – nužno je osigurati plovilo za komercijalnu upotrebu  
  • Uvjeti najma – jasno definirati tko pokriva troškove goriva, osiguranje i eventualne štete 
  • Sigurnost i edukacija klijenata – prije preuzimanja broda, goste treba informirati o osnovnim pravilima plovidbe 

Iznajmljivanje manjih plovila može biti vrlo isplativ model poslovanja, osobito u popularnim turističkim destinacijama.  
Bitno je imati pravilno postavljen booking sustav, jasne ugovorne uvjete i atraktivnu lokaciju za polazište.  

Davanje plovila u najam –  sažetak 

Bez obzira na to iznajmljujete li veća plovila u dugoročnom čarteru ili manje brodice u daily rent modelu, ugovor o najmu je ključan za pravnu zaštitu vlasnika i gosta. 
Iako zakon ne propisuje točan oblik ugovora, moraju se poštovati obvezne pomorske regulative, uključujući sigurnost plovidbe i zaštitu morskog okoliša. 
  
Što onda trebate uzeti u obzir prije ulaska u čarter poslovanje?  

  • Pravna i financijska regulativa – istražite zakonske obveze, porezne aspekte i troškove registracije 
  • Potražnja na tržištu – proučite koji tip plovila ima najveću popunjenost i gdje postoji najveća potražnja 
  • Održavanje i troškovi – planirajte realne godišnje troškove servisa, osiguranja i marine 
  • Marketing i prodaja – osigurajte dobru vidljivost na booking platformama i suradnju s agentima 

Kako povećati isplativost najma? 

  • Rano planiranje – popunjavanje kalendara rezervacija unaprijed smanjuje rizik praznih tjedana.  
  • Fleksibilnost u ponudi – razmotrite kratkoročne i dugoročne najmove kako biste optimizirali zaradu.  
  • Kvalitetna usluga – dobra korisnička podrška i dodatne usluge (skiper, catering, transfer) mogu povećati profitabilnost.  

Uspjeh u čarter poslovanju ne dolazi slučajno – detaljna priprema, istraživanje tržišta i dobra organizacija ključni su za dugoročnu isplativost.  
  
Ne možete predvidjeti sve izazove, ali uz pravilno planiranje i kvalitetno upravljanje, vaše plovilo može postati stabilan izvor prihoda.   
  
 
Ako trebate savjet oko najma plovila, čarter managementa ili pravnih i financijskih detalja, kontaktirajte nas

Naš tim stručnjaka i suradnika pomoći će vam donijeti prave odluke i maksimalno iskoristiti potencijal vašeg plovila

Prijavite se na naš newsletter i budite uvijek u toku s najnovijim trendovima, savjetima i ekskluzivnim ponudama iz svijeta čartera.  
Ne propustite nas pratiti i na društvenim mrežama Facebooku, Instagramu i LinkedInu. 

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Tenderi pod povećalom: Nova pravila plovidbe koja čarter tvrtke moraju znati
Tenderi pod povećalom: Nova pravila plovidbe koja čarter tvrtke moraju znati

U svom čarteru ste sigurno barem jednom imali raspravu oko tendera. Nitko više nije bio siguran što se smije, a što ne. Koje je sigurno područje plovidbe, smije li prevoziti putnike i sl. Novi Pravilnik o sigurnosti pomorske plovidbe napokon rješava pitanje područja plovidbe tendera, ali donosi reda i u nekim drugim segmentima plovidbe.

Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge
Upselling - kako povećati prihode kroz dodatne usluge

Prodaja počinje bukingom, ali tu ne završava. Upravo tu počinje prostor za dodatnu zaradu - i to bez pritiska, bez agresivne komunikacije, samo kroz pametno ponuđene usluge koje gostu stvarno trebaju. Ako vodite čarter, surađujete s agencijama ili ste dio prateće industrije, ovaj tekst donosi konkretne ideje kako dodatne usluge mogu poboljšati iskustvo gostiju i povećati prihode.

Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke
Komunikacija u kriznim situacijama - praktičan vodič za čarter tvrtke

U čarteru, sve počinje i završava na dojmu - u svakoj poruci, tonu i reakciji. Danas gosti ne žele savršenstvo, ali žele znati da netko drži stvari pod kontrolom. Ne žele da ih se ignorira. A kad nastane situacija, žele znati da netko preuzima odgovornost. Ne možete spriječiti sve probleme. Ali možete naučiti kako komunicirati u kriznim situacijama.

Digitalni marketing u čarter industriji: Vrijeme je za jače odnose s gostima
Digitalni marketing u čarter industriji: Vrijeme je za jače odnose s gostima

Digitalni marketing u yacht čarter industriji nije pitanje trendova nego odgovornog poslovanja. U ovom članku Selma Ćubara razbija ključne zablude – od iluzije o online platformama do pogrešnog razumijevanja brenda i lojalnosti gosta. Jasno, konkretno i poticajno, ovaj tekst otvara prostor za konstruktivan razgovor među agentima, fleet operaterima i svima koji vjeruju da odnos s gostom nije trošak – nego temelj dugoročnog uspjeha.