Kakva je 2024. bila u čarter industriji?


Čarter industrija u Hrvatskoj tijekom 2024. proživjela niz promjena, ali i izazova i prilika. Od “novih” načina na koji gosti bukiraju plovila do tehnologije namijenjene isključivo čarterima i flotama, sezona je definitivno bila i turbulentna i neizvjesna. Ovo je detaljan pregled događanja koja su obilježila 2024. u jednom od najvažnijih sektora hrvatskog turizma.

Svaka nova godina donese sa sobom nova očekivanja, nove rezultate, ali i nove trendove
Kao i svaka druga industrija, i čarter industrija ovisi uvelike o promjenama na tržištu, ekonomiji i političkim događanjima. 
 
U 2024. gosti su tražili više od samog uživanja u plovidbi Jadranom. 
Primjetan je pomak prema personaliziranim iskustvima
Obitelji s djecom željele su sigurne, obiteljske rute s pristupom plažama i prirodnim ljepotama. S druge strane, mlađi putnici, posebno pripadnici generacije Z, pokazali su interes za avanture i manje poznate i popularne destinacije. 
 
Isto tako vidi se velik pomak u održivost u čarteru - zeleni čarteri, poput plovila na električni ili hibridni pogon, doživjeli su porast u upitima, iako nisu toliko (još uvijek) dostupni za najam. 
 
Na globalnom čarter tržištu se vidi velika inicijativa gdje su gosti aktivno birali plovila koja koriste solarne panele ili nude inicijative poput reciklaže i ekološke brige za plovilo.  
Čarter tvrtke sve više uvode i sustave filtrirane vode na svim svojim plovilima, eliminirajući tako potrebu za plastičnim bocama koje gosti kupuju u ogromnim količinama. 
 
Split, Dubrovnik i Zadar zadržali su vodeće pozicije top destinacija, ali manja mjesta poput Skradina ili Trogira sve su češće birana zbog autentičnosti i manjeg broja posjetitelja. 
Gosti sve više istražuju lokalnu gastronomiju, skrivene uvale i mirniji tempo. 

Tehnologija u čarter industriji - brzi razvoj ili stagnacija? 

Ono što tehnologija radi je da mijenja način na koji funkcionira čitava čarter industrija, pa tako i ona u Hrvatskoj. Ova je godina bila pravi pokazatelj koliko ulaganje u digitalne alate i modernizaciju flote, može olakšati poslovanje i poboljšati iskustvo gostiju
  
Čarter tvrtke se sve više oslanjaju baš na te digitalne alate, za pojednostavljenje svakodnevnih operacija. Umjesto hrpe papira i tablica, base menadžeri sada mogu nadzirati cijelu flotu s jednim klikom – mogu provjeriti status broda, rezervirati termin za polazak i uputiti bilo kakav zahtjev ili pitanje – sve bez zvanja ili čekanja na odgovor. 
  
Ako ste ikada bukirali smještaj putem mobilne aplikacije, znate koliko to može biti praktično. Ista stvar sada vrijedi i za čartere - gosti mogu koristiti aplikacije koje omogućuju odabir broda, dodatnih usluga, pa čak i obavljanje plaćanja – u samo nekoliko klikova. 
Ono što je za sve čarter tvrtke ovdje najbitnije je što su aplikacije ovakvog tipa i brze i praktične, što su odlučujući faktor za vaše potencijalne goste koji cijene svoje vrijeme. 

 

Modernizacija flote i umjetna inteligencija  

Čarter flota i dalje nastavlja rasti svojim ustaljenim tempom.  
Ipak, ove godine se jako puno priča o novom “dodatku” za plovila - sustavu za praćenje potrošnje goriva i optimizaciju ruta. Ovakav sustav za čarter tvrtke znači i smanjenje troškova i doprinos održivosti.  
  
Korištenje umjetne inteligencije u čarterima omogućava između ostaloga i personalizaciju, u pravom smislu te riječi.  
AI sustavi unijeli su potpuno novu dimenziju u čarter industriju. Sustavi sada mogu prepoznati navike i želje gostiju te ponuditi personalizirane opcije.  
Na primjer, ako su vaši gosti prošle godine rezervirali katamaran za obiteljski odmor, ove godine sustav može automatski predložiti plovila s dodatnim sigurnosnim opcijama ili sadržajima namijenjenima djeci. 
 
Ipak, tehnologija u čarter industriji nije samo to – nego strateško ulaganje, čiji potencijal čarter tvrtke još ne prepoznaju dovoljno.  
Manje stresa za goste, brže i učinkovitije poslovanje za menadžere – i svi profitiraju. 

 

Jesu li brojke opravdale očekivanja? 

Nautički turizam u 2024. godini donio je mješovite rezultate u usporedbi s 2023. godinom. Na prvi pogled, brojke pokazuju blagi pad, što otvara pitanja o uzrocima i budućim smjerovima industrije.  
 
Prema podacima Ministarstva turizma i sporta te Hrvatske turističke zajednice, do kraja studenog 2024. godine Hrvatsku je posjetilo 583.768 nautičara, koji su ostvarili 3.762.749 noćenja što je u odnosu na prethodnu godinu blagi pad od 1,4%. 
   
Iako je riječ o relativno malom smanjenju, ono je ipak znak za oprez. Nautički turizam, kao jedan od najprofitabilnijih segmenata hrvatskog turizma, osjetljiv je na promjene u ponašanju gostiju, ekonomske uvjete i konkurenciju na Mediteranu. 
 

Što brojke znače za industriju? 

Iako pad nije dramatičan, predstavlja jasnu poruku da čarter tvrtke i nadležni u industriji moraju bolje razumjeti potrebe gostiju i prilagoditi svoju ponudu. 

  • Fokus na kvalitetu usluge - Hrvatska ima prednost predivne obale i jedinstvenih destinacija, ali one moraju biti podržane vrhunskom infrastrukturom i uslugom. 
  • Cjenovna konkurentnost - uz rast troškova, potrebno je pronaći balans kako bi Hrvatska ostala atraktivna, a gosti zadržali percepciju dobivene vrijednosti za uloženi novac. 
  • Inovativni programi - ponuda kraćih ruta, personaliziranih tura i ekološki održivih opcija može privući nove goste i produljiti boravak postojećih. 

Održavanje i upravljanje flote - izazovi za vlasnike i menadžere 

Tijekom 2024. čarter industrija u Hrvatskoj suočila se s nizom izazova u održavanju i upravljanju flotama.  
Promjene na tržištu i vanjski faktori odigrali su veliku ulogu, a vlasnici i menadžeri morali su brzo reagirati kako bi ostali konkurentni.  
  
Iako širenje flote zvuči sjajno u teoriji, ipak postavlja ozbiljno pitanje – kako održati visoku razinu usluge dok se istovremeno povećavaju kapaciteti?  
 
Tvrtke koje su odlučile ulagati u manji broj moderniziranih plovila pokazale su se otpornijima. Uvođenje alata poput Nautilus platforme pomaže base menadžerima u boljoj organizaciji plovila, pri upravljanju plovilima i njihovom održavanju te brzoj komunikaciji sa zaposlenicima, ali i gostima. 
 
Dakle, fokus na kvalitetu, a ne kvantitetu, pokazao se kao dobitna kombinacija. 
  

Kvalitetna radna snaga – problem koji se ponavlja 

Pronalazak adekvatnih zaposlenika je problem koji traje već nekoliko godina, a u 2024. izgleda kako je samo dodatno eskalirao.  
 
Nedostatak kvalificiranih skipera i tehničara rezultirao je povećanjima plaća, ali je i doveo do pitanja - kako zadržati zaposlenike.  
U čarteru ove godine nije bilo neobično da tvrtke nude dodatne edukacije, pa čak i financijske beneficije poput bonusa, kako bi privukle i zadržale stručnjake. 
  
Za radnike je ovo značilo bolji izbor poslova i veće mogućnosti.  
Za poslodavce, međutim, izazov je bio pronaći pravu osobu za pravi posao.  
Ova situacija, odnosno "potraga za iglom u plastu sijena" samo potvrđuje kako je stručan radnik i dalje rijedak, a konkurencija žestoka. 

 

Kako je 2024. oblikovala buduće trendove? 

Godina 2024. postavila je temelje za ulaganja u zelenu energiju.  
Predviđa se kako će vrlo skoro solarni paneli i hibridni pogoni postati standard u čarter industriji. Tvrtke koje na vrijeme prepoznaju ovaj trend, poput onih koje već implementiraju eko-certifikate, osiguravaju dugoročnu konkurentnost. 
S porastom interesa za čarter u Grčkoj i Turskoj, hrvatski čarteri moraju pronaći načine na koje se mogu istaknuti.  
 
Autentičnih doživljaja i predivnih lokacija nam ne manjka, ali će biti neophodna bolja međusobna suradnja kao i ulaganje u infrastrukturu. 
 
Ova godina jasno je pokazala koliko je važno ulagati u ljude, tehnologiju i kvalitetu usluge. Bez obzira na to koliko je tržište zahtjevno, prilagodba je ono što odvaja uspješne od prosječnih. 
  
Čarter industrija nije statična –  i upravo je baš sposobnost za promjenu, ma koliko ta promjena bila izazovna, otvara prostor za inovacije i napredak.  
2024. je pokazala kako čarter industrija mora biti fleksibilna i inovativna.  
Potražnja za personaliziranim i održivim rješenjima dala je neki novi smjer u kojem treba ići, dok su ulaganja u tehnologiju i mogućnost brze prilagodbe postali esencijalni za uspjeh. 
 
A što nam donosi 2025.?  
Izgleda kako nam nosi još veću potrebu za inovacijama, korištenje tehnologije, ali i prilagodbu konkurenciji.  
Hrvatska čarter industrija može zadržati svoj status vodeće destinacije za nautički turizam, ali samo ako bude gledala širu sliku.  

Za najnovije informacije i trendove u čarter industriji, pratite nas na društvenim mrežama - Facebooku, Instagramu i LinkedInu – i ne zaboravite se prijaviti i na naš newsletter

  • Podijeli:


Kategorije trendova


Newsletter

Prijavite se na newsletter i primajte najnovije trendove i savjete ravno u Vaš inbox

Najnoviji trendovi

Je li kupnja male jedrilice za čarter dobra investicija?
Je li kupnja male jedrilice za čarter dobra investicija?

Razmišljate o ulaganju u jedrilicu, ali niste sigurni je li to prava odluka? Hrvatska slovi kao raj za nautičare, s obalom koja privlači svake godine sve veći broj nautičara. A dobar charter management, vaša jedrilica može generirati prihod. Saznajte je li kupnja plovila doista pametna investicija i koji su modeli jedrilica najtraženiji.

5 ključnih pouka iz 2024.: Kako digitalna transformacija oblikuje budućnost vašeg poslovanja
5 ključnih pouka iz 2024.: Kako digitalna transformacija oblikuje budućnost vašeg poslovanja

Digitalna transformacija danas je više od trenda – ona je bit opstanka i rasta. Ipak, uspjeh nije zajamčen, a mnoge tvrtke nailaze na uvijek iste prepreke. Što smo naučili iz izazova i prilika koje je donijela 2024.? Andreja Fazlić donosi 5 ključnih pouka koje vam mogu pomoći da svoje poslovanje prilagodite novom dobu i iskoristite tehnologiju na pravi način. Spremni za promjenu? Saznajte kako.

Čarter industrija pod pritiskom: Kako zajedničkim snagama unaprijediti nautički turizam?
Čarter industrija pod pritiskom: Kako zajedničkim snagama unaprijediti nautički turizam?

Ključni izazovi poput visokih troškova marina, dumping cijena i nelojalne konkurencije, kao i nedovoljne promocije nautičkog turizma od strane županijskih turističkih zajednica realnost su hrvatskog čartera. U nastavku saznajte rezultate anonimnog upitnika kao i konkretne incijative za pravednije i konkurentnije tržište te osigurali kvalitetan razvoj hrvatskog nautičkog turizma.

Izazovi koji očekuju čarter tržište 2025. godine
Izazovi koji očekuju čarter tržište 2025. godine

Čarter industrija se nalazi na prekretnici, suočena s ekonomskom nesigurnošću, promjenjivim zahtjevima kupaca i potrebom za većim povjerenjem i transparentnošću. Dok se regije poput Hrvatske bore, druge se održavaju stabilnima. Usred izazova, inovacije poput napredne zaštite plaćanja i certifikacijskih oznaka čine veliku razliku. Hoće li se industrija prilagoditi i napredovati ili propasti?