Jeste li i ove sezone gledali oduševljene turiste kako uživaju u netaknutoj prirodi Jadranskog mora na iznajmljenim jahtama? I sve to dok vlasnici tih plovila i čarter kompanije zadovoljno trljaju ruke? Želite li i sami dobiti dio tog kolača?
Bili vi trenutni vlasnik plovila ili planirate putem suradnje s čarter management kompanijom otkupiti brod – u ovom članku pronaći ćete pregršt korisnih informacija kako se baviti iznajmljivanjem brodova turistima kao profitabilnom i legalnom gospodarskom djelatnosti.
Djelatnost najma plovila ne zahtijeva pretjerane predispozicije za uspjeh. Dovoljno je imati brod, proučiti sve načine na koje ga možete iskoristiti sljedeće sezone za ostvarenje dobiti i jednom kad donesete odluku kojim putem želite krenuti – baciti se na posao.
Prije nego krenete u bilo kakvu poslovnu avanturu, potrebno je svoje ideje i planove staviti na papir te provjeriti njihovu održivost i isplativost na trenutnom tržištu.
Isti postupak primjenjiv je i na nautički turizam. A tu je nužno prije bilo kakvih konkretnijih planova provjeriti kakva je trenutna situacija u sektoru turizma općenito.
Svakako vam preporučujemo detaljnije istraživanje tržišta. Ali odmah vam možemo reći kako je jasno - Hrvatska je postala jedna od popularnijih zemalja za odmor. Većina turista koja nam dolazi, pogotovo oni mlađih generacija, spremni su platiti za jedinstveno iskustvo odmora.
S druge strane, treba imati na umu kako je u nautičkom turizmu konkurencija ogromna.
Zato je potreban dodatan trud i ulaganje kako bi se izdvojili od svih ostalih koji nude svoja plovila u najam ili već imaju aktivne čarter kompanije.
Iznajmljivanje plovila je djelatnost koju trebate pomno isplanirati te biti spremni na puno pokušaja i pogreški prije nego pronađete svoj jedinstveni recept za uspješno poslovanje.
No prije ulaska u previše detalja, koje jednom kad dođe trenutak možete provjeriti u članku Je li profitabilno ulaziti u čarter biznis? idemo se pozabaviti načinima kako uopće možete dati plovilo u čarter.
Posjedovati vlastito plovilo znači brinuti se o njegovom održavanju i odgovarati za troškove koji dolaze s njim, pogotovo ako ga poželite dati u najam.
Ipak, postoji način za smanjiti količinu vremena i novca koje ulažete u plovilo uz čak i dodatnu zaradu, a to je suradnja s čarter management kompanijama.
Ovaj način poslovanja jedan od najčešćih odabira vlasnika plovila za ulazak u čarter. Gore spomenute čarter tvrtke od vlasnika na sebe preuzimaju odgovornost za održavanje i iznajmljivanje plovila, a dobit se kasnije dijeli po dogovoru koji je utvrđen ugovorom.
Pri tome se tekući troškovi poput plaćanja veza u marini, održavanja, osiguranja i sl., pokrivaju iz dobiti najma.
Takva suradnja omogućuje pojedincu unovčiti svoju investiciju u čarter management kompaniju, pogotovo ako još nema plovilo u svojem vlasništvu jer ga iznajmljivanjem zapravo otplaćuje.
Ako vi kao vlasnik plovila i čarter management tvrtka uspijete ostvariti uspješnu suradnju, možete očekivati povratak investicije u roku 5-7 godina.
Kad odlučite uložiti svoja sredstva u opisan poslovni odnos, možete očekivati kako će čarter management kompanija preuzeti sve rizike, troškove i upravljanje plovilom. Istovremeno nudeći marketinške mreže i velike baze klijenata u svrhu najma plovila.
Konkretno, čarter tvrtka najčešće vam može obećati 20-ak tjedana godišnje popunjenosti najma. U svoj čarter management program uzimaju plovila od 10 metara duljine pa do najčešće 16 metara.
Suradnja s čarter management kompanijama često je najprofitabilnije rješenje za najam plovila. Tu zadržavate vrijednost uloženog kapitala te ga povećavate bez velikog truda i nepotrebnog rizika.
Ako trenutno još uvijek nemate vlastito plovilo za najam, nego razmišljate o kupnji putem suradnje s čarter management kompanijom, prije odabira svakako uzmite u obzir namjenu koju želite postići.
Česta je greška kupovati plovilo po svom ukusu. Kako biste to izbjegli, trebate imati na umu ciljanu skupinu gostiju kojoj želite ponuditi svoje plovilo.
Na primjer, manje skupine gostiju koje preferiraju mir ili zabavu daleko od obale često će odabirati jahte, dok će avanturisti tražiti jedrilice.
Želite li privući veće skupine turista koji ne znaju sami ploviti, dobro je razmisliti o posjedovanju katamarana.
Ako iz bilo kojeg razloga nemate povjerenja u svoju procjenu ili nemate vremena za proučavanje, ne libite se zaposliti stručnjaka!
Odabir tipa broda za najam jedna od važnijih odluka koju ćete donijeti u poslovanju i teško ju je kasnije promijeniti.
Posjedovanje vlastitog broda iznimno je dobar početak za ulazak u čarter kako bi se postigla financijska isplativost. Zarada koju brod omogući će biti gotovo čist profit uz godišnje održavanje i eventualno troškove godišnjeg odmora.
No u Hrvatskoj je zabranjeno privatno iznajmljivanje plovila. Svoje plovilo samostalno možete dati na korištenje turistima jedino ako ćete pokrenuti čarter kompaniju ili obrt za iznajmljivanje plovila te registrirati djelatnosti koje su povezane s nautičkim turizmom.
Naime, po zakonu je napravljena razlika između registracije brodova u privatne svrhe i onih za gospodarsku namjenu. Odnosno, ne možete na svoju ruku dati privatni brod u najam, nego je potrebno odraditi određene birokratske promjene.
Tako privatni brodovi imaju različite uvjete korištenja, mogućnosti vezivanja, registraciju, osiguranje i režim plovidbe od plovila registriranih za najam turista.
Ukratko, ne možete iznajmiti privatni brod turistima, ali možete koristiti brod registriran na vašu tvrtku za osobne potrebe.
Za više detaljnih informacija kako pokrenuti čarter kompaniju i krenuti u samostalno iznajmljivanje plovila u Hrvatskoj provjerite naš članak “Kako pokrenuti čarter tvrtku?”.
Za manja plovila postoji opcija daily rent a boat pri čemu se plovilo iznajmljuje bez usluge smještaja, jer jednostavno ne postoji fizička mogućnost za takav višednevni aranžman.
Takva vrsta najma idealna je za turiste čija je baza u nekom hotelu ili drugom smještaju na obali, ali žele koristiti brod za cjelodnevni izlet i istraživanje ili im je potreban samo kao prijevoz do određene lokacije.
Možete ih dati u najam sa skiperom ili vodičem koji će gostima odmah prezentirati ljepote jadranske obale. Gosti ih mogu voziti i sami ako imaju potrebno znanje i dozvole, pri čemu ostvarujete i dodatnu uštedu.
U poslovnoj je praksi uobičajeno, kako kod najma većih plovila, tako i kod manjih brodica za razonodu, iznajmljivati ih sa sklapanjem ugovora o najmu. Oblik i sadržaj takvog ugovora nije zakonom propisan osim prisilnih odredbi pomorskog upravnog prava (npr. sigurnost plovidbe, zaštita morskog okoliša). Tu imate dosta prostora s gostima utvrditi idealne uvjete najma, koji će ići na vašu obostranu korist.
Koji god način davanja broda u najam odaberete kao najprofitabilniji za vašu situaciju, svakako prije početka poslovanja dobro proučite tržište. Osobito proučite što gosti od vas žele i isplanirajte unaprijed svoje poslovne poteze.
Nemoguće je predvidjeti baš sve što vas očekuje u djelatnosti najma plovila.
Ali - uvijek možete napraviti najbolju moguću pripremu kako biste smanjili rizik od gubitka uloženog novca i vremena.
Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox
Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.
Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.
Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?
Jeste li ikada razmišljali o tome kako vas ljudi pronalaze? Znate li što je to lokalni SEO? Znate li i koliko je važan? Dajemo vam odgovor na to pitanje, kao i smjernice kako da uvijek ostanete relevantni. Barem na lokalnoj razini.